صنعت نمونه; گرداب نابودی آرامش روح و جسم / میدانی که هرگز در آن ستاره نخواهی شد!


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1813874

این روزها تب مدلینگ در فضای مجازی در حال افزایش است و افراد در هر سنی را در ابعاد مختلف به خود مشغول کرده است. غافل از اینکه این ورطه گردابی است که آرامش را از بین می برد و از بین می برد. این عرصه میداند که هیچکس ستاره نیست جز ارباب مال و شهوت!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، فضای مجازی دنیایی نامحدود و بی نهایت است. فضایی که در آن ذهن های مسموم برای نابودی جوانان و نوجوانان کمین کرده اند.

این روزها تب مدلینگ فضای مجازی آنقدر داغ شده که هزاران آگهی مدلینگ در صفحات مجازی با جستجوی محدود دیده می شود. فضای مدلینگ در دنیای مجازی که هیچ قاعده و حمایتی برای آن وجود ندارد، به قدری آشفته و ناآشنا است که مسلماً نمی توان اخلاق و تعهد را از مدلینگ آگهی طلب کرد.

هر فردی که وارد این فضا می شود باید منتظر بماند تا کسی از جای دیگری مسئولیت آن را بر عهده نگیرد و قطعا اقدام در این زمینه در نهایت جرم و ممنوعیت قانونی دارد.

البته بسیاری از فعالیت های آشکار و پنهان این حرفه در اکثر موارد غیراخلاقی و خالی از شئونات اسلامی است و در بیشتر تبلیغات از عکس های نیمه برهنه زنان و دختران استفاده می شود.

اگرچه این دور زدن در نهایت هدف شومی دارد و زنان ابزاری برای سوء استفاده هستند، اما ارائه درآمدهای پرسود و مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری بسیاری از جوانان به ویژه زنان و دختران را به این فضای مسموم می کشاند.

از طرفی متأسفانه مدلینگ در کشور ما با اصل خود فاصله زیادی دارد. افرادی که با گذاشتن تبلیغات در سایت های مختلف فروش آنلاین و اینستاگرام به راحتی افراد را از نظر مالی و اخلاقی گمراه می کنند، باعث بدبینی فزاینده نسبت به این حرفه می شوند.


مشکل الگوسازی معلولیت مجموعه ای از مشکلات اجتماعی است

مصطفی اگلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت و گو با مرآت، در تحلیل این آسیب های اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی در زمان کوتاهی اتفاق نمی افتد و این گونه معضلات اجتماعی ناشی از تعدادی از آسیب های اجتماعی است. دیگر مشکلات اجتماعی. «آنها شکل خود را نشان می دهند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کنترل اجتماعی عموم مردم از بین می رود و اگر فردی مرتکب اشتباه شود، بازخورد منفی از جامعه ندارد و گاه این گونه مشکلات در بین گروه های دوستانه با استقبال مواجه می شود.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی اذعان داشت: متأسفانه فرهنگ مادی گرایی و شهرت به سرعت در جامعه در حال گسترش است و همه چیز بر اساس پول و مادیات سنجیده می شود و همین موضوع باعث گسترش این گونه مشاغل شده است.

وی با بیان اینکه این آسیب نه تنها باید بررسی شود، بلکه مجموعه ای از آسیب های اجتماعی که منجر به این معضل شده است، اضافه کرد: این گونه آسیب ها ناشی از موانع و مشکلات اجتماعی و اقتصادی و قابلیت تبدیل شدن به یکدیگر است. منظورشان این است که فرد معتاد یا مطلقه احتمال ورود به این فضاها بیشتر است.

به گفته رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، حل این معضل مستلزم بهبود زیرساخت ها است و اگر مشکلات گرانی و اشتغال و معیشت حل نشود، هر چقدر هم که جرایم انجام شود، باز هم این امکان برای مردم وجود دارد. دوباره وارد این مناطق شوید


cc29e3a1 7a34 4e9b 958b 825851eb4f4e خبر خاکستری

«این باعث می‌شود که دختران و زنان ما پوششی را که جامعه مد برایشان می‌سازد انتخاب کنند، این عوارضی است که مدلینگ به همراه دارد و این مدل‌ها و افراد تأثیرگذار، طبق شهرت خود، الگویی برای دختران جوان و نوجوان شده‌اند و شما را تغییر می‌دهند. ذوق حجاب و حیا! اما این تغییر ذائقه به اینجا ختم نمی شود.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: دختران و زنان جوانی که ممکن است به عنوان شغل وارد این ورطه شوند و ممکن است در معرض آسیب های مختلف قرار گیرند، باید بدانند که باید در حرفه خود دقت بیشتری داشته باشند و اگر آسیب ببینند. نیاز به حمایت خانواده و جامعه دارد و باید توسط قانون حمایت شود.


