مجلس از شرط قبلی خارج می شود: توافقنامه احیای برجام نیازی به تایید قانونی ما ندارد

مجلس از شرط قبلی خارج می شود: توافقنامه احیای برجام نیازی به تایید قانونی ما ندارد

روز جدید : سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: نیازی به تصویب قانونی پیش نویس توافقنامه ایران و 1+5 در مجلس نیست. این در حالی است که اخیراً مجلس شش شرط برای اجرای برجام صادر کرده است که در یکی از آنها آمده است که دولت باید گزارشی از اجرای تعهدات غرب به مجلس ارائه دهد تا در صورت تصویب، مجلس برای کاهش زمینه هسته ای اقدام کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: لزومی به تصویب قانونی پیش نویس توافقنامه ایران و 1+5 در مجلس نیست. این در حالی است که اخیراً مجلس شش شرط برای اجرای برجام صادر کرده است که در یکی از آنها آمده است که دولت باید گزارشی از اجرای تعهدات غرب به مجلس ارائه دهد تا در صورت تصویب، مجلس برای کاهش زمینه هسته ای اقدام کند.

سیدنظام الدین موسوی با بیان اینکه وزارت امور خارجه دائماً در مقابل مجلس پاسخگو است، گفت: تصویب پیش نویس توافقنامه ایران و 1+5 در مجلس از نظر قانونی لازم نیست.

وی افزود: متن پیش نویس توافقنامه هنوز نهایی نشده و در نتیجه توزیع کلی آن بین نمایندگان صورت نگرفته است.

250 نماینده مجلس در تاریخ 31 اسفندماه در بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور تاکید کردند که با روی خط قرمز قرار دادن منافع مردم ایران بدون دریافت ضمانت های لازم، تعهدی به توافق با بدهکاران نخواهند داشت.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران

سلام

مذاکرات ایران برای رفع تحریم های سرکوبگرانه علیه ملت ایران به نقطه اوج رسیده است. :

1- دولت مستبد و تروریستی آمریکا و همچنین تداوم ضعیف و متواضع آمریکا یعنی. سه کشور اروپایی در هشت سال گذشته نشان داده اند که به هیچ تعهدی پایبند نبوده و از هر وسیله ای برای ضربه زدن به منافع ملت ایران استفاده کرده اند، دنیا نیز مواد مخدر علیه ملت ایران را تحریم کرده است و ما از گذشته درس می گیریم. تجربه و عدم توافق با بدهکاران، قرار دادن منافع ملت ایران بدون دریافت تضمین های لازم.

2. دولت تروریستی آمریکا و سایر کشورهایی که پیمان غرب را زیر پا گذاشته اند باید اطمینان حاصل کنند که از برجام خارج نشوند.

3. رژیم ایالات متحده و سایر کشورهای بریکس باید متعهد شوند که از مکانیسم ماشه استفاده نکنند.

4. رژیم آمریکا و سه کشور اروپایی باید به مردم ایران متعهد شوند که تحریم ها علیه مردم ایران را به بهانه های واهی هسته ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر از جمله لغو تحریم ها علیه کاتزا، کاتزا اوترن لغو کنند. و آیسا

5. در قوه مجریه، آمریکا و سایر بدهکاران برجام باید ابتدا به تعهدات خود در چارچوب تحریم ها عمل کنند و پس از بازرسی از ایران، به سمت انجام تعهدات و اجرای آن بروند.

6- بر اساس ماده 7 قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است گزارشی از نحوه اجرای تعهدات غرب مبنی بر رفع تحریم ها به ویژه تحریم های نفتی و بانکی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. و بدون هیچ مشکلی پول صادرات را به صورت بانکی برگرداند و در صورت تصویب مجلس می تواند برای کاهش مشکل هسته ای گام بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید