مثل همیشه روس ها با ما بازی کردند

مثل همیشه روس ها با ما بازی کردند

روز جدید فلاحت پیشه، استاد دانشگاه تاکید کرد: معتقدم وقتی آمریکا به این نتیجه برسد که باید این سیاست کنترلی را ادامه دهد، به برجام بازخواهند گشت. من معتقدم که آمریکایی ها به برجام باز خواهند گشت.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم می گوید: در مورد اوکراین اتفاقی افتاد که به نظرم بیش از هر چیز بازی مداوم ایرانی ها با روس ها باعث شد. متأسفانه ایرانی ها در مسائل مختلف مانند برجام توسط روس ها بازی کرده اند و حالا روس ها این بازی را در بحث اوکراین شروع کرده اند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با «انتخاب» درباره ادعای ایران مبنی بر فروش پهپاد به روسیه گفت: واقعیت این است که آنچه را که ایران در جنگ اوکراین نامیده می شود را قبول ندارم. زیرا طبق کنوانسیون بین المللی اعلام بی طرفی دولت ها برای نشان دادن عدم دخالت آنها در جنگ کافی است. نمونه آن جنگ ایران و عراق است. در این جنگ 350 شرکت خارجی و بیش از 36 کشور جهان در تجهیز صدام به انواع بمب های متعارف و غیر متعارف و حتی بمب های شیمیایی شرکت کردند، اما وزارت خارجه همه این کشورها و شرکت های متبوع آنها اعلام کردند که در این زمینه بی طرف هستند. جنگ.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد اوکراین اتفاق دیگری افتاد که به نظر من بیش از هر چیز ناشی از بازی همیشه ایرانی ها با روس ها است. متأسفانه ایرانی‌ها در مسائل مختلف مانند برجام توسط روس‌ها بازی کرده‌اند و اکنون روس‌ها این بازی را در موضوع اوکراین شروع کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه روس‌ها بر ایجاد شریک برای جنگ غیرقانونی خود در اوکراین اصرار دارند، گفت: در هر صورت حمله به اوکراین اقدامی خلاف مقررات بین‌المللی بود و روس‌ها در شرایط سختی قرار داشتند، بنابراین تلاش کردند شریکی برای خود ایجاد کنند. . حتی ما می دانیم که بلاروس که در مرزهای غربی عامل روسیه محسوب می شود، به دور از این موارد عمل می کند، بلاروس که حتی زمین و آسمان خود را در اختیار ارتش و نیروی هوایی روسیه قرار داده است.

فلاحت پیشه ادامه داد: متأسفانه یک سری سهل انگاری ها در ایران اتفاق افتاد و افراد غیرمسئول سعی کردند موضوع پهپادها را مطرح کنند اما آن چیزی که زیاد آن را مطرح کرد روسیه بود. روسیه به موضوع پهپادهای ایرانی با این عنوان توهین کرد که از کیفیت این پهپادهای ایرانی راضی نیستند. سپس دیدیم که انکارهای بعدی روسیه واقعاً در این فضا کمکی نکرد. بنابراین، من فکر می کنم که ایران عملا در جنگ اوکراین بی طرف است. دولت ایران باید برای عدم شرکت در جنگ اوکراین موضع رسمی بگیرد و به این فضای منفی پایان دهد.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص تاثیر ادعای پهپاد بر برجام اظهار داشت: برجام یک موضوع تفرقه افکن است. من همیشه از برجام به عنوان سیاست کنترلی آمریکا و غرب در قبال ایران یاد کرده ام. برجام بخشی از سیاست مشترک آمریکا و غرب در قبال ایران است و اینکه برخی از موافقان یا مخالفان آن تصور کنند برجام بخشی از سیاست آشتی ایران و غرب است در واقع اشتباه است. ایران و غرب تا حدودی در برجام تنش زدایی کرده اند، اما این به معنای آشتی و بهبود روابط نیست. در عوض، هر دو طرف چالش‌های بزرگی دارند و چالش برجام وجود دارد.»

این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: معتقدم وقتی مقامات واشنگتن به این نتیجه رسیدند که باید این سیاست کنترلی را ادامه دهند، به برجام باز خواهند گشت.

دیدگاهتان را بنویسید