خلاءها و مجتمع های روانی زنگ خطر برای ورود به معضلات اجتماعی هستند

حمیدرضا محمودیان، روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با مرآت درباره دلایل گرایش جوانان به پدیده مدلینگ گفت: دنیا به سمت ستاره و شهرت پیش می رود و متاسفانه رسانه ها به تسریع این معضل اجتماعی کمک می کنند. “

این روانشناس افزود: برنامه های تفریحی که حتی از تلویزیون هم پخش می شود، بدون در نظر گرفتن معیارهای مدل مناسب، مدام موضوع ستاره شدن و برندسازی را مطرح می کنند.

محمودیان بیان کرد: الگوسازی موضوع ظهور و کارکردهای فرهنگی رسانه است اما هدفی اقتصادی است که در دنیای امروز گسترش چشمگیری یافته است. و زندگی مردم ابعاد مختلفی دارد.

وی گفت: متأسفانه افرادی که دچار پوچی عاطفی و روانی هستند بیشتر به چنین فضاهایی مهاجرت می کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در گذشته خلأها و عقده های روانی به ویژه برای دختران و زنان در محیط اجتماعی مهم به نظر نمی رسید اما با گسترش فضای مجازی این فرصت در اختیار نسل جدید قرار گرفته است.

محمودیان در خصوص تاثیری که مدلینگ در بستر شبکه های اجتماعی بر نوجوانان و جوانان می گذارد، گفت: همه اقشار جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان از بستر شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و کنجکاوی آنها فضای مجازی را به گردباد تبدیل می کند. و غرق می شود.

وی در خصوص دلایل دیگر گرایش جوانان و نوجوانان به الگوسازی گفت: جوانی و نوجوانی دوره عواطف است، یعنی مغز عاطفی به شدت بر مغز عقلانی مسلط است. و کاملا طبیعی است که هر چیز هیجان انگیزی جوانان و نوجوانان را جذب می کند، جوانان را جذب می کند.

این روانشناس و استاد دانشگاه در خصوص بحران ها و آسیب های این معضل اجتماعی گفت: متأسفانه رشد این پدیده اجتماعی منجر به تغییر ارزش های جامعه شده و در نهایت نتیجه حرکت در این مسیر چیزی جز نخواهد بود. پوچی.» و متأسفانه دلیل افزایش خودکشی در جامعه همین است.


9affc952 b197 41d8 93cf 1bc03ecea1c4 خبر خاکستری

وی در همین راستا از بحث داغ طرح حفاظت از فضای مجازی دوری کرد و افزود: متاسفانه فضای مجازی فضایی اسفنج مانند است که مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانان را به هر محتوایی جذب می کند و قطعا نیاز به کنترل و حفاظت و رها شدن دارد. دلیل اصلی رفتار این میوه نیز همین است، اما برای جایگزینی آن با محیطی سالم، باید زمین گیری طولانی مدت انجام شود.

محمودیان در پایان نیاز به سواد رسانه ای را برای خانواده ها حیاتی دانست و گفت: برای دروازه بان بودن اخبار و انواع محتوای ارائه شده در رسانه ها به سواد رسانه ای نیاز داریم، سواد رسانه ای در مقابل تبلیغات، چرا که تضمین می کند هیچ چیز نیست. نادیده گرفتن آسان است، هر چه سواد رسانه ای یک جامعه بالاتر باشد، تاثیر الگوسازی بر افراد آن جامعه را به شدت کاهش می دهد.


مدلینگ یک تله باج خواهی است

محمدرضا فدیان، رئیس پلیس فتای استان سمنان نیز درباره مدلینگ غیرقانونی در بلغارستان گفت: تمایل به مدلینگ در کنار ترویج فرهنگ بیگانه، منجر به سوء استفاده، کلاهبرداری و باج گیری از سوی مصرف کنندگان به ویژه دختران جوان و جویای کار می شود.

رئیس پلیس فتا استان سمنان با بیان اینکه مواردی در این زمینه در پلیس فتا وجود دارد، گفت: حتی دستگیری و مجازات این مجرمان نیز نمی تواند آبرو و حیثیت قربانیان را اعاده کند و عواقب این گونه جرائم همچنان ادامه دارد. بنابراین مصرف کنندگان و خانواده ها باید بسیار مراقب باشند که در دام چنین مجرمانی نیفتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید