ما برای احقاق حقوق شهدا و قربانیان جنگ شیمیایی به تلاش خود ادامه خواهیم داد


ساعت: 23:41
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879708

وزیر امور خارجه در بیانیه ای به مناسبت سالگرد حمله شیمیایی سردشت گفت: وزارت امور خارجه تلاش خود را برای احقاق حقوق شهدا و جانبازان شیمیایی از مجاری قانونی و بین المللی مربوطه رها نکرده و نخواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) به مناسبت 17 تیرماه سالروز بمب شیمیایی پیامی صادر کرد. سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی.

در این پیام آمده است: 35 سال از بمباران هولناک شیمیایی بر فراز شهر سردشت توسط رژیم سفاک بعث می گذرد. اگرچه در طول هشت سال جنگ تحمیلی بیش از 300 سلاح و بمب شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی در تمامی استان های مرزی غرب ایران استفاده شد، اما حمله شیمیایی تیرماه 1386 به چهار نقطه سرداش و برخی روستاهای اطراف آن بدترین حمله بود. . جنایات رژیم صدام حسین و شرکای غربی او را به تصویر می کشد. به همین مناسبت این روز را «روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک» نامیده و یاد و خاطره شهدا و جانبازان سرافراز شیمیایی را گرامی می‌دارم و برای بازماندگان و بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم. خانواده ها.

وزیر امور خارجه در بیانیه‌ای گفت: برای اولین بار در تاریخ بشر، نظامیان و غیرنظامیان ایرانی در معرض استفاده گسترده از عوامل شیمیایی از جمله خردل و اعصاب قرار گرفته‌اند. دانش فنی لازم برای تولید سلاح های شیمیایی، مواد اولیه، تجهیزات تولید سلاح های شیمیایی و کمک های مالی سال هاست که توسط برخی شرکت ها و شهروندان کشورهای غربی به ویژه آمریکا، انگلیس و آلمان به رژیم صدام ارائه شده است. چراغ سبز برخی از کشورهای غربی سکوت و همدستی قدرت های جهانی و کسانی که خود را جامعه بین المللی می نامند بدون شک نقش مهمی در جسارت وقیحانه رژیم بعثی در استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم سرداش داشت، اولین شهری که مورد حمله شیمیایی قرار گرفت.

وی افزود: استفاده گسترده از سلاح های شیمیایی علیه ایران در دوران جنگ تحمیلی یکی از عوامل کلیدی در سطح بین المللی در تدوین و انعقاد کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و همچنین در تقویت هنجار ممنوعیت کامل است. در مورد سلاح های شیمیایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی در دوران معاصر، استفاده از این سلاح های غیرانسانی را در هر زمان، توسط هرکس و تحت هر شرایطی محکوم می کند.

امیر عبداللهیان در ادامه این پیام با بیان اینکه ایران دارای تجربیات منحصر به فرد و ارزشمندی در زمینه پزشکی و درمان آسیب های شیمیایی است و همواره آماده است تجربیات خود را در اختیار مجامع جهانی قرار دهد، افزود: من صمیمانه از جنگ تحمیلی و فراتر از آن قدردانی می کنم. و همچنین در زمان اپیدمی ویروس کرونا با روحیه جهادی و ایثار منشأ خدمات ارزنده و ارزنده در درمان آسیب دیدگان شیمیایی شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این بیانیه اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران سیاست فعالی را در مجامع حقوقی و بین المللی برای پیگیری و احقاق حقوق معنوی و مادی شهدا و جانباختگان عزیز شیمیایی دنبال می کند. پیشنهادات شامل ایجاد یک شبکه بین المللی برای کمک و حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی، ایجاد صندوقی برای کمک به قربانیان مواد شیمیایی و حمایت از دعاوی حقوقی علیه شرکت ها و خارجی ها است. بدیهی است که این اقدامات برای حصول نتیجه نیاز به پیگیری دارد.

در این پیام همچنین آمده است: در چهار دهه گذشته، تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش آلام جسمی و روحی قربانیان محترم جنگ شیمیایی با موانعی از جمله:

• فقدان اراده سیاسی لازم از سوی برخی دولت ها و کاستی های نظام حقوقی و کیفری بین المللی کنونی برای محاکمه عاملان و عاملان حملات شیمیایی که پیگرد قانونی را دشوار می کند.

تحریم های اجباری یکجانبه ایالات متحده، دستیابی به داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز قربانیان جنگ شیمیایی را بسیار دشوار کرده است. در حالی که جانبازان شیمیایی در برابر ویروس کواید-19 آسیب پذیر هستند، تحریم های قهری یکجانبه ایالات متحده با همراهی برخی کشورها و شرکت های داروسازی، آسیب پذیری آنها را تشدید کرده است. اینجانب فرصت را مغتنم شمرده و شهادت تعدادی از جانباختگان جنگ شیمیایی ویروس کوید 19 را به ملت بزرگ ایران و خانواده محترمشان تبریک می گویم.
عدم توقع ایجاد یک سازوکار بشردوستانه الزام آور و مؤثر برای کمک به قربانیان جنگ شیمیایی بر اساس کنوانسیون سلاح های شیمیایی یکی دیگر از مشکلات و موانع است. انتظار می رود سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) و کشورهای عضو آن اقدامات مشخصی از جمله تقویت همکاری بین المللی و اجرای مکانیسم های بشردوستانه الزام آور برای کمک به مجروحان شیمیایی انجام دهند.
• عدم توجه کافی بین المللی به شهرستان سرداش که اولین شهر پرجمعیت بمباران شیمیایی شد، موجب یأس و ناامیدی مردم شجاع و مظلوم سرداش از سوی جامعه جهانی و افکار عمومی شد. انتظار می رود که وضعیت بین المللی سرداش همانند شهرهای هیروشیما و ناکازاکی که به خاطر حملات هولناک هسته ای خود مشهور شده اند شناسایی و برجسته شود.

در بیانیه وزیر امور خارجه همچنین آمده است: علیرغم مشکلات، موانع و سوء نیت های مذکور، وزارت امور خارجه در چارچوب تعهدات ذاتی خود مبنی بر حفظ حقوق و منافع اتباع جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی. . مجامع و بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی. قانون الزام دولت به استیفای حقوق جانبازان و جانبازان شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران و قانون شناسایی و حمایت از جانبازان شیمیایی از هیچ تلاشی برای احقاق حقوق شهدا و جانبازان شیمیایی فروگذار نکرده و نخواهد کرد. از طریق مجاری قانونی و بین المللی مربوطه.

امیر عبداللهیان گفت: بی شک جهان از ایمان و تعهد راسخ جانبازان گرانقدر جنگ شیمیایی هشت سال دفاع مقدس الهام گرفته و صلح و امنیت ناشی از ممنوعیت استفاده از سلاح های غیر انسانی، ایمان و صبر را مدیون است. برای شهدای عزیز شیمیایی و برای جانبازان عزیز شیمیایی سلامتی و طول عمر و برای خانواده ها و بازماندگان شهدا و جانباختگان صبر و اجر مسئلت دارم. جنگ شیمیایی صلح در سایه حکومت جهانی حضرت حجت (عج)

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید