مجازاتی که سرنوشت مجرمان/قضات را در محکوم کردن مجرمان به زندان تغییر می دهد


ساعت: 09:09
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886723

صدور حکم به جای مجازات حبس یکی از مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی جدید در سال 2012 است که دست قضات را برای صدور احکامی غیر از مجازات حبس باز کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، حبس به عنوان یکی از مهم ترین مجازات های کیفری هم اکنون مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است. پیامدهای منفی و زیانبار حبس برای زندانی، خانواده و جامعه بر کسی پوشیده نیست. بنابراین می توان گفت که مجازات حبس به دلیل اینکه مضرات آن بیشتر از منافع است، نمی تواند به رسالت خود در زمینه اصلاح مجرمان و جلوگیری از تکرار جرم آنها عمل کند و نه تنها در این زمینه شکست خورده است. ، اما حتی در برخی موارد اصلاح آنها کار را دشوارتر و حتی گاهی مجرمان را حرفه ای تر از قبل می کرد.

از سوی دیگر، افزایش تعداد زندانیان و هزینه های کلانی که در نتیجه آن بر دولت تحمیل شده است و نیز افزایش جرم و جنایت و فساد در زندان ها، توجه مسئولان، برنامه ریزان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. مدتی و باعث شده اند؛ یکی از موضوعاتی که امروز مطرح می شود، لزوم زندانی نشدن مجرمان یا به اصطلاح حبس جنایات و مجازات ها است.

ضابطان دادگستری به این نتیجه رسیده اند که مجرم به هیچ وجه نباید به حبس محکوم شود، زیرا این تنها نتیجه مطلوب نیست که جلوگیری از ارتکاب جرم است. چیز زیادی به ما نداد، اما ایرادات زیادی هم داشت و باعث شد به روشی غیر از زندان به عنوان جایگزین زندان روی بیاوریم.

در دیدار مقامات عالی قوه قضاییه با رهبر معظم انقلاب در تاریخ 18 تیر 1394 نیز این موضوع مورد تاکید معظم له قرار گرفت. حضرت آیت الله خامنه ای، برنامه محوری اجرای طرح و برنامه، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاحات قانونی را از دیگر خواسته های قوه قضائیه و نتایج مطلوب این قوه برشمردند و با تأکید مجدد بر کاهش مجازات های زندان، گفتند: برنامه ریزی کنید. و طراحی جایگزین زندان توسط افراد آگاه و کارشناسان مجرب.

با گذشت دو هفته از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در این زمینه، معاونت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور اعلام کرد که متعاقباً مرتکبین جرایم عمدی که مجازات قانونی آنها 3 ماه حبس تعزیری تعیین شده است، باید محکوم شوند. بدون قید و شرط به مجازات جایگزین حبس و اقدام مهم، دیوان عالی کشور استفاده از مجازات های جایگزین را در این زمینه تسریع بخشید.

مجازات های جایگزین حبس «یکی از بدعت های قانون مجازات اسلامی مصوب 1392» است که قبلاً در قوانین ما وجود نداشت و قابل اجرا نبود. قانونگذار در سالهای اخیر با بررسی های همه جانبه و با تکیه بر اصل شخصی بودن مجازات ها و با عنایت به آثار زیانبار حبس، عنوان جدیدی را تحت عنوان مجازات های جایگزین حبس در فصل نهم قرار داده است. شامل خانواده و بستگان محکوم می شود.


7bddfe1e 4146 4126 9756 b9579a604c99 خبر خاکستری



قاضی تا کنون فقط به استناد ماده 17 قانون مجازات اسلامی سابق (مصوب 1370) می توانست به عنوان عامل بازدارنده، جزای نقدی، تعطیلی محل کسب، لغو پروانه، محرومیت فرد از حقوق اجتماعی را تعیین کند. و در نقطه یا نقاط معینی بماند و نهی از ماندن در نقطه یا نقاط معینی و مانند آن را محکوم کند. این در حالی است که با اجرای جدی تر قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، فضای جدیدی برای قضات برای صدور احکام جایگزین حبس و کاهش جمعیت کیفری باز شد. در واقع قانونگذار با عنایت به برخی یافته ها، حبس های کوتاه مدت را برای انسان آثار مخرب می داند و ضرر آن را بیشتر از منفعت می داند; بنابراین به جای این حبس ها، اکنون مجازات های جایگزین حبس را پیش بینی کرده است.

در ماده 64 قانون مجازات اسلامی مجازات های جایگزین حبس پیش بینی شده است.

بر اساس سند این ماده، مجازات های جایگزین حبس عبارت است از: مدت مراقبت، خدمات عام المنفعه رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی که در صورت قبولی متقاضی و وجود جهات مخففه، با رعایت موارد نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، عواقب آن بر اساس جرم، سن، مهارت، موقعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر شرایط تعیین و اعمال می شود.

در تعیین مجازات جایگزین حبس برای برخی جرایم از جمله جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، منع قانونی لحاظ شده و برای افراد دارای سابقه نیز محدودیت هایی در نظر گرفته شده است.

برای جرائمی که حداکثر مجازات حبس از 91 روز تا 6 ماه دارند، در صورت نداشتن سابقه به شرح قانون و فوق الذکر، دادگاه باید به جای حبس رای دهد و برای جرائمی که حداکثر مجازات حبس دارد شش ماه از یک ماه تا یک سال در صورت عدم وجود سابقه کیفری مندرج در قانون، تعیین مجازات جایگزین حبس از آزادی الزامی نیست.

اما در رابطه با جرایم غیرعمدی با حداکثر مجازات 2 سال حبس، باید گفت که اعمال مجازات جایگزین حبس به جای حبس اجباری اختیاری و برای جرایم غیرعمدی حداکثر مجازات حبس تعزیری است. بیش از دو سال، تعیین مجازات جایگزین حبس اجباری نیست.

