ما با کودکان کار آشنا نیستیم

زمان: 09:57
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791611

در صورت تامین حداقل دستمزد برای خانواده های کار کودکان کار، این کودکان دیگر به خیابان ها فرستاده نمی شوند اما به گفته مدیرکل خراسان رضوی، هیچ کودک کاری در کمیته امداد حضور نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، به تازگی گفتگوی تفصیلی با نیره عابدین زاده معاون دادستان مشهد در صبح توس منتشر شده است. مسئولیت دستگاه های مختلف در قبال کودکان کار را یادآور شد و معاون دادستان مشهد گفت: کودکان کار مجرم شناخته می شوند و رهبران آنها زندانی می شوند.

عملکرد ضعیف کمیته حمایت از کودکان کار

عابدین زاده معاون دادستان مشهد گفت: متاسفانه کمیته حمایت هنوز به وظیفه خود در خصوص کودکان کار عمل نکرده است و خانواده این کودکان هنوز تحت حمایت کمیته مددکاری قرار نگرفته اند. یک آسیب‌دیده اجتماعی را نمی‌توان در کمیته اداری محاکمه کرد تا بعد از یک سال از او حمایت شود، بنابراین قانونگذار اعلام کرده است که وقتی سیگنال کار کودک فعال می‌شود، کمیته حمایت باید خارج از وظیفه باشد، به‌ویژه در قبال خانواده. مراقبت از کودک، عدم مشارکت خانواده در فرآیندی که در آن از دریافت کمک هزینه پشیمان هستند.

در واقع این مصاحبه ضربه ای بود به بوروکرات ها و مدیرانی که تعهدات قانونی خود را فراموش کرده بودند. اما عدم انجام تعهدات مسئولان در قبال فرزندان در محل کار ناشی از فراموشی است یا دلیل خاصی داشت؟ در همین راستا به سراغ حبیب الله آسوده، مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی رفتیم تا دلیل انفعال این نهاد در قبال این کودکان را توضیح دهد.

02a554f7 43d8 4216 a04a 584cdb30fdd1 خبر خاکستری

مدیرکل کمیته مددکاری خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار صبح توس در خصوص رسیدگی ویژه این سازمان به کودکان کار گفت: کمیته حمایت طبق قانون تنها تکلیف نگهداری از کودکان کار تحت پوشش را دارد. از کمیسیون کمکی ما با دادستانی و دستگاه های مربوطه آشنایی نداریم.

وی افزود: تاکنون همکاری خوبی با گروه های فعال در زمینه کودکان کار و مسائل اجتماعی داشته ایم و تلاش کرده ایم فراتر از وظایف محوله به کمیته مددکاری امام خمینی (ره) به کودکان کار و آسیب دیدگان اجتماعی کمک کنیم.

هیچ کودک کار برای پوشش به کمیته مددکاری خراسان رضوی گزارش نشد

آسوده با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ کودکی در کمیته امداد خراسان رضوی حضور نداشته است که تحت پوشش قرار گیرد، گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) نهادی انقلابی است و می تواند برای رفع مشکلات مردم و محرومان تا جایی که می تواند مراجعه کند. قطعا به اندازه آن وارد می شود.

مدیر کمیته مددکاری خراسان رضوی ادامه داد: روند تحت پوشش قرار دادن خانواده ها در کمیته مددکاری امام خمینی (ره) روند پیچیده و عجیبی نیست و ما تمام تلاش خود را می کنیم تا خانواده ها در صورت محرومیت و داشتن شرایط لازم به زودی افشاگری کنند. «زمان آن است که خانواده تحت پوشش قرار گیرند.

بیش از 12 هزار خانوار جدید در خراسان رضوی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در مورد کودکان کار متولی اصلی رفاه است و ما به عنوان کمیته حمایتی کمک می کنیم، خاطرنشان کرد: امسال بیش از 12 هزار خانوار جدید در خراسان رضوی تحت پوشش کمیته حمایت از امام خمینی (ره) قرار گرفتند. از 212 هزار خانوار در حال حاضر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی هستند.

آسوده گفت: در سال 1400 برای خانوارهای یک تا پنج نفره به ترتیب 350، 400، 500، 700، 900 هزار تن و یک میلیون تن معاینه شد که امیدواریم این مستمری در سال آینده افزایش یابد.

bf556faa 7d10 4c6a 96e9 815577f97fe7 خبر خاکستری

لازم به ذکر است که طبق بررسی های انجام شده بیش از 90 درصد کودکان کار برای تامین معاش خانواده خود به خیابان ها می آیند و در صورت تامین حداقل دستمزد خانواده این کودکان دیگر به خیابان ها فرستاده نمی شوند.

بنابراین شناسایی زودهنگام کودکان کار و تحت پوشش قرار دادن خانواده های آنها برای تامین حداقل دستمزد توسط دستگاه های ذیربط مانند کمیته امداد و بهزیستی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش معضل کودکان کار داشته باشد و امید است با رفع هر چه سریعتر مشکلات کودکان کار در اسرع وقت موثر باشد. مشکل بین خانواده های کاری سریعتر توسط دستگاه های مسئول پشتیبانی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید