مبلغ جدید مستمری مددجویان اجتماعی و کمیته مددکاری + جدول

در چند روز اخیر خبرهای مهمی از مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) منتشر شده است. اولین خبر مهم افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان اجتماعی بود. خبر مهم دیگر افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش کمیسیون کمکی بود. اما مهمترین خبری که برای مددجویان این نهاد حمایتی منتشر شد مربوط به بقایای اقدامات قضایی و پرداخت یارانه ماه مبارک رمضان بود.

انتشار این خبر چند سوال مهم را مطرح می کند: از 82 میلیون نفری ایران چند نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند؟ مستمری مددجویان کمیته مددکاری و رفاه اجتماعی چقدر است؟ آیا این افراد به سایر یارانه های نقدی دسترسی دارند؟

افزایش مستمری ها در سازمان های اجتماعی
سید مرتضی حسینی معاون توسعه مدیریتی و منابع سازمان بهزیستی در بیست و چهارمین روز فروردین امسال به ایسنا گفت: مستمری تامین اجتماعی 20 درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص افزایش مستمری مراکز شبانه روزی گفت: این اتفاق به پیشنهاد سازمان بهزیستی در هفته های آینده در هیئت دولت تصویب شد.

بر اساس این صحبت ها، سازمان بهزیستی برای سال 1401 طبق جدول زیر ماهانه 420 هزار تن تا یک میلیون و 320 هزار تن به مشتریان تحت پوشش خود مستمری می دهد.

جمعیت مددجویان اجتماعی
افزایش 20 درصدی مستمری سازمان های اجتماعی شامل چند نفر می شود؟ سید مرتضی حسینی درباره تعداد مددجویان این سازمان به ایسنا گفت: نزدیک به 2 میلیون و 80 هزار خانواده مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. جمعیت حدود 7 میلیون نفر است.

بر اساس این شنیده ها از این جمعیت هفت میلیونی یک میلیون و 100 هزار خانوار (معادل 2 میلیون و 100 هزار نفر) مستمری نفقه می گیرند. برخی از مددجویان در دهک های پایین و پایین جامعه هستند اما نفقه دریافت نمی کنند.

به گفته حسینی، سازمان بهزیستی در نظر دارد دهک های محروم را برای سال 1401 تحت پوشش قرار دهد، یک میلیون و 700 هزار خانوار در نوبت مستمری قرار دارند. سازمان بهزیستی سال گذشته در نظر داشت 500 هزار خانوار را شامل شود که متاسفانه اعتبارات لازم تامین نشده است.

با گذشت پنج روز از اعلام افزایش مستمری های تامین اجتماعی، سید مرتضی بهتیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز از افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش این سازمان خبر داد.

به گفته بختیاری، این افزایش از امشب که آخرین مهلت پرداخت مستمری در فروردین ماه برای مشتریان است. در نظر گرفته خواهند شد.
بر اساس این شنیده ها برای سال 1401 میزان مستمری کمیته امداد با سازمان اجتماعی برابری می کند. مددجویان کمیته امداد ماهانه از 420 هزار تن تا یک میلیون و سیصد و بیست هزار تن مستمری دریافت می کنند.

مشتریان کمیته کمک
سعید زارع زاده، رئیس مرکز برنامه ریزی و تحقیقات کمیته امداد امام خمینی (ره) در آبان ماه گذشته درباره جمعیت مددجویان تحت پوشش این نهاد به ایسنا گفت: ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد هستند. یک میلیون و 700 هزار سالمند، 51 هزار دانش آموز، 81 هزار بیمار خاص و صعب العلاج، 402 هزار فرزند ایتام و نیکوکار، یک میلیون و 119 هزار زن، سرپرست خانوار، 60 هزار کودک زیر پنج سال و 58 هزار مادر باردار. همه این افراد از این موسسه خدمات دریافت می کنند

بر اساس این شنیده ها در نیمه اول سال 1400 100 هزار خانوار از حمایت کمیته امداد محروم شدند و 200 هزار خانوار دیگر نیز تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار گرفتند.

حقوق بازنشستگی جدید چقدر است؟
یک شمارش گذرا نشان می دهد که بیش از چهارده میلیون نفر از جمعیت 82 میلیونی ایران تحت پوشش حمایت کمیته یاری امام خمینی (ره) و سازمان رفاه هستند.
فرض کنید این جمعیت در سال 1401 باید 420 تا یک میلیون و سیصد و بیست هزار تن مستمری دریافت کنند.
یعنی در حالی که حداقل دستمزد فعلی 5.7 میلیون تن در ماه است. از سوی دیگر، اگرچه آمار دقیقی از خط فقر وجود ندارد، اما بر اساس برآوردهای شورای عالی کار، در پایان سال گذشته حداقل قیمت یک خانوار معمولی و متوسط ​​نزدیک به 10 میلیون تن بوده است.
این محاسبات نشان می دهد که افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان کمیته امداد و کمک ربطی به هزینه های زندگی ندارد.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، این مستمری های ناچیز در زندگی دهک های محروم نقش اساسی دارد.
از این منظر دور از انتظار نیست که با توجه به مشکلات داخلی و شرایط سخت اقتصادی عموم مردم، مددجویان تحت پوشش این دو نهاد حمایتی تمامی یارانه نقدی پرداختی دولت را دریافت کنند.
یادآور می‌شویم در حال حاضر هدفمندی یارانه‌ها هدفمندی یارانه‌های نقدی است، یارانه معیشتی به صورت ماهانه و مستمر توسط دولت به اقشار جامعه پرداخت می‌شود. همچنین سه یارانه نقدی موردی به افراد مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت شد.

دیدگاهتان را بنویسید