مجمع از لجبازی حسن روحانی خلاص می شود!

پیوستن به FATF و تصویب دو لایحه دیگر طی این سال ها به یکی از مهم ترین موضوعات کشور تبدیل شده است اما پرونده وی هیچ گاه تکمیل نشده است. محسن رضایی، دبیر وقت شورای صلاحیت، در 17 فوریه 2010 اعلام کرد که «بررسی FATF در این مجمع در مراحل پایانی خود است و به احتمال زیاد نتایج بررسی FATF را تا پایان جلسه شورای مناسبت اعلام خواهیم کرد. سال “» اما این پرونده در سال 1400 مفتوح ماند.

57738048

دولت روحانی تاکید کرده است که با پذیرش مابقی حساب های FATF، کشور می تواند گره های کور تجارت و بانکداری با دنیا را بگشاید. FATF یا گروه اقدام مالی یک سازمان بین دولتی است که وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی را در بازارهای مالی مختلف در سراسر جهان مطالعه می کند و نتایج را به کشورهای عضو ابلاغ می کند تا بتوانند در بازارهای مالی سرمایه گذاری کنند. به هدف نگاه کنید و مراقب سرمایه گذارانی باشید که «کشورهای مشکوک» را هدف قرار می دهند. دولت روحانی معتقد بود که با رد این لوایح، ایران خود تحریمی می کند و حتی همسایگان و دوستان ایران هم نمی توانند با ایران تجارت و تجارت کنند.

FATF چهار لایحه داشت، از جمله ایران برای اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اما دو لایحه که به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و لایحه الحاق پایبند است. به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، پالرمو را نپذیرفت. این دو لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما در شورای نگهبان رد و سپس حسب مورد در شورا بررسی شد.

پذیرش یا رد FATF به یکی از چالش برانگیزترین مسائل کشور در سال های اخیر تبدیل شده است. موافقان الحاق ایران به FATF معتقدند که ایران باید به عضویت تجارت و بانکداری با جهان درآید، اما مخالفان می گویند الحاق ایران اطلاعاتی را برای دور زدن تحریم ها فراهم می کند. دولت روحانی و جریان اصلاحات با الحاق ایران به FATF موافقت کردند در حالی که اصولگرایان و اکثر اعضای شورا برحسب مقتضی با الحاق ایران به FATF مخالفت کردند. اما پس از اعلام مخالفت اولیه شورا با الحاق ایران به FATF در سال 1378، بنا به درخواست روحانی و موافقت مقام معظم رهبری، امکان بررسی FATF تمدید شد و روحانی پیشنهاد کرد شرط عدم تحمیل ایران را اضافه کند. تحریم های طرف مقابل او امیدوار بود که شرایط به خیر و خوشی تمام شود، اما مرتضی نبوی، یکی از اعضای شورای تقلید در همان زمان به ایسنا گفت که مخالفان در مجمع از حامیان سنگین تر هستند.

با اوایل دهه 1400 و شروع تبلیغات انتخاباتی، موضوع FATF نیز به یک چالش انتخاباتی تبدیل شد. سیدابراهیم رئیسی در جریان تبلیغات انتخابات 21 خرداد درباره مواضع خود در قبال FATF گفت: اگر منافع ملت در یک معاهده تضمین شود، ما مشکلی نداریم وگرنه نمی توانیم منافع مردم را در مزایده بفروشیم.

روحانی در 23 تیرماه، آخرین روزهای ریاست جمهوری خود، ناامید از تصویب مابقی لوایح FATF، گفت: «ما به همان تعهد سازنده در FATF رسیدیم و ایران را از لیست سیاه خارج کردیم. «البته پس از آن توهین هایی در داخل صورت گرفت که این بحث دیگری است. لعیا جنیدی، معاون حقوقی روحانی گفت: «ما به همه سؤالات اعضای شورا پاسخ دادیم، اما آنها گفتند که یا پاسخ داده نشده یا دیر پاسخ داده شده است».

اما مشخصاً نیازی به تصمیم گیری در مورد این پرونده در شورا وجود نداشت. مجید انصاری، یکی دیگر از اعضای شورای مناسبت در 19 تیرماه در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات اخیر شورای مناسبت، الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بررسی شده است یا خیر؟ وی گفت: در جلسات اخیر به این موضوع پرداخته نشده است. ما برای جلسات دیگری دستور کار داریم که روی آن تمرکز کرده ایم.»

روحانی دولت خود را به رئیس جمهوری سپرد که نتوانست مخالفانش را برای پذیرش این پرونده قانع کند، اما با خروج دولت روحانی مقاومت در برابر FATF بیش از گذشته شد و این پرونده کمتر به تصویب شورا رسید.

رئیس جمهور فعلی ایران معتقد بود که بدون پیوستن به FATF می توان با دنیا تعامل کرد. وی در 29 شهریور به FATF گفت: «اگر به نیروی درونی خود تکیه کنیم، خیلی چیزها ممکن می شود. متأسفانه شاهد بودیم که برخی افراد واردات واکسن را متوقف کرده و یا حتی به سازمان همکاری شانگهای می پیوندند، به FATF می پیوندند و حتی در جلسات رسمی بر موضع خود پافشاری می کنند… در مدت کوتاه دولت سیزدهم که باعث افزایش واردات شد، اتفاق خاصی نیفتاد. کشور ما باید واکسینه شود یا در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شود، مگر اینکه همسایگان و دوستان ما ببینند که دیگر تنها به غرب توجه نمی کنیم و روابط با همسایگان و کشورهای منطقه در اولویت سیاست خارجی قرار گرفته است.

در این شرایط در اولین روز آبان 1400 گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد که ایران را در لیست سیاه خود نگه می دارد. ایران سال گذشته به لیست سیاه FATF اضافه شد.

در اوایل دی ماه اعلام شد که شورای مناسبت بررسی FATF را از سر گرفته است، اما در 10 ژانویه بانک اطلاعاتی شورای مناسبت این اتهامات را رد کرد و گفت: «برخی کانال های تلگرامی مطالبی را بر اساس یک توییت جعلی نقل می کردند. “منشی. شورای تشخیص اعلام کرد که در حال بررسی موضوع FATF پس از توافق هسته ای و بررسی لغو تحریم ها … ذوالقدر در توییتر فعال نیست. این یک واقعیت است که شورا ماه هاست این پرونده را در دستور کار رسمی خود قرار نداده است. این خبر را دو تن از اعضای این مجمع به ایسنا اعلام کردند.

اما پرونده FATF در سال 1400 به جایی نرسید. به نظر می رسد شورا بنا به مقتضی پس از خلاصی از دولت حسن روحانی، دیگر برای تصویب این لوایح تحت فشار نیست و بی سر و صدا پرونده را تشکیل داده و یا با توجه به اینکه هنوز رسماً آن را رد نکرده، منتظر تعیین تکلیف است. تا مذاکرات در وین برای بازگشایی پرونده در صورت لغو تحریم ها. هنوز باید منتظر پاسخ این سوال باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید