متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی آزاد شد شکایت منسوخ شده است

متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی آزاد شد  شکایت منسوخ شده است

وکیل چند خانواده هواپیمای اوکراینی درباره نتیجه این شکایت گفت: «برنامه تجدیدنظر به دیوان عالی کشور رفت و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. در واقع از ابتدای سال تاکنون این پرونده تغییر نکرده است.»

علیزاده طباطبایی، وکیل چند خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی درباره وضعیت متهمان این پرونده گفت: تنها یکی از متهمان در بازداشت بود که آزاد شد. مابقی متهمان هنوز دستگیر نشده اند. متهم ردیف اول بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده و از آنجایی که حکم لازم الاجرا نشده، به صورت مشروط آزاد شده است.

به گزارش سایت دیده بان ایران، چهار سال از ساعت 6:19 صبح روز 18 ژانویه که هواپیمای اوکراینی PS752 توسط موشک های پدافند هوایی سرنگون شد، می گذرد. در این چهار سال 20 جلسه دادگاه برگزار شد و در نهایت در پایان فروردین ماه امسال اولین حکم در این پرونده صادر شد. متهم ردیف اول پرونده به عنوان فرمانده سامانه پدافندی Tur M-1k به 13 سال حبس تعزیری و پرداخت دیه و 9 متهم دیگر به حبس از یک تا سه سال محکوم شدند. محمود علیزاده طباطبایی در عین حال گفت که اعتراض خود را به این تصمیم ثبت می کنند.

همچنین پس از گذشت یک ماه از صدور رای مقدماتی، یعنی اردیبهشت ماه سال جاری، محسن اسدی لاری، پدر دو تن از قربانیان این پرواز، از احتمال آزادی مشروط متهم ردیف اول خبر داد و اظهار داشت: با توجه به طبق قانون هر زندانی، اگر یک سوم دوران محکومیت خود را سپری کند، ممکن است مشروط شود. بنابراین آقای (م.خ) که دو فروند موشک به هواپیمای مسافربری شلیک کرده است، طبق قانون می تواند به شرط آزاد شود.

محمود علیزده طباطبایی، وکیل چند خانواده هواپیمای اوکراینی، درباره نتیجه این شکایت گفت: «برنامه تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال شد و هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. در واقع از ابتدای سال تاکنون این پرونده تغییر نکرده است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این روند عادی است که دیوان عالی کشور بعد از ده ماه رسیدگی و رای نمی دهد، گفت: خیر، این امر عادی نیست. ضمناً از مسئولان هواپیمایی کشوری، نظامی و سیاسی به دلیل نشر اکاذیب به طور همزمان شکایت کرده بودیم، اما دادگاه نظامی مقامات هواپیمایی کشوری تشخیص داد که آنها صلاحیت ندارند و آنها را به دادگاه عمومی ارجاع دادند. پرونده نشر اکاذیب در دادسرا بررسی و تصمیم گیری شد که مشمول مرور زمان است. در صورتی که شکایت در دست دستگاه قضایی بوده اما گفته اند منسوخ شده است».

گفتند محدودیت است و قرار منع تعقیب صادر کردند!

علیزاده طباطبایی در پاسخ به اهمیت این تصمیم گفت: آنها گفتند درست است که مرتکب اکاذیب شده اند اما مشمول مرور زمان و ممنوعیت تعقیب هستند.

وی همچنین با اشاره به انصراف تعدادی از خانواده‌ها از پیگیری شکایات خود در دادگاه‌های ایران گفت: تعداد زیادی از کسانی که در همان زمان به دادگاه نظامی شکایت کردند به نحوه رسیدگی اعتراض کردند و شکایت خود را پس گرفتند اما امیدوار بودیم که وضعیت تحقیق و شکایت ما ما آن را پس نگرفتیم، هنوز به نتیجه ای نرسیدیم. حدود 100 خانواده شکایت کرده اند اما تنها 12 خانواده شکایت خود را پس نگرفته اند.

تنها متهم ردیف اول پرونده در بازداشت بوده و آزاد شده است

وی در پاسخ به اینکه آیا متهم ردیف اول آزاد شده است، گفت: تنها یکی از متهمان در بازداشت بوده و آزاد شده است. بقیه متهمان تا زمانی که دستگیر نشوند، محکوم به مجازات نمی شوند.»

علیزاده طباطبایی ادامه داد: متهم ردیف اول بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده است و از آنجایی که حکم قطعی نیست، با آزادی مشروط آزاد شد. از آنجایی که او با حکم قضایی در زندان بود، پس از این همه سال باید به قید وثیقه می رفت.»