نقش کلیدی ماه مبارک رمضان برای سلامت جسم و روح/آرامش روح؛ معجزه ای که روزه می آورد


ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: 02/03/1401
کد خبر: 1833856

رضا وردانی گفت: روزه که یکی از مهم ترین عبادات و از مهم ترین فرائض دینی است، مناسب ترین درمان استرس و بیماری های روانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا واردانی روانشناس شخصی در گفت و گو با عصرهامون گفت: سلامت روان به معنای سالم نگه داشتن ذهن از انواع آسیب های روانی است و وظیفه اصلی آن پیشگیری از اختلالات روانی است.

وی با بیان اینکه سلامت روان در مراحل مختلف زندگی از جمله جوانی نقش مهم و اساسی دارد، گفت: در این سن مسائل مهمی مانند ارتباط با دیگران، ادامه تحصیل، یافتن شغل و حرفه و ازدواج مطرح می شود. در نظر گرفتن پیامد و تأثیر این عوامل بر سلامت روان.

به گفته این روانشناس، بسیاری از متفکران مدرن غربی تاکید می کنند که مشکل انسان مدرن به دلیل نیاز او به دین و ارزش های معنوی است. در عصر اضطراب که تمرکز زیادی بر زندگی مادی است و رقابت شدید برای مادیات وجود دارد، نیاز به تغذیه معنوی بیشتر می شود.

وی افزود: ایمان به خدا به انسان نوعی نیروی روحی می بخشد که به او در تحمل سختی ها کمک می کند و نگرانی ها و نگرانی هایی را که بسیاری از افراد دچار آن هستند از بین می برد. خداوند انسان را آفرید و او را به عزت خداوند منت نهاد.» احسن الخالقین آراسته است و چون انسان برای رسیدن به سعادت خود نیازمند هدایت است، پیامبران خود را مبعوث کرد تا مایه سفر و ابلاغ احکام الهی انسان شوند. ، تا با به کارگیری این قوانین بتوانند یک مدینه فاضله را تشکیل دهند و به سعادت واقعی رهنمون شوند.

رمضان؛ جامع ترین و عالی ترین فرصت برای گرسنگی

وردانی با بیان اینکه یکی از این قوانین روزه یا به عبارتی پرهیز است، ادامه داد: خداوند انسان را روزه می گیرد تا با کمک او به سعادت برسد، هر چند انسان از درک بسیاری از مشکلات خود ناتوان باشد.

وی گفت: روزه را می توان یک برنامه ریاضت دانست، بدون افراط و تفریط که آثار زیادی بر روح و روان انسان می گذارد، در واقع گرسنگی و پرهیز از سخت گیری صحیح و منطقی است که روح انسان را سبک و آماده قیام می کند. “.

این کارشناس افزود: در همه ادیان آسمانی روزه امری واجب تلقی شده است. در تورات چهل روز موسی و الیاس و روزه سه هفته ای دانیال و روزه داوود و یونس ذکر شده است. آن ها را بگیرید، ولی جامع ترین و والاترین آن روزه ماه مبارک رمضان است که بر هر مرد و زن واجد شرایط اسلام واجب است.

وی با اشاره به کلام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند: «سموه تاشوا» به معنای روزه گرفتن برای سلامتی است، تأکید کرد: تأثیرات جسمی مثبت زیادی بر افراد سالم و بیمار بیان شده است. برای روزه داری، از جمله روزه ماه رمضان اثرات مثبت زیادی در کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، کاهش اوره، هماتوکریت، کراتینین، اسید اوریک، بهبود بیماری های قلبی عروقی، کبد، کلیه، کاهش وزن و غیره دارد.

اثرات روانی گرسنگی

به گفته وردانی، از نظر فیزیولوژیکی ثابت شده است که در هنگام عبادت دینی، در اسلام و سایر ادیان الهی، جسم و روان انسان آرام می گیرد که با کاهش ضربان قلب، کاهش تعداد تنفس و کاهش فشار خون مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه نباید از تأثیرات مفید روزه بر ابعاد روانی انسان غافل شد گفت: بررسی های انجام شده توسط محققان نشان می دهد که روزه ماه مبارک رمضان تأثیرات مثبت قابل توجهی در ارتقای سطح رفاه روانشناسان دارد. آنها بین باورهای مذهبی، سلامت روان، امید و سایر جنبه های مثبت خلق رابطه مثبت و معناداری مشاهده کردند.

این روانشناس گفت: روزه به دلیل تاثیرات روانی آن نیز مطرح است. از جمله این اثرات مثبت می‌توان به آرامش افراد گرسنه، تقویت صبر آنها، به حداقل رساندن خصومت در افراد و کاهش جرم و جنایت اشاره کرد.

وی گفت: پرهیز از انجام فعالیت های شدید بدنی در ماه مبارک رمضان یکی از توصیه های پزشکان است که البته نباید مانند هر رویکرد دیگری در مورد آن اغراق کرد. افزایش خستگی ممکن است به دلیل کمبود خواب یا اختلال در الگوهای خواب طبیعی باشد. رژیم غذایی مناسب و بهبود برنامه خواب و کار می تواند هر گونه تأثیری بر عملکرد بدن را به حداقل برساند یا حتی از بین ببرد.

روزه داری؛ مناسب ترین درمان برای استرس

وردانی تاکید کرد: روزه نه تنها آسیبی به عملکرد و وضعیت جسمانی بدن وارد نمی کند، بلکه به سلامت بدن نیز کمک می کند. بدون شک حافظه نقش بسیار مهمی در پیشرفت و تکامل انسان دارد. افرادی که حافظه قوی دارند موفق ترند.

وی افزود: روانشناسان عصر امروز روش ها و تمرین های مختلفی را برای تقویت حافظه پیشنهاد کرده اند. اما روزه داران علاوه بر دریافت برکات معنوی، حافظه خود را نیز تقویت می کنند، زیرا یکی از فواید «روزه»، تقویت حافظه است.

وی گفت: امروزه میلیون ها نفر در سراسر جهان به ویژه در کشورهای توسعه یافته و متمدن از بیماری های روانی و کمبود قبور معنوی رنج می برند و روزانه ده ها نفر در سراسر جهان دچار اضطراب می شوند. فقدان پناه معنوی، پوچ بودن این دنیا و بن بست دیدن این دنیای طبیعت، خودکشی می کند.

وی افزود: از نظر روانشناسان توجه به مسائل عبادات و حوادث ماوراء طبیعی بهترین درمان برای این بیماری ها است و روزه که یکی از مهمترین عبادات الهی و از مهم ترین واجبات دینی است بهترین مناسب است. درمان استرس روانی و به بیماری روانی معروف است زیرا گرسنگان در دنیایی دیده می‌شوند که حساب دقیقی از خود دارد و نیرویی رانده می‌شود که مرگ و میر و هیچ راهی در آن وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید