مجلس متن قانون را زیر پا می گذارد

مجلس متن قانون را زیر پا می گذارد

سعید علیپور: تجمعات صنفی بسیاری از معلمان، پرستاران، رانندگان اتوبوس، کارگران. تجمع مردم خوزستان و اصفهان در اعتراض به کم آبی. تجمع مردم سراوان در اعتراض به به هم ریختگی دپوی زباله، تجمع فعالان محیط زیست در تجاوز به میانکالا، هیرکانی و…

اینها تنها تعدادی از تجمعات اعتراضی است که مردم در کمتر از دو سال برگزار کردند. با خواسته های روشنی که معمولا روی پلاکاردها نوشته می شد. اعتراضات با مضامین مختلف اما با نتیجه یکسان. برخورد، دستگیری و سپس «خاتمه اوباش». در ماه گذشته، سناریوی معمول تکرار شد. با این تفاوت اما «خاتم قائله» این بار چالش های زیادی داشت.

این مشکل همچنین باعث شده است که تعداد کمی از سیاستمداران و تصمیم گیران به دنبال راهی برای آشتی با معترضان و یادآوری بخش های فراموش شده قانون اساسی برای خروج از حصر حاکم باشند. ابر قانونی که سال هاست زیر بار بخشنامه ها، اطلاعیه ها، تذکرات، توصیه ها و تهدیدها مدفون شده و گویی هرگز وجود نداشته است. اصل 27 قانون اساسی که «تشکیل مجامع بدون حمل سلاح» را حق هر شهروند ایرانی می داند.

در همین رابطه اخیراً رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نیز به حق فراموش شده اشاره کرد و گفت: اصل 27 قانون اساسی به برگزاری موکب ها و اجتماعات برمی گردد. بر اساس اصل 27 قانون اساسی، تشکیل مجالس و موکب هایی که مخل امنیت نباشد و حمل سلاح نداشته باشد آزاد است.

محمدصالح جوکار در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات کمیسیون کشور و شوراها برای فراهم کردن بستر مناسب برای شنیدن اعتراضات مردمی گفت:

وی طرحی را در این کمیته اعلام کرد. با این حال وی بلافاصله به بازنگری ها، خط قرمزها، اما اگر و همچنین شرایط و با بیان اینکه «مکانیسم و ​​اسامی برگزاری راهپیمایی ها و تجمعات باید مشخص و هماهنگ شود»، تاکید کرد که حتی شعارهای راهپیمایی ابتدا باید با استاندار موافقت کرد! طرحی که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان شیر بی شرم یاد کردند که چیزی را تغییر نخواهد داد و فقط برخی از نمایندگان را سرگرم خواهد کرد.

حتی غلامرضا نوری قزلجه، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز تلویحاً طرح مذکور را بی فایده خواند و گفت: برای اجرای اصل 27 قانون اساسی نباید قانونی نوشت. وی اعلام کرد: هر قانونی که قرار است به عنوان این اصل حقوقی تلقی شود باید از همان میزان آزادی که در قانون اساسی آمده است پیروی کند.

چرا اصل 27 قانون اساسی اجرا نمی شود؟

حدود 43 سال از تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گذرد. در اصل 27 این قانون آمده است: «تشکیل اجتماعات و موکب‌ها بدون حمل سلاح آزاد است، مشروط بر اینکه مخالف موازین اسلام نباشد». اعتراضات اخیر که از یک ماه پیش آغاز شد، بار دیگر ضرورت تجمعات قانونی را سرلوحه اظهارنظرهای چهره های عمومی و سیاسی قرار داد. مجالسی که به صورت قانونی دیده می شود، صدای مردم به گوش می رسد و دیگر منجر به تشنج و دستگیری نمی شود. اما چه شد که این اصل تا این حد تحریف شده و عملاً اجرا نمی شود؟

اگرچه در اصل 27 قانون اساسی، روشن است; خودداری از حمل سلاح و عدم تخریب مبانی اسلام شرط تشکیل اجتماعات خاص است، اما برخی قوانین پایین دستی و نیز تعیین مجموعه ای از هزینه ها، محدودیت هایی را برای اعمال این اصل قانونی ایجاد کرده است.

یکی از این قوانین محدودکننده، قانون احزاب و قانون مجامع است. در قانون احزاب آمده است؛ فقط تشکل های سیاسی می توانند برای برگزاری تجمع اعتراضی از وزارت کشور مجوز بگیرند.

بر اساس طرح جدید مجلس، «مکانیسم و ​​اسامی برگزاری موکب ها و تجمعات باید مشخص و توافق شود»، حتی «شعارهای تجمع باید از قبل با استاندار هماهنگ شود»! طرحی که بسیاری از کارشناسان آن را شیر بدون یال و دم و اشک می نامند که چیزی را تغییر نخواهد داد.

همچنین قانون برای تشکیل تجمعات مجوز وزارت کشور را می طلبد و تجمعاتی که فاقد این مجوز هستند غیرقانونی تلقی می شود. این چنین است، در حالی که در قانون اساسی اشاره ای به اخذ مجوز از وزارت کشور نشده است.

علاوه بر محدودیت های قانون احزاب و قانون تشکیل اجتماعات، مبهم بودن مفهوم مبانی اسلام و اختلاف در تعریف مصادیق آن و نیز وجود برخی اتهامات از جمله تبلیغ علیه اسلام. و نظام نیز منجر به محدود شدن اصل 27 قانون اساسی شده است.

همچنین نمونه های دیگری در قانون مجازات اسلامی وجود دارد که اصل 27 قانون اساسی را محدودتر می کند. مثلاً در قانون مجازات اسلامی اتهام «تبلیغ علیه نظام» وجود دارد که یک سال حبس در نظر گرفته شده است. هیچ معنای روشنی برای این ماده قانونی پیشنهاد نشده است. در این شرایط مشخص نیست تبلیغات علیه نظام شامل چه مواردی می شود و آیا مثلاً نقد کار حاکمان، وزرا و نمایندگان مردم را می توان در عنوان تبلیغ علیه نظام گنجاند یا خیر؟

اتهامی که در سال های اخیر به طور فزاینده ای متوجه شرکت کنندگان در این اجتماعات شده است.

هر چند از همین اتهام تجمع و شعار دادن، گاهی به سلیقه قاضی به «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش آگاهی عمومی» و «نشر اکاذیب» و… تعبیر می شود و گاه نه! این ابهام در امور بسیاری از فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی جنجال های زیادی ایجاد کرده است.

طرح هایی مشابه طرح اخیر مجلس

در حالی که سال هاست اصل 27 قانون اساسی که از دیدگاه بسیاری از جامعه شناسان و فعالان سیاسی راهی برای کنترل خشم عمومی است، ارتباط منطقی بدنه جامعه با دولت و عملکرد سرمایه اجتماعی را به همراه دارد، اما به دلایل فوق، این اصل کنار گذاشته شده است و گویی هیچ کس اهرمی قوی برای حرکت او در این جاده پر از دست انداز پر از موانع ندارد.

در سال های اخیر اما طرح هایی مشابه طرح هایی که اخیراً از سوی رئیس کمیته امور داخلی کشور و شوراهای مجلس عنوان شده، اجرایی شده است. ایده هایی که محدود ماندند و به جایی نرسیدند. در خرداد 1376، دولت با تعیین محل تجمعات قانونی تلاش کرد گامی به اجرای اصل 27 قانون اساسی بردارد. اصلي كه تشكيل اجتماعات و موكب‌ها بدون حمل اسلحه آزاد است، مشروط بر اينكه مخالف مباني اسلام نباشد.

حتی بر اساس پیشنهادات وزارت کشور و تصمیم دولت، ورزشگاه‌های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی، پارک‌های گفتگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، اورتان، شهر و ضلع شمالی شورای اسلامی تعیین شد. به عنوان مکان های مناسب برای تجمع در کلان شهر تهران. تصمیمی که مورد استقبال سایر نهادها قرار نگرفت و نه تنها در شهرهای دیگر، بلکه در این پایتخت نیز اجرا نشد.

در اردیبهشت 1377 تلاش جدیدی برای احیای اصل 27 قانون اساسی صورت گرفت. گزارش ها حاکی از آن است که کمیسیون ویژه کمیسیون شوراها به دنبال تدوین طرحی است که بر اساس آن برگزاری تجمعات اعتراضی در کشور و همچنین انعکاس اخبار این تجمعات، نیازی به مجوز از مجلس نداشته باشد. وزارت کشور. . طرحی که به صورت علنی مطرح نشد و خفه شد.

حدود 42 سال از تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گذرد. در اصل 27 این قانون آمده است: «تشکیل اجتماعات و موکب‌ها بدون حمل سلاح آزاد است، مشروط بر اینکه مخالف موازین اسلام نباشد».

برای تجمع اقدام کنید!

اگرچه برخی از مقامات می گویند برای هر تجمع مسالمت آمیزی باید مجوز گرفت. برخی از تجربیات گذشته معتقدند اگر درخواستی به وزارت کشور ارائه شود، پاسخ مثبتی دریافت نخواهد کرد. محمد سبحانی، کارشناس علوم سیاسی در این خصوص می گوید: «آیا تا به حال اجازه برگزاری تجمع بدون سنگ اندازی را دیده اید؟» وقتی مجوز داده نمی شود یا قوانین وضع نمی شود یا به هر دلیلی مردم مجبور می شوند به صورت خود به خود یا با برنامه در گوشه ای جمع شوید. وقتی در گوشه ای قرار می گیرند، با موانع نیروهای امنیتی و نظم و قانون مواجه می شوند.”

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما در اداره کشور الزاماتی داریم و در حوزه امنیت اصول تعریف شده ای داریم. اگر به پدیده های اجتماعی توجه نکنیم، این پدیده ها به مسائل سیاسی تبدیل می شود و اگر در حوزه سیاسی مدیریت نشود، به مشکلات امنیتی تبدیل می شود و تنش ها در قالب تجمع، شعار و مطالبه گری به وجود می آید.

در این بین به نظر می رسد انباشت این مطالبات رد شده در سال های اخیر همراه با تجمعات مسالمت آمیز که منجر به تنش و بازداشت جمعی از معترضان با سردادن شعارها شد، هر روز به رسمیت شناختن حق مردم را دشوارتر می کند. اعتراضات و جایگاه و پایگاه اجتماعی پلیس به عنوان ابزاری برای برقراری امنیت جوامع و مردم بیش از پیش مخدوش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید