سیستم ایمنی بدن باید در تابستان تقویت شود / خیس کردن سر برای خلاص شدن از گرما. ممنوع!


ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879462

هنگام گرمازدگی در روزهای گرم سال چه باید کرد و چه نباید کرد.

هوای گرم تابستان باعث تعریق بیش از حد و گرمازدگی در افراد می شود، بنابراین خیس کردن سر برای رهایی از گرما نه تنها از گرمازدگی جلوگیری نمی کند، بلکه سردرد را نیز بر درد گرم می افزاید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، با فرا رسیدن فصل تابستان، دمای هوا بالا می رود و نشان می دهد که این فصل گرم در راه است که برای برخی خوشایند و برای برخی دیگر مایوس کننده است.

یکی از شایع ترین مشکلات این فصل گرمازدگی است، مشکلی که در نگاه اول مشکل خاصی در آگاهی عمومی به نظر نمی رسد.

مسعود فیروزکوهی یکی از کارشناسان تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در فصل تابستان به دلیل گرما و افزایش تعریق باعث کاهش آب و املاح ضروری در بدن می شود، گفت: گرما باعث می شود افراد تمرکز خود را از دست داده و زودتر خسته و پرخاشگر شوند. از حد معمول . .

وی گفت: گرما بر روحیه افرادی که زیاد عرق می کنند تاثیر منفی می گذارد و منجر به خواب آلودگی می شود. درصد به حالت مطلوب افزایش می یابد و آستانه تحمل افراد را کاهش می دهد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه ننوشیدن آب کافی در فصل تابستان باعث لخته شدن خون در رگ ها و سکته می شود، افزود: گرما باعث بی اشتهایی می شود و زمانی که آب کم مصرف شود غلظت آن در خون بالا می رود. فرد زمینه لازم را داشته باشد، سکته می کند.

وی با بیان اینکه امروزه رژیم غذایی باید به گونه ای باشد که ایمنی بدن تامین و تقویت شود، ادامه داد: برای جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی در تابستان باید از لباس های نخی مانند کتان و البته آستین های گشاد و بلند استفاده کرد. از گرما و نور خورشید، دمای اتاق کار و خانه را تنظیم کنید و در هنگام رانندگی از تهویه هوای ماشین استفاده کنید و از عینک آفتابی برای مراقبت از چشمان خود در گرما استفاده کنید.

به گفته فیروزکوهی، خودداری از خروج از منزل در گرما، استفاده از کلاه حاشیه دار مناسب هنگام رفت و آمد به بیرون به ویژه کارگران و استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب و محافظت در برابر گرد و غبار از دیگر راه های است. از خود در برابر گرما و آفتاب سوختگی محافظت کنید.

وی گفت: برای مقابله با گرما در تابستان لازم نیست سر خود را خیس کنید زیرا باعث سردرد می شود. احساس تشنگی نکنید، باید در فواصل منظم آب و مایعات بنوشید.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف چای و شیر کم رنگ برای سم زدایی از مواد معلق در هوا و افزایش ایمنی بدن و همچنین استفاده از میوه های آبدار مانند انگور، آب انگور، آووکادو، آب انار، آب زرشک، مرکبات، ضروری است. خربزه، خربزه و خیار در تابستان بسیار مفید است، از طرفی جعفری، کلم، کرفس و مارچوبه را باید کمتر مصرف کرد زیرا باعث کم آبی بدن می شود.

فیروزکوهی در بخشی دیگر از سخنان خود به راهکارهای درمان گرمازدگی اشاره کرد و افزود: اگر دچار گرمازدگی شدید هستید از مصرف شربت و آب قند خودداری کنید زیرا نوشیدنی های شیرین با افزایش قند و فشار خون گرمازدگی را افزایش می دهند. در این موارد آب معمولی، آب انار «و شربت زرشک و نعناع بهترین نوشیدنی است، اما دوش آب سرد و استراحت می تواند بسیار مفید باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید