مجری «زندگی پس از زندگی» راوی دعای اهل بیت شده است


ساعت: 16:53
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891545

مستند «عطار» به کارگردانی عباس موزون روایتی از زیارتگاه میرزا ابوالقاسم عطار با قدمت بیش از 100 سال از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جدیدترین قسمت سریال خانه نورانی به کارگردانی عباس موزون و تهیه کنندگی محمدامین نوروزی در شبکه مستند تولید می شود و امشب یکشنبه 9 مرداد ساعت 20:45 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

عباس موزون در این باره گفت: مستند «عطار» روایتی از مرحوم میرزا ابوالقاسم عطار و زیارتگاه وی است که یکی از معروف ترین و قدیمی ترین زیارتگاه های تهران است. این نماز منزل در سوگ شهادت امام حسین (علیه السلام) در منزل میرزا عطار در حوالی بازار تهران اقامه شد و بسیاری از بزرگان اعم از عرفا، علمای حوزوی، شخصیت های سیاسی مانند نواب صفوی، تجار نامی چون مرشد چلویی، مرحوم دولابی و دیگران. حضور داشتند.

وی با اشاره به تاریخچه این مراسم گفت: این مراسم بیش از 100 سال سابقه دارد و پس از درگذشت میرزا عطار همچنان توسط فرزندان و نوه های وی اجرا می شود.

کارگردان مستند عطار افزود: سعی کردیم به بهانه این مراسم قدیمی و ریشه دار نگاهی به آداب و رسوم درونی و بیرونی برقرار شده در آرامستان های داخلی داشته باشیم و نشان دهیم که برپایی چنین مراسمی چه تاثیری بر مردم داشته است. و روابط عمومی و کارکرد آنها تقویت شده است در دهه های اخیر شکل مراسم، مداحی و روضه خوانی در عزاداری امام حسین(ع) تغییر کرده و به نظر می رسد نسل جدیدی روی کار آمده است. این مستند به جشن های معتبرتر روزا اشاره می کند.

وی درباره تحقیقات این مستند نیز گفت: پژوهش اصلی این مستند تحقیقات میدانی بود و ابتدا به سراغ کسانی رفتیم که در این مراسم قدیمی حضور داشتند. از جمله این افراد می توان به آیت الله صیدان اشاره کرد. در مرحله بعد به سراغ فرزندان و نوه های افرادی که در این مراسم حضور داشتند رفتیم. حجت الاسلام بیاذر تهرانی، شیخ محمدحسین بحرینی، حاج حسین تهرانی، شیخ حسین انصاریان و… از سخنرانان و یارانشان هستند.

موزون با اشاره به شکل روایی این مستند تصریح کرد: این فیلم هم تصاویر آرشیوی و هم مصاحبه دارد. در زمان حیات مرحوم عطار فیلمی از اقامه نماز در منزل ایشان نبود و فقط از چند عکس استفاده شده بود. همچنین در این اثر از تصاویر آرشیوی مربوط به مساجد در چند دهه گذشته استفاده شده است.

وی در خصوص انتخاب نام این مستند گفت: نام مستعار میرزا عطار که به او داده شده رازی دارد که در فیلم به آن اشاره شده است. به همین دلیل نام مستند را عطار گذاشتیم.

از تهیه کنندگان این مستند می توان به مدیر پروژه: سرور توتونچی، محقق: سیدحدادی سادات شیرازی، فیلمبرداران: احد عقلی، محمدمهدی کتیراچی و محمدرضا گلپور، تدوین: محمدعلی نادری، دستیار تهیه کننده: محمدحسین امیری، دستیار کارگردان: محمد مهدی کاتری چی اشاره کرد. دستیار کارگردان: کوروش حسین زاده، پوریا خطیبی کیا و رضا حصاری، دستیار تولید: محسن ملکی و صلوات حاج نصیر تنظیم: امید روشن بین.

مستند «عطار» امشب یکشنبه 9 مرداد ماه ساعت 20:45 از شبکه مستند پخش می شود و بازپخش آن دوشنبه از ساعت 1 تا 11 است.

دیدگاهتان را بنویسید