محمود صادقی: اتفاقی که برای کانون وکلا افتاد بی سابقه است/نقض استقلال وکالت اولین ضربه به دستگاه قضایی است.

محمود صادقی: اتفاقی که برای کانون وکلا افتاد بی سابقه است/نقض استقلال وکالت اولین ضربه به دستگاه قضایی است.

روز جدید محمود صادقی، وکیل دادگستری به جماران می گوید: تا زمانی که کانون وکلا از مداخله دستگاه های حاکمیتی مصون بماند، بهتر می تواند نقش خود را ایفا کند. این نوع دخالت ها باعث افزایش دلسردی و نارضایتی و همچنین افزایش فاصله بین دستگاه قضایی و وکلا می شود.

در روزهای اخیر رد صلاحیت های گسترده نامزدهای انتخابات وکلا مورد انتقاد برخی حقوقدانان و حقوقدانان قرار گرفته است.

محمود صادقی نماینده سابق مجلس و وکیل دادگستری در این خصوص به جماران گفت: نقض استقلال وکالت اولین ضربه به دستگاه قضایی است. زیرا این دو نهاد مکمل یکدیگرند و معلوم است که دو بال فرشته عدالت هستند.

محمود صادقی در گفت و گو با خبرنگار جماران اظهار داشت: کانون وکلا نهادی مستقل و غیردولتی است که سابقه طولانی در سابقه حقوقی ما دارد. این درست نیست که مرکزی که در دوران استبداد و مبارزه استقلال خود را به دست آورد، در معرض دخالت دستگاه های حاکمیتی قرار گیرد. وی افزود: امروز نه تنها بحث انتخاب مرکز مطرح است، بلکه در 4 دهه گذشته این موسسه به طور مستمر مورد تخلف قرار گرفته است. مداخله در دوره آخر در ساختار آن، استقلال کانون وکلا را تضعیف می کند.

اتفاقی که برای کانون وکلا افتاد بی سابقه است

مداخلات باعث افزایش دلسردی و نارضایتی و همچنین افزایش فاصله بین دستگاه قضایی و وکلا می شود.

صادقی ادامه داد: به نظر من اتفاقی که اخیرا در مورد کانون وکلا افتاد بی سابقه یا حداقل در نوع خود بی سابقه است. تضعیف استقلال کانون اولین ضربه به قوه قضائیه است. زیرا این دو نهاد مکمل یکدیگرند و معلوم است که دو بال فرشته عدالت هستند. این وکیل دادگستری گفت: تا زمانی که کانون وکلا از دخالت دستگاه های حاکمیتی مصون بماند، بهتر می تواند نقش خود را ایفا کند. این نوع دخالت ها باعث افزایش دلسردی و نارضایتی و همچنین افزایش فاصله بین دستگاه قضایی و وکلا می شود.

وقتی عمل و عقیده از هم دور باشند، منجر به فروپاشی امیدها می شود

وی همچنین گفت: این اقدام حتی اگر سیاسی نباشد در بین افکار عمومی تاثیر ناخوشایندی دارد و اگر با انگیزه سیاسی باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت. در مدتی که آقای محسنی ادجه ای ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشته اند، دیدگاه های متفاوتی نسبت به پیشینیان خود داشته و اقداماتی برای اصلاح این قوه انجام داده اند که امیدوارکننده است. اما این نوع مداخله کاملا برعکس آن چیزی است که آقای آژه ای اعلام کرده است. وقتی موضع عمل و نظر از هم دور باشد، باعث می شود امیدها و انتظاراتی که آقای آژه ای ایجاد کرده اند، فرو بریزد.

دیدگاهتان را بنویسید