نیاز به دستگاههای نظارتی برای فرار مالیاتی از 102000 پزشک و وکیل / جدایی در بافت عقل سلیم برای “سیستم پزشکی” و “کانون وکلا”

زمان: 16:14
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776883

بر اساس گزارش کسر بودجه سال گذشته ، دیوان محاسبات تنها یک سوم کسانی را که در پزشکان و وکلای مشمول قانون هستند موظف به ثبت نام در سیستم مالیاتی هستند ