محاکمه رئیس کل سابق بانک مرکزی امیدوارکننده بود.

ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779094

شامحمدی گفت: تجربه مبارزه با دانه های درشت یکی از ضروری ترین مسائل است زیرا این مفسدان در سایه سوء مدیریت گذشته پرورش یافته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی در گفتگو با صاحب نیوز؛ وی در سالگرد سخنرانی صریح و اعتراض آمیز امام خمینی (ره) نسبت به تصویب قانون کاپیتولاسیون در ایران در سال 1343، گفت: تا زمانی که این قانون ظالمانه آمریکا با تذکرات مکرر امام خنثی نشود، مردم ایران باید ایشان را تحقیر کرده باشند. “آنها تحمل کردند.

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی گفت: اگرچه این قانون با تذکرات امام راحل لغو شد، اما در کشور ما کاپیتولاسیون جدید برخی از مسئولان داخلی وجود دارد که در این نوع کاپیتولاسیون، مسئول می گوید شما مردم اگر شما اجازه دادید و کوچکترین تخلفی، ما در کنار شما خواهیم بود. قاطعانه برخورد می کنیم، اما اگر ما مسئولین تخلفی مرتکب شدیم، شما حق اعتراض ندارید.

سخنان نماز جمعه فریدونشهر خطاب به مسئولانی بود که علیرغم توصیه هواداران نظام، با اقدامی که عاقبت آن را همگان می دانستند، معیشت و جان مردم را تحت فشار قرار دادند.

وی محاکمه رئیس کل سابق بانک مرکزی را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: اگر چه به صلاح بود، اما محاکمه رئیس کل بانک مرکزی یکی از مهم ترین موضوعات است، چرا که در سایه دولت او بود که این مفسدان دست به کار شدند. توسط قوه قضائیه قضاوت می شود.پس مسئول بعدی جرات تخلف از آن را نداشت.

امام جمعه فریدونشهر برخورد قاطع قوه قضائیه با مفسدان را بازدارنده خواند و با اشاره به اراده مردم از حمایت مردم از قوه قضائیه در انجام این ماموریت مهم گفت.

به گزارش صاحب نیوز ؛ با روی کار آمدن حسنعلی منصور در 3 اسفند 1343، مجلس سنا قانونی را تصویب کرد که به شوراهای آمریکایی اجازه می داد از قرارداد وین برای روابط سیاسی استفاده کنند و آن را به مجلس شورای ملی فرستاد. این قانون در مجلس شورا مورد بحث قرار گرفت تا اینکه با 74 رای موافق به تصویب رسید.

با توجه به حساسیت جامعه و همچنین مخالفت قبلی علما و مردم با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که منجر به لغو آن شد، کاپیتولاسیون در سکوت کامل خبر تصویب شد. آیت الله فیض گیلانی از شاگردان امام خمینی (ره) درباره چگونگی افشای سند تسلیم برای امام می گوید: اگر ایشان دستگیر شود یا هر اتفاقی بیفتد، فقط دادگاهی در آمریکا می تواند او را مجازات کند. آنها قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن همه مستشاران آمریکایی در ایران مصونیت دارند و هر جنایتی که در ایران ارتکاب یابد می تواند توسط ایرانیان در دادگاه ایالات متحده محاکمه شود. آن موقع نه روزنامه ها و نه رادیو و تلویزیون درباره مصونیت ننوشتند و گفتند قانون را تصویب کرده اند، اما یکی از نمایندگان متدین مجلس یک نسخه از قانون و مصونیت مستشاران آمریکایی را پیدا کرده و آن را کپی کرده و به پیش امام خمینی آمده است، اینها چه کار می کنند؟

با افشای این سند، امام خمینی در چهارم آبان 1343 در جلسه روحانیت، علما، بازاریان، دانشگاهیان و اهالی کوم و دیگر شهرها علیه تسلیم سخنرانی تندی ایراد کردند. وی معتقد است امضای این سند نه تنها عظمت ایران را از بین می برد، بلکه باعث آزرده شدن شاه و ارتش نیز می شود: «ملت ایران را از سگ های آمریکا پست تر کردند. اگر کسی یک سگ آمریکایی را دنبال کند، او مسئول خواهد بود. اما اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را تحت سلطه خود درآورد، آنها پاسخگو خواهند بود. و اگر یک سرآشپز آمریکایی شاه را تابع ایران کند، اشاره به ایران است
“تسلط بگیر، موقعیت بزرگتر را بگیر، هیچکس حق حمله ندارد!”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید