رمضان؛ فرصت طلایی برای شروع جدید / تمرکز بر تغذیه سالم؛ سلامت جسم و روح را تضمین می کند


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834235

ماه مبارک رمضان علاوه بر فضیلت معنوی که برای روزه داران به ارمغان می آورد، تأثیر بسزایی در سلامت جسمی و روحی افراد دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار معنوی، آثار جسمانی بسیار ارزشمندی دارد; زمانی می توان از تاثیر مثبت روزه داری لذت برد که غذا خوردن در این ماه با یک رژیم غذایی متعادل و متنوع سازگار باشد تا باعث کاهش وزن مفرط نشود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با گرسنگی به درستی

منصور کرجبانی از اعضای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه زاهدان و متخصص تغذیه و تغذیه درباره فواید روزه برای سلامت بدن گفت: روزه علاوه بر اینکه یک وظیفه الهی است، ورزش خوبی برای بدن است.

وی افزود: ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای دفع مواد زائد از بدن است ضمن اینکه روزه داری مناسب کمک زیادی به پاکسازی بدن می کند.

این متخصص تغذیه و تغذیه اضافه کرد: در همه ادیان به روزه داری به نوعی تاکید شده است زیرا فواید و فوایدی به همراه دارد و اگر روزه به خوبی انجام شود فرصت خوبی برای بدن است. همانطور که در علم مدرن ثابت شده است، بدن می تواند با حداقل شرایط با توانایی سازگاری سازگار شود.

وی خاطرنشان کرد: گرسنگی طولانی مدت فرصتی برای روزه داران است که نه تنها نماز بخواند، بلکه بتواند از نظر فیزیولوژیکی برای متابولیسم متابولیک با محدودیت هایی که وجود دارد آماده شود و با حداقل رژیم غذایی سازگار شود.

کرجی بانی ادامه داد: روزه باعث تقویت بدن می شود که در علم روز این موضوع با افزایش سیستم بدن و کاهش استرس و همچنین کاهش واکنش های التهابی مطرح می شود.

زاهدان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: روزه داری به تدریج مقاومت غذا را در برابر سوء تغذیه و سوء تغذیه افزایش می دهد و این تمرینی برای دفع مواد زائد و سلامتی است.

روزه داری مناسب به پاکسازی بدن کمک می کند

مسعود فیروزکوهی، یکی دیگر از متخصصان تغذیه نیز گفت: روزه داری مناسب که با کاهش مصرف مواد غذایی همراه است، پیامدهایی از جمله کاهش چربی انباشته، چربی و کلسترول خون و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، مشروط بر اینکه رژیم غذایی منظم برای افطار باشد. تجویز می شود و قند.

وی افزود: باید توجه داشت که در ماه مبارک رمضان به طور کلی نسبت به ماه های دیگر باید 20 تا 30 درصد کمتر غذا بخوریم تا به فواید جسمانی روزه برسیم که در این صورت احساس گرسنگی را به یاد می آوریم. و رنج دوباره گرسنگان و همچنین می توانیم صرفه جویی در هزینه ها را برای کاهش مصرف مواد غذایی برای نیازمندان فراهم کنیم.

فیروزکوهی افزود: هر فرد بسته به شرایط جسمانی خود (لاغر، چاق، پیر، جوان و بیمار) بر اساس رژیم غذایی می تواند کمتر، بیشتر یا جایگزین استفاده کند، لازم به ذکر است که رژیم غذایی، برای افراد دارای اضافه وزن، این است. ماه بهترین فرصت برای پیروی از یک رژیم غذایی سبک و کم کالری برای کاهش وزن و بهبود وضعیت است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید