مجلس نمایندگان جمهوریخواه و آینده سیاسی بایدن

رئیس جمهور ایالات متحده از نتایج تاریخی میان دوره ای برخوردار بود که فقط خوش بین ترین دموکرات ها می توانستند تصور کنند، اما کاخ سفید او هنوز هم آماده رویارویی با واقعیت های جدید سخت است.

کاخ سفید باید از بن‌بست فاجعه‌بار بالقوه بر سر سقف بدهی اجتناب کند و موجی از تحقیقات جدیدی را که اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره آغاز خواهند کرد، که قبلاً نگرانی‌هایی را برای بایدن ایجاد کرده است، متوقف کند.

جیمز کومر، نماینده جمهوری‌خواه کنتاکی، که قرار است رئیس کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان شود، به خبرنگاران گفت: این هیئت در حال بررسی گزارش‌های مالی و ادعاهایی است که به‌طور ناشناس درباره روابط بین جو بایدن و فعالیت‌های تجاری مرد 52 ساله‌اش ارائه شده است. پسر قدیمی رئیس جمهور، هانتر بایدن، آغاز خواهد شد.

همچنین ترس از جنگ‌های شدید بودجه و حواشی وجود دارد که می‌تواند توانایی بایدن برای حکومت را تضعیف کند و در صورت شکست اقتصادی دولتش، او را بیشتر محدود کند.

پس از دو سال اعتقاد پرشور بایدن به اینکه دولت می تواند کارهای بزرگی انجام دهد، چالش بعدی دموکرات ها ممکن است اطمینان از عملکرد دولتشان باشد.

یکی از مشاوران کاخ سفید گفت: از این پس باید انتظار داشته باشیم که انجام هر کاری از نظر قانونی بسیار دشوار خواهد بود. علاوه بر این، فعالیت های ضروری مانند افزایش سقف بدهی و تامین مالی دولت با تردید مواجه خواهد شد.

در حالی که دموکرات‌ها اکثریت خود را در سنا حفظ کرده‌اند و حتی می‌توانند با پیروزی در جورجیا در ماه آینده آن را افزایش دهند، بایدن در مجلس جدید به شدت با مشکل مواجه خواهد شد.

حتی یک اکثریت کوچک جمهوری‌خواه در مجلس، موانع بزرگی برای رئیس‌جمهور ایجاد می‌کند، موانعی که بر همه چیز تأثیر می‌گذارد، از کمک‌های کووید گرفته تا لایحه زیرساخت‌های دو حزبی گرفته تا اولویت‌های دیرینه دموکرات‌ها در مورد تغییرات آب و هوا و مراقبت‌های بهداشتی.

تیموتی نفتالی، استاد دانشگاه نیویورک و مورخ ریاست جمهوری گفت: ریاست جمهوری بایدن از اوایل ژانویه 2023 به بعد مورد حمله جدی قرار خواهد گرفت. در چنین فضایی، مصالحه برای هر دولتی حتی در ساده ترین و غیر جناحی ترین مسائل بسیار دشوار خواهد بود.

یکی از مشاوران بایدن گفت: فکر نمی‌کنم دستور کار دولت بایدن تغییر کند، اما سوال اینجاست که چگونه از اینجا به بعد به اجرای آن دستور کار ادامه دهیم؟!

در سال 2023، برنامه های گسترده بایدن برای بازسازی شبکه سلامت اجتماعی و اقتصادی کشور احتمالاً ناتمام خواهد ماند. در مورد تعدادی از مسائل کلیدی که بایدن قول داده با آن برخورد کند، از جمله سقط جنین و اسلحه، مشاوران وی قبلاً اذعان کرده اند که قدرت زیادی برای پیشرفت چشمگیر نخواهند داشت.

جدای از همه این سوالات، موضوع مهم دیگری که به زودی خبرساز خواهد شد، گمانه زنی درباره آینده سیاسی خود بایدن است.

بایدن با ۸۰ سالگی در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحده است و ظاهراً برخی از دموکرات‌ها معتقدند زمان واگذاری قدرت به نسل جوان فرا رسیده است.

اما بایدن هیچ نشانه ای از قصد خود برای کناره گیری (پس از پایان دوره ریاست جمهوری فعلی) نشان نداده است. این در حالی است که نتایج انتخابات میان دوره ای این باور را در او تثبیت کرده است که می تواند چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند و این می تواند آغازی برای تفرقه و هرج و مرج در حزب دموکرات باشد!

دیدگاهتان را بنویسید