مجلس توپ را به زمین دولت انداخت/ پیشنهاد افزایش 40 درصدی حقوق به کجا رفت؟!

مجلس توپ را به زمین دولت انداخت/ پیشنهاد افزایش 40 درصدی حقوق به کجا رفت؟!

در خصوص تعیین افزایش دستمزد کارگران و نظر و پیشنهاد کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی، جناب آقای اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی پیشنهاد مشورتی به وزارت کار و شورای عالی کار در دو سال گذشته بر اساس این پیشنهاد، افزایش دستمزد باید براساس ماده 41 قانون کار باشد. این ماده می گوید افزایش دستمزدها باید بر اساس سطح معیشت و تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شود.

اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور و محدودیت هایی که برای کارفرمایان وجود دارد، معمولا امکان افزایش دستمزد بر اساس تورم وجود ندارد. در سالی که آقای عبدالمالکی به تنهایی حضور داشتند حدود 57 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: می دانید که ما در شورای عالی کار حق رای نداریم و این شورا با حضور سه حزب کارگران، کارفرمایان و دولت تشکیل شده و در مورد دستمزد و حقوق کارگران تصمیم گیری می کند. ما به عنوان کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهادات خود را به شورا می دهیم و گاهی در جلسات شرکت می کنیم اما حضور ما بدون رای گیری است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به فضای تورمی ایجاد شده در مسکن و اجاره بها و اجاره بهای مسکن که کارگران می پردازند یا هزینه های اضافی که اخیراً انجام شده است، پیشنهادات خود را درباره سبد غذایی و مسکن کارگری ارائه کرده ایم. در مورد تحصیلات کودکان نتیجه را جمع بندی کرده و بر اساس پارامترهای زندگی کارگری به شورای عالی کار نظر خواهیم داد.

وی تصریح کرد: اما هر تصمیمی که بگیرند ما در آن دخالتی نداریم و قانونا حق ورود نداریم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به اینکه این افزایش نباید آنقدر کم باشد که زندگی کارگران با سختی و مشقت بیشتری مواجه شود، نه اینکه آنقدر بالا باشد که منجر به بیکاری و تعدیل نیرو شود. فکر می‌کنید این عدد معقولی است؟» و افزایش معقول دستمزد چه عددی می‌تواند باشد؟» گفت: این نیز درست است که فکر کنیم میزان افزایش دستمزد منجر به بیکاری کارگران نمی‌شود و آنقدر زیاد نیست که کارفرمایان. قادر به پرداخت نیستند و تصمیم به کاهش پرسنل یا تعطیلی تولید می گیرند و از سوی دیگر باید برنامه ریزی و افزایش دستمزد را در نظر بگیریم تا کارگر بتواند زندگی عادی خود را داشته باشد و معیشت کارگر با بحران و چالش بیشتری مواجه نشود. و از طرفی کارفرما نباید آنقدر متضرر شود که منجر به آزادی کارگران شود یا تصمیم به تعطیلی تولید و فضای کار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم در بحث تعیین دستمزد کارگران و کارکنان دولت به دنبال واقعیت هستیم نه آرمان.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تصریح کرد: در مورد میزان افزایش با توجه به اینکه الان تورم 45 درصدی داریم، اگر افزایش دستمزد کارگران 35 تا 40 درصد باشد به نظر من منطقی تر است. و منطقی تر، این رایزنی ماست و تصمیم نهایی با شورای عالی کار است.
منبع:گسترش نیوز