ما به تلاش های خود برای توقف برنامه هسته ای ایران ادامه خواهیم داد


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 14.03.1314
کد خبر: 1843485

نخست وزیر اسرائیل در دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تل آویو تهدید کرد که به تلاش برای توقف برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نفتالی بنت، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) با رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در تل آویو دیدار کرد.

دفتر نفتالی بنت پس از این دیدار در بیانیه ای اعلام کرد که رافائل گروسی پس از این دیدار به وین بازگشته است.

دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه ای بار دیگر تاکید کرد که در صورت شکست دیپلماسی با ایران و شکست آژانس بین المللی انرژی اتمی در توقف برنامه هسته ای ایران، این رژیم برای دفاع از خود عمل خواهد کرد و رژیم تل آویو برای توقف این طرح تلاش خواهد کرد. هسته درگیر است

دفتر نخست وزیر اسرائیل در ادامه اتهامات خود با هدف تأثیرگذاری بر نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، اعلام کرد که ایران به دنبال گمراه کردن جامعه جهانی و ارائه اطلاعات نادرست درباره برنامه هسته ای خود است و تل آویو نیز از رافائل گروسی ابراز نگرانی کرد. از ادامه اقدامات ایران در زمینه «دستیابی به سلاح هسته‌ای» مطلع شد.

این بیانیه می افزاید که نخست وزیر اسرائیل در دیدار با رافائل گروسی بر لزوم استفاده جامعه جهانی از همه ابزارها برای جلوگیری از این امر تاکید کرد. [ادعایی] ایران به سلاح هسته ای دست خواهد یافت.

رافائل گروسی شب گذشته وارد سرزمین های اشغالی شد. این سفر چند روز قبل از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین انجام می شود. سه کشور اروپایی و آمریکا باید در این نشست قطعنامه ای علیه ایران ارائه دهند.

آمریکا به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده است. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود به توافق رسید. علیرغم به رسمیت شناختن پایبندی ایران به تمامی تعهدات توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، دولت آمریکا در می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح های هسته ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت آمریکا برنامه تسلیحات هسته ای خود را از کنترل بین المللی دور نگه داشته است.

سفر گروسی به فلسطین اشغالی در حالی انجام می شود که نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است دوشنبه هفته آینده، 7 ژوئن برگزار شود.

رویترز روز چهارشنبه (4 ژوئن) گزارش داد که ایالات متحده و سه کشور اروپایی عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) قصد دارند با صدور قطعنامه ای از ایران به دلیل آنچه «عدم همکاری با آژانس» خوانده، انتقاد کنند.

این گزارش ها واکنش محمدرضا گبی، نماینده دائم ایران در آژانس را برانگیخت. در این ادعا آمده است: علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بود که ادعاهای مطرح شده علیه خود مبتنی بر اطلاعات نادرستی است که رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده تا حسن نیت خود را نشان دهد و ادعاها را رد کند. آمادگی برای همکاری صحیح و فنی با آژانس، ضمن موافقت با آژانس برای ورود به مذاکرات به منظور نهایی کردن این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی جداگانه با مقامات ذیربط. «در دو ماه گذشته آژانس توضیحات و مستندات فنی لازم را در رابطه با ادعاهای مطرح شده به آژانس ارائه خواهد کرد.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید