متحد بودن یعنی گواهینامه بودن؟

متحد بودن یعنی گواهینامه بودن؟

روز جدید اسداله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: در جریان انتخابات مجلس یازدهم با شورای نگهبان درباره افرادی که از سوی حزب موتلفه نامزد شده بودند اما احراز صلاحیت نشدند صحبت کردیم. از اینکه مرد معرفی‌کننده ائتلاف را معرفی کردند، بسیار سپاسگزارم.

آخرین باری که چهره ای به نام موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بازگشت که سید مصطفی آقا میرسلیم با 478 هزار و 267 رای به کار خود پایان داد، اما موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت کرد و کاندیداهایی از جمله آکامیر سلیم داشت. استعفا و استعفای او به نفع سیدابراهیم رئیسی به تقابل کوتاهی میان این چهره سرشناس و حزب موتلک تبدیل شد و نامزد موتلک در نهایت نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت کند.

«سید مصطفی آقامیر سلیم» که در انتخابات ریاست جمهوری 1396 اندکی کمتر از 500 هزار رای، یعنی; او چند دهم درصد بیشتر از یک درصد آرا را به دست آورده بود. بهارستان، دومین جایی که مدت هاست کانون اخبار و جنجال ها بوده است. اعتراضات تند او به محمد باکر کلیباف نیز در آرشیو سیاسی ثبت شده است. چرا و چگونه این کاهش ها را نباید بررسی کرد و روشن کرد که اصولاً دعوای اصولگرایان با اصولگرایان چندان مهم نیست و چه چیزی می تواند طولانی باشد و حتی به تنگناهای بسیار منجر شود. این مبارزه ای است که در آن یک کشور اصلاح طلب، معتدل یا معتدل است.

> از می 1400 تا هازارد 1400 چه اتفاقی برای اتحاد خواهد افتاد؟!

اسداله بادامچیان، دبیرکل مؤتلفه اسلامی در مصاحبه ای در اردیبهشت 1400 و در زمانی که بازار اعزام کاندیدایی به جای حسن روحانی داغ بود، گفت: «البته معلوم است که حزب خواهد داشت. نامزد نهایی چون انتخابات شورا نیست و نمی تواند شوراها را معرفی کند. بنابراین باید گزینه ای از حزب موتلفه معرفی شود و در میان این افراد بیشترین توجه به شخص مورد تایید هیئت امنا خواهد بود. اما تاکنون این پنج گزینه مطرح شده است.»

اسدلا بادامچیان این بار در مصاحبه ای دیگر – شش ماه پس از اردیبهشت 1400 – به پرونده ای عجیب و تامل برانگیز می پردازد که می تواند در بحبوحه بازار سیاسی به فرضیه ها، گمانه زنی ها و حتی ادعاهای فراوانی علیه «شورای نگهبان» منجر شود.

اسداله بادامچیان در سیزدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی که با حضور چهره های شاخص اصولگرایان در سالن همایش های ناحیه جمکران قم برگزار شد، گفت: به عضویت شورای ائتلاف درآمدم و از استان ها خواسته شد تا 9 شاخص را که انجام شد و برای 31 استان در یک حجم ثبت شد را معرفی کنید. ما در مورد افرادی که از طرف ما نامزد شده بودند و واجد شرایط نبودند با هیئت امنا صحبت کردیم. مخصوصاً از اینکه گفتند کسی که موتلفه را معرفی کرد برای ما صلاحیت دارد. و الحمدلله اکثر افرادی که به دنبال آنها هستیم واجد شرایط هستند. در نهایت 27 نفر از موتلفه ها را به انتخابات مجلس شورای اسلامی تهران معرفی کردیم اما با سازوکار

وحدت اصولگرایی، سه نفر از آنها در لیست نهایی اصولگرایان قرار گرفتند و رای بسیار خوبی کسب کردند.

از اردیبهشت 1400 تا دی ماه 1400 چه اتفاقی می افتد که در یکی موتلفه نگران تایید است و در دیگری نه؟! در مجموع بیان این گونه سوالات در مورد فضای سیاسی و داغ داخلی به جز کاهش حواشی بیهوده برای هیات امنا چه فایده ای دارد؟!

> پاسخ شورای نگهبان روشن است اما …

ما اصولاً نمی دانیم که آیا هیئت امنا نسبت به سخنان اسدالله بادامچیان واکنش نشان خواهد داد یا خیر، اما واکنش های احتمالی هیئت امنا به چنین اظهارات اغراق آمیزی حتی واضح تر از همیشه است: «احزاب و افراد فرقی با هم ندارند».

> اصلاح طلب بودن یعنی رد صلاحیت شدن؟!

همان طور که اسداله بادامچیان از «شورای نگهبان» می گوید: «گفتند» احتمالاً به این معناست که در جمعی حضور داشتند و برخی از اعضای شورای نگهبان – بیش از یک نفر – به دبیرکل اطمینان دادند که هرکس کارت و عکس دارد. یکی از متحدان در هیئت امنا می رود، قطعا تایید می شود، حتی اگر هیچ گاه متحد نبوده و خود را متحد معرفی کرده باشد.

در تمام سال‌هایی که مناظره احزاب عمدتاً اصلاح‌طلب با شورای نگهبان به موضوع تصویب و رد صلاحیت ختم شد، یکی از مواردی که شورای نگهبان هرگز آن را نپذیرفت، اما در عمل اتفاق افتاد، این بود که اصلاح‌طلبان این مصوبه را تایید کردند. -نامیده شد. اما هیات امنا همواره این موضوع را تصادفی دانسته و در پاسخ به اینکه رد صلاحیت گسترده بی معناست، ناشی از بی توجهی اصلاح طلبان است که گزینه هایی -حتی عمدی- را برای رد صلاحیت و مخالفت شورا معرفی می کنند. نگهبان ها جاسوسی می کنند.

بی توجهی به آخرین اظهارات بادامچی یا اعتراض همیشگی اصلاح طلبان، اخذ تاییدیه از هیات امنا برای اصولگرایان فرآیندی ساده و بی دردسر و برای اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و حتی اعتدالیون است. دردناک، عجیب، بی ثمر و در نهایت تلخ بود، همانطور که بسیاری از فعالان اصلاحات در مصاحبه ها، تحلیل ها و ادعاها به آن اشاره می کنند. اصولگرایان احساس خوبی نسبت به هیئت امناء دارند.

> بلاهایی که اصلاح طلبان را در نزد مردم بدنام کرد!

مجلس دهم به عنوان یکی از تلخ ترین مجالسی که اصلاح طلبان به دلیل این محدودیت ها و موانع احتمالی، از فیلترهای شورای نگهبان عبور کردند، گزینه هایی را انتخاب کردند که ربطی به اصلاح طلبان نداشت و حتی در برخی مواقع اقدام و تصمیم گیری کردند. این موضوع سوالات زیادی را در عرصه سیاسی و افکار عمومی ایجاد کرده است، از جمله: چگونه یکصد نماینده با شناسنامه اصلاح طلبان وارد مجلس می شوند اما به عنوان مثال انتخاب رئیس مجلس، کاندیدای اصلاح طلب مجبور می شود. برای دریافت صد رای و بقیه …

ما نیز مانند هیأت امنای محترم ادعای اسدلا بادامچیان را نزدیک به واقعیت نمی دانیم، اما افکار عمومی طبیعتاً پاسخ های مورد نیاز خود را دریافت کرده است و رفع برخی شبهات کار آسانی نخواهد بود.

و یک سال و چند ماه بعد از انتخابات مجلس یازدهم و چند ماه بعد از ریاست جمهوری. حتی اگر طبق نظر هیئت امنا، اتحادیه برابر و مترادف با صدور گواهینامه باشد، باز هم در بازی های سیاسی و مواضع تعیین کننده تأثیر و جایگاهی ندارد، هرچند که برجسته ترین چهره این اتحاد، سید مصطفی آقامیرسلیم، انتخاب می کند. نماینده خوب و آرام تا متوجه شود ادعای بادام کاران فقط برای بازار گرم است اما برای هیئت امنا گران است.
و بس است!

دیدگاهتان را بنویسید