در استان خراسان شمالی قضات با صدور احکام جایگزین برای برخی از محکومان به حبس، سرنوشت دیگری رقم زدند.

در این رابطه می توان به پرونده متهم اشاره کرد که پیش از این توسط قاضی یکی از ادارات کیفری استان خراسان شمالی به اتهام کلاهبرداری رایانه ای و پس از کسب رضایت به حبس و جزای نقدی محکوم شده بود. شاکی خصوصی و اجرای تخفیف مجازات، قاضی رای صادره اصلی را به حکم جایگزین محکوم کرد.

تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان نیازمند

در این پرونده متهم که پس از محکومیت به حبس و جزای نقدی در نتیجه تلاش خود موفق به جلب رضایت شاکی شده و از یک سو نسبت به جنایتکار و متخلف خود ابراز شرم و ندامت و پشیمانی کرده است. هدایت. اعمال و رفتار، همزمان شروع به تقاضای تخفیف مجازات کرد و پس از رسیدگی به تمامی جوانب پرونده، تقاضای متهم مبنی بر تخفیف مجازات پذیرفته شد و با همان اعتبار به مجازات جایگزین حبس محکوم شد. همانطور که مقرر شد متهم برای دانش آموزان بی بضاعت یکی از مدارس راهنمایی شهرستان فاروج به پنج میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شود. لوازم التحریر تهیه کنید.

در پرونده دیگری دو متهم که پیش از این به اتهام توهین، سوء استفاده از اطفال و انتشار فیلم های مبتذل از طریق سامانه های رایانه ای و مخابراتی از سوی قاضی شعبه کیفری استان خراسان شمالی به حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم شده بودند، پس از کسب رضایت شخص خصوصی و مراجعه حضوری. با تخفیف مجازات از سوی قاضی اجرای احکام، به مجازات جایگزین و هر یک از متهمان به تهیه گوشت و فرآورده های پروتئینی برای خانواده های کم بضاعت به مبلغ ده میلیون ریال محکوم شدند.

از جمله احکامی که به جای حبس در خراسان شمالی صادر شده، مربوط به پرونده توزیع مواد غذایی فاسد است که در آن دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و پس از مجرم شناخته شدن، به مجازات جایگزین و خدمات عام المنفعه و خدمات رایگان محکوم شدند. مدرسه ای از روستای بیدک نیز به یک ماه خدمات خودروی رایگان به دانش آموزان مرکز علوم قرآن بجنورد محکوم شدند.


633b372e f786 4e79 910d e4676cf3241e خبر خاکستری




کاشت اجباری بوته باریا در سه هکتار از اراضی ملی
یکی از قضات دادگاه های کیفری خراسان شمالی در دو حکم جداگانه دو نفر از عوامل تخریب منابع طبیعی با ریشه کن کردن بوته باریجه را به مجازات ویژه به نفع محیط زیست و طبیعت محکوم کرد.

قاضی از فردی که اقدام به ریشه‌کنی 51 بوته باریم کرده بود، با همکاری دفتر شاکی اقدام به کاشت بوته باریم در مساحت سه هکتار از اراضی ملی کرد.

این نهاد قضایی همچنین یک نفر دیگر را نیز به دلیل اقدام مشابه کشت گیاهان دارویی و باریه در زمینی به مساحت یک هکتار از اراضی ملی محکوم کرد.

در خراسان شمالی نیز متهم دیگری به دلیل سرقت از صندوق صدقات کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی به جای شش ماه حبس تعزیری و پنجاه ضربه شلاق به ده روز ساختمان و گچ کاری مدارس و آموزش و پرورش محکوم شد.

قاضی پرونده، هدف از اعمال مجازات به جای حبس و به ویژه این نوع مجازات (حبس مذکور) را ترویج و اشاعه فرهنگ خدمت به مردم و توسعه امور عمومی و وی با بیان اینکه مجازات حبس می تواند عواقب بسیار منفی و غیرقابل جبرانی داشته باشد، تحت تاثیر ورود متهم به این نوع خدمات رسانی به شهروندان است.

زندان هرگز نمی تواند هدف واقعی قوه مجریه را برآورده کند

یکی از قضات خراسان شمالی که مجرمان را به حبس محکوم کرده است در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: زمانی که انسان یک کار خیر و دلسوزانه و یک کار خیرخواهانه انجام می دهد، معمولاً احساس مفید بودن می کند و تأثیر مثبتی بر جامعه بشری می گذارد. هویت جدید و تحت پوشش اندیشه های اخلاقی و رفتاری در خور شأن یک فرد متعهد و مؤمن، فصل جدیدی از تناسخ را به او می دهد تا بهترین کار را در دنیای واقعی انجام دهد.

سیدرضا علوی مطلق تصریح کرد: بی شک حاصل سال ها تجربه و کار در دستگاه قضایی به ما آموخته است که مجازات حبس جز در موارد خاص هرگز نمی تواند هدف واقعی دستگاه اجرای این گونه احکام را به نحو مطلوب محقق کند.

وی تاکید کرد: شاید این نوع مجازات از سوی قانونگذار هزینه های مادی و معنوی زیادی را متوجه نظام و حکومت، خود فرد و خانواده اش و مهمتر از آن جامعه بشری کند.

وی در تشریح الزامات مجازات های جایگزین حبس خاطرنشان کرد: اعمال مجازات های جایگزین حبس در صورتی می تواند اثرات مثبت و سازنده قابل توجهی داشته باشد که سازوکار اجرایی و به عبارتی روند اجرای احکام به درستی انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید