زنجبیل چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

زنجبیل چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

ترکیب تند زنجبیل سلول های ایمنی را در حالت آماده باش قرار می دهد.

زنجبیل به عنوان تحریک کننده سیستم ایمنی شناخته شده است. نتایج جدید موسسه زیست شناسی سیستم های غذایی لایب نیتس در دانشگاه فنی مونیخ پایان نامه ای در این زمینه منتشر کرده است. در آزمایش‌های آزمایشگاهی، مقادیر کمی از ترکیب تند زنجبیل، گلبول‌های سفید خون را در حالت آماده باش قرار می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که این فرآیند شامل نوعی گیرنده است که در درک محرک‌های گرمای شدید و احساس گرما در غذا نقش دارد.

زنجبیل هم به عنوان یک گیاه دارویی و هم به عنوان غذا در آلمان به طور فزاینده ای محبوب می شود. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، حجم واردات سالانه این ریشه در ده سال گذشته تقریباً چهار برابر شده و به حدود 31600 تن رسیده است. با این حال، اگرچه مصرف زنجبیل افزایش یافته است، اما این سوال مطرح می شود که آیا سطوح طبیعی مصرف برای دستیابی به اثرات سلامتی کافی است؟ و اگر چنین است، کدام ترکیبات و مکانیسم های مولکولی درگیر هستند.

ترکیبات زنجبیل وارد خون می شود

برای کمک به روشن شدن این سؤالات، تیمی به رهبری ورونیکا سوموزا، مدیر مؤسسه لایب نیتس در فرایزینگ، آلمان، مطالعه گسترده ای را انجام دادند. نقطه شروع، نتایج یک مطالعه آزمایشی قبلی بود که در آن نویسنده اول گابی اندرسن از لایبنیتس-LSB نیز نقش کلیدی ایفا کرد.

زنجبیل چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

همانطور که این مطالعه نشان می دهد، مقادیر قابل توجهی از ترکیبات تند زنجبیل حدود 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف یک لیتر چای زنجبیل وارد جریان خون می شود. تا کنون بالاترین سطوح از [۶]جینجرول، با غلظت پلاسمایی تقریباً 7 تا 17 میکروگرم در لیتر.

این ترکیب تند اثرات و خواص خود را از طریق گیرنده TRPV1 اعمال می کند، یک کانال یونی واقع در سطح سلول های عصبی که به محرک های گرمای شدید و همچنین ترکیبات تند فلفل قرمز و زنجبیل پاسخ می دهد. از آنجایی که برخی از مطالعات نشان داده اند که گلبول های سفید خون نیز دارای این گیرنده هستند، تیم تحقیقاتی آزمایش کردند که آیا [۶]جینجرول ممکن است بر فعالیت این سلول های ایمنی تأثیر بگذارد یا نه.

ترکیب تند آن گلبول های سفید را تحریک می کند

به عنوان اولین گام، تیم قادر به شناسایی گیرنده بر روی گرانولوسیت های نوتروفیل شد. این سلول ها حدود دو سوم گلبول های سفید را تشکیل می دهند و در مبارزه با باکتری های مهاجم نقش دارند. آزمایشات آزمایشگاهی اضافی توسط گروه تحقیقاتی نیز نشان داد که حتی غلظت های بسیار کم تقریباً 15 میکروگرم [۶]جینجرول در لیتر برای قرار دادن سلول ها در حالت آماده به کار کافی است.

بنابراین، در مقایسه با سلول های کنترل، سلول های تحریک شده حدود 30 درصد قوی تر به پپتید شبیه سازی کننده عفونت باکتریایی پاسخ دادند. افزودن یک اثر مهارکننده خاص گیرنده TRPV1 القا شده است [۶]جینجرول معکوس

بنابراین، حداقل در آزمایش‌ها، غلظت‌های بسیار پایین وجود دارد.» گابی آندرسن می‌گوید [۶]جینجرول برای تأثیرگذاری بر فعالیت سلول های ایمنی از طریق گیرنده TRPV1 کافی است.

ورونیکا سوموزا نتیجه می گیرد: “بنابراین، نتایج ما از این فرضیه حمایت می کند که مصرف مقادیر معمولی زنجبیل ممکن است برای تعدیل پاسخ های سلولی سیستم ایمنی کافی باشد.” با این حال، هنوز سوالات بی پاسخ زیادی در سطوح مولکولی، اپیدمیولوژیک و پزشکی وجود دارد. که باید با استفاده از تحقیقات غذایی و بهداشتی مدرن مورد توجه قرار گیرد. این کار در مجله Molecular Nutrition & Food Research منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید