ما بر تضمین آزادی های قانونی اعضای جامعه تمرکز می کنیم

ما بر تضمین آزادی های قانونی اعضای جامعه تمرکز می کنیم

روز جدید رئیس قوه قضائیه گفت: بر تامین آزادی های قانونی آحاد جامعه تمرکز داریم و بر این اساس لازم است روش های تحقق این آزادی ها در سطح جامعه تعریف و تبیین شود و درباره آنها گفتمان سازی شود. به گزارش مرکز رسانه های قضایی، حجت الاسلام محسنی ادجه ای در دیدار با اعضای شورای نظارت بر مطبوعات، ضمن برشمردن ویژگی های موضوع «جهاد تبیینی»، مقوله تبیین و روشنگری در حوزه فرهنگی و مسائل اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین اولویت ها.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما بر تامین آزادی های قانونی آحاد جامعه تمرکز داریم و بر این اساس لازم است روش های تحقق این آزادی ها در سطح جامعه تعریف و تبیین شود و درباره آنها گفتمان سازی شود. . به گزارش مرکز رسانه های قضایی، حجت الاسلام محسنی آژه ای در دیدار با اعضای شورای نظارت بر مطبوعات، ضمن برشمردن ویژگی های موضوع «جهاد تبیینی»، مقوله تبیین و روشنگری در حوزه فرهنگی و مسائل اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین اولویت ها و بیان می کند: می توان با تبیین و تبیین و بیان ابعاد و زوایای واقعی امور، مسیر تحریف ها، سوء تفاهم ها، تعصبات و تحلیل های نادرست را مسدود کرد. رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت اطلاق مقوله آسیب شناسی به حوادث و رویدادهای اجتماعی به منظور جلوگیری از تکرار آن ها، تصریح کرد: حوادث ناگوار اگرچه منشأ آسیب و آسیب هستند، اما می توان از این تهدید برای ایجاد فرصت و فرصت استفاده کرد و با پذیرش آسیب شناسی های تخصصی، ضمن جلوگیری از تکرار حوادث ناگوار، نقاط ضعف و نقص را برطرف می کند. محسنی عذایی با اشاره به ساختار و عملکرد شورای نظارت بر مطبوعات، فلسفه حضور نمایندگان مراجع و نهادهای موثر فرهنگی در این شورا را چندوجهی بودن مقوله فرهنگ و رسانه و اهمیت این مقوله ها دانست. در ابعاد مختلف

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تحولات و تحولاتی که حوزه رسانه از نظر نرم افزاری و سخت افزاری در سال های اخیر داشته است، گفت: با توجه به همه تحولات حوزه رسانه از جمله ظهور پدیده هایی مانند رسانه های انسانی و تحولات دیگر. در این زمینه قطعاً امکان پذیر است و با در نظر گرفتن نظر نخبگان و کارشناسان رسانه ای نیاز به تغییر و ایجاد قانون در حوزه مطبوعات و رسانه در کشور است. محسنی آژه ای در ادامه به موضوع «اقتصاد رسانه ای» پرداخت و اظهار داشت: باید سازوکارها و روال هایی ساخته و آماده شود تا رسانه های ما بدون وابستگی به جناح ها و جریان ها به استقلال مالی و اقتصادی دست یابند و درآمدی شفاف و شفاف داشته باشند. رئیس قوه قضائیه در ادامه به تبیین و تبیین برخی مقولات و گزاره هایی که گاه دارای دوگانگی و اختلاف در جامعه است، پرداخت. «شفافیت»، «انتقاد»، «گفتگو»، «نسبت مجازات با جرم و مجرم»، «نحوه انتشار گزارش های اولیه فساد و برخورد با خبرنگار یا افشاگر» و «نمونه هایی از تهدید امنیت روانی مردم». از جمله مقوله‌ها و پیشنهادهایی بود که ریاست قوه قضائیه بر لزوم شفاف‌سازی ابتدا در سطح جامعه و سپس گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی این موارد تاکید کرد. محسنی آژه ای گفت: همه بر لزوم نقد و نقد تاکید دارند، اما دامنه این نقد چیست؟ انتقاد سازنده چیست؟ بر اساس قانون، نقد سازنده مشروط به وجود منطق و استدلال و پرهیز از توهین و تحقیر و تخریب است. آیا سخنانی که امروز تحت عنوان و در مقوله «نقد» ذکر می شود، منطق و استدلال دارد و از توهین و تخریب پرهیز می کند؟ فرهنگ سازی در این زمینه بر عهده کدام نهادهاست؟

رئیس قوه قضاییه افزود: امروز همه از لزوم گفت وگو و تفاهم صحبت می کنند. تاکید ما بر گفت و گو با منتقدان و معترضان است، اما مبانی این گفت وگو چیست؟ دامنه آن چیست؟ سازوکارهای گفتگو با مدنیت و حفظ ارزش ها چگونه باید تعریف شود؟ کدام نهاد باید مبانی گفتگو و تفاهم را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟ محسنی آذهی در ادامه به تشریح مقوله «نسبت مجازات با جرم و مجرم» به ویژه در حوزه جرایم مطبوعاتی و رسانه ای پرداخت و گفت: شما اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات به عنوان کارشناسان چه پیشنهادی دارید. در این زمینه تا مجازات در حوزه جرایم رسانه ای به گونه ای تدوین شود که جرم و مجرم متناسب باشد و تمهیدات قانونی در نظر گرفته شده در این راستا باعث ایجاد تبعیض در سطح جامعه نشود. وی با اشاره به انتصاب خود به عنوان رئیس قوه قضائیه از سوی رهبری و تأکید رهبری بر توجه جدی به مأموریت های اصلی قوه قضائیه در قانون اساسی از جمله تأمین آزادی های قانونی، گفت: بر تأمین آزادی های قانونی برای اعضای شورا تأکید داریم. جامعه. بر این اساس باید شیوه های تحقق این آزادی ها را در سطح جامعه تعریف و تبیین کرد و درباره آنها گفت و گو کرد. پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات در دوره گذشته ارائه کرد.

همچنین در این جلسه علاوه بر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای نظارت بر مطبوعات، نمایندگانی از مدیران رسانه، مجلس، قوه قضائیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای حوزه علمیه قم و دانشگاهیان نیز به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید