5 راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای آلوده

5 راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای آلوده

آلودگی هوا در سال های اخیر به ویژه در فصل پاییز و زمستان یکی از معضلات بزرگ کشور بوده است. مشکلی که می تواند عوارض درازمدت یا کوتاه مدت ایجاد کند و تهدیدی برای سلامت افراد به ویژه گروه های پرخطر باشد. به همین دلیل مهم است که بتوانیم این عوارض را از طریق راه حل ها به حداقل برسانیم.

برخی از بیماری های کوتاه مدت ناشی از آلودگی هوا شامل خستگی، برونشیت، ذات الریه، سوزش بینی، چشم ها، پوست یا گلو، سردرد یا سرگیجه است. سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات عصبی و کلیوی، آسیب های کبدی و مغزی، بیماری های تنفسی و غیره. برخی از اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض هوای آلوده هستند.

به گزارش وزارت بهداشت و دفتر ارتقای سلامت، اولین خط مبارزه شما با آلودگی هوا، تقویت سیستم ایمنی بدن به 5 روش موثر است:

نوشیدن مایعات کافی: یکی از ساده ترین راه ها برای مبارزه با عوارض جانبی آلودگی هوا، نوشیدن آب فراوان است. با نوشیدن آب فراوان، نه تنها پوست شما هیدراته می شود، بلکه سموم نیز از بدن شما خارج می شوند. حداقل شش لیوان آب گرم در طول روز بنوشید. همچنین نوشیدن چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

خوردن گیاهان به اندازه کافی: تنفس هوای آلوده شما را در معرض رادیکال های آزاد قرار می دهد. با این حال، خوردن سبزیجات و میوه های حاوی آنتی اکسیدان از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کند. در روزهای آلوده، به طور منظم سبزیجاتی مانند هویج، زغال اخته، توت ها، لوبیا و مرکبات مصرف کنید.

مصرف امگا 3: امگا 3 مفیدترین نوع چربی است و معمولا در دانه ها، ماهی و مغزها یافت می شود. مصرف غذاهای غنی از امگا 3 که در دانه کتان، ماهی آزاد، ماهی آزاد، گردو و غیره یافت می شود، ریه ها را از عوارض تنفسی ناشی از هوای آلوده مانند برونشیت و آسم محافظت می کند. همچنین امگا 3 از قلب شما در برابر آلودگی هوا محافظت می کند.

افزودن ویتامین E به رژیم غذایی: این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی بدن در برابر آسیب به بافت های انسانی است. ویتامین E در رژیم غذایی از گیاهانی می آید که به شکل روغن های خوراکی مصرف می شوند. کانولا، آفتابگردان، بادام زمینی و روغن زیتون از جمله این منابع هستند. بادام و تخمه آفتابگردان از دیگر منابع غنی ویتامین E هستند.

مصرف منابع بتاکاروتن: به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب ناشی از آلودگی دارند. بتاکاروتن نیز در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. سبزیجات برگ‌دار مانند کاهو و اسفناج قوی‌ترین منابع بتاکاروتن هستند. تربچه و برگ هویج نیز منابع غنی بتاکاروتن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید