خواص پرتقال و تاثیر آن بر سلامت بدن / از تقویت سیستم ایمنی تا درمان سرطان


ساعت: 12:37
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913177

دلایل زیادی برای خوردن یک پرتقال در روز وجود دارد. این میوه یکی از مفیدترین میوه هاست که کالری کمی دارد اما سرشار از مواد مغذی است.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان شبکه اطلاع رسانی راه دانا; پرتقال یکی از میوه ها و مرکبات قدیمی و پر مصرف است که طرفداران زیادی دارد. این میوه که ساختار سلولی بسیار شگفت انگیزی دارد در روزهای سرد زمستان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و نوشیدن آب آن در گرم ترین روزهای تابستان بسیار دلچسب و مطبوع است.

دانشمندان بر این باورند که مصرف یک پرتقال در روز می تواند نقش بسیار پر رنگی در بهبود سلامت فیزیکی بدن داشته باشد. در واقع مصرف روزانه یک واحد پرتقال نیاز بدن به ویتامین C را کاملا برطرف می کند و همچنین به جذب بیشتر آهن کمک می کند.

علاوه بر این، خوردن پرتقال به دلیل داشتن فیبر بالا، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و به دلیل دارا بودن اسید فولیک، به بارداری و سلامت جنین نیز کمک می کند.

ارزش غذایی خواص یک پرتقال متوسط

یک پرتقال متوسط ​​دارای ارزش غذایی زیر است:

  • 60 کیلو کالری انرژی
  • بدون چربی و سدیم
  • 3 گرم فیبر گیاهی
  • 1 گرم پروتئین
  • 12 گرم شکر
  • 14 میکروگرم ویتامین A
  • 70 میلی گرم ویتامین C
  • 40 میلی گرم کلسیم
  • 237 میلی گرم پتاسیم
  • 4 گرم کربوهیدرات

خواص پرتغال

دلایل زیادی برای خوردن یک پرتقال در روز وجود دارد. این میوه یکی از مفیدترین میوه هاست که کالری کمی دارد اما سرشار از مواد مغذی است. یکی از مهمترین خواص پرتقال وجود ویتامین A و C در آن است که آن را به میوه ای عالی برای سلامت چشم و تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل می کند.


c78cc179 c601 44f7 829d ce5c6644ea7d خبر خاکستری

خواص پرتقال برای چشم

پرتقال حاوی رنگدانه نارنجی بتاکاروتن است که به عنوان پیش ساز ویتامین A در بدن عمل می کند. وجود ویتامین A برای بینایی، تولید هورمون های خاص و برای سلول های پوست ضروری است. مهمترین خواص پرتقال برای چشم بهبود بینایی و سلامت سلول های چشم است.

خواص پرتقال برای پیشگیری از سکته مغزی

به گفته موسسه قلب آمریکا، خوردن ترکیبات موجود در مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت ممکن است خطر سکته مغزی را در زنان کاهش دهد. افرادی که مقادیر زیادی مرکبات مصرف می کردند 19 درصد کمتر از بقیه افراد در معرض سکته مغزی بودند.

خواص پرتقال برای کبد

این میوه به دلیل وجود مواد عالی و مغذی در پرتقال به دلیل دارا بودن ویتامین A و همچنین وجود ماده ای به نام کاروتنوئید به رفع ناراحتی های کبدی کمک می کند و برای سلامت کبد و بهبود کبد چرب بسیار مفید است. . خواص پرتقال برای کبد را می توان به خواص آنتی اکسیدانی آن نسبت داد که سلامت کبد را تقویت می کند.

خواص پرتقال برای فشار خون

مصرف کم سدیم برای کاهش فشار خون ضروری است. با این حال، افزایش دریافت پتاسیم می تواند به همان اندازه مهم باشد.

طبق مطالعات، کمتر از 2 درصد از بزرگسالان آمریکایی روزانه 4700 میلی گرم از این ماده را مصرف می کنند. به یاد داشته باشید که مصرف کافی پتاسیم می تواند خطر مرگ ناشی از هر بیماری را تا 20 درصد کاهش دهد.

خواص پرتقال برای ریه ها

پوست پرتقال سرشار از فلاونون ها (آنتی اکسیدان های قوی) است که سرشار از ترکیبات طبیعی است که هیستامین را سرکوب می کند و با استفاده از این داروی گیاهی می توانید اثر خواب آلودگی آنتی هیستامین ها را کاهش دهید و به دلیل این خاصیت می توانید از پوست پرتقال برای پاکسازی ریه ها استفاده کنید. . بنابراین برای استفاده از خواص پرتقال برای ریه بهتر است از پوست پرتقال استفاده کنید.

خواص پرتقال در سرطان

طبق مطالعه ای که در مجله Epidemiology منتشر شده است، مصرف موز، پرتقال و آب پرتقال طبیعی در دو سال اول زندگی می تواند خطر ابتلا به سرطان خون را در کودکان کاهش دهد.

از آنجایی که پرتقال منبع عالی آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است، می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد که باعث سرطان می شوند کمک کند.

اگرچه مصرف کافی ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان ضروری و بسیار مفید است، مقادیر مورد نیاز برای اهداف درمان سرطان فراتر از مصرف خوراکی است.

مصرف زیاد فیبر از طریق میوه ها و سبزیجات نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

خواص پرتقال برای کودکان

خواص پرتقال برای کودکان بسیار زیاد است اما مهمترین آن به تقویت سیستم ایمنی بدن آنها مربوط می شود. خواص پرتقال برای تقویت سیستم ایمنی یک واقعیت اثبات شده علمی است که نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز بسیار مهم است. اما معنای آن بیشتر برای کودکان است; زیرا سیستم ایمنی ضعیف تری دارند. بهترین روش استفاده از خواص پرتقال برای کودکان نوشیدن یک لیوان آب پرتقال تازه هر روز صبح است و به دلیل خاصیت اسیدی آن بهتر است بین صبحانه یا بعد از آن مصرف شود تا به معده آنها آسیبی وارد نشود. همچنین یکی از خواص دیگر پرتقال برای کودکان، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که به دلیل حساسیت سلول های بدن، آن ها را در برابر تشعشعات و رادیکال های آزاد مقاوم می کند.

خواص پرتقال برای قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در پرتقال می تواند از سلامت کلی قلب محافظت کند. افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم می تواند تغییر مهمی در سبک زندگی باشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در افراد کاهش دهد.

در یکی از مطالعات، مشخص شد افرادی که روزانه 4069 میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند، 49 درصد کمتر از سایر افراد به دلیل بیماری قلبی جان خود را از دست دادند.

مصرف زیاد پتاسیم همچنین با کاهش خطر سکته مغزی همراه است و ممکن است از توده عضلانی حمایت کند، تراکم مواد معدنی استخوان را حفظ کند و تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد.

خواص پرتقال در دوران بارداری

پرتقال قرمز نیز مانند سایر پرتقال ها دارای مقادیر بالایی ویتامین C و کلسیم است و منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها محسوب می شود که می تواند در دوران بارداری غذای خوب و سالمی برای تامین این مواد برای جنین و مادر باردار باشد. از خواص پرتقال در دوران بارداری می توان به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن مادر در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مفید است.

خواص پرتقال برای پوست

پرتقال به طرق مختلف به جوانسازی پوست کمک می کند. وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان ها در پرتقال باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد در پوست می شود. یکی دیگر از فواید پرتقال برای پوست صورت بتاکاروتن است. بتاکاروتن ویتامین A تولید می کند و بافت اپیتلیال پوست را بازسازی می کند و از پیری پوست جلوگیری می کند.


4b4a9954 7439 4f0a bf06 2c7f203321c4 خبر خاکستری

عوارض خوردن پرتقال

بتا بلوکرها (نوعی دارویی که عمدتاً برای بیماری قلبی تجویز می شود) می توانند سطح پتاسیم خون را افزایش دهند. غذاهای غنی از پتاسیم مانند پرتقال و موز باید در مصرف این داروها با احتیاط مصرف شوند.

مصرف بیش از حد پتاسیم نیز می تواند برای افرادی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند مضر باشد. اگر کلیه های شما نتوانند پتاسیم اضافی را حذف کنند، پتاسیم اضافی می تواند خطرناک و در برخی موارد کشنده باشد.

افرادی که با رفلاکس اسید دست و پنجه نرم می کنند ممکن است با مصرف غذاهای اسیدی مانند مرکبات علائم سوزش معده بیشتری را تجربه کنند. البته تجربه هر کسی متفاوت است.

الگوی کلی تغذیه و رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری و دستیابی به سلامتی مهم است. بهتر است به جای تمرکز بر روی یک ماده غذایی یا میوه، از یک رژیم غذایی با انواع مواد مختلف پیروی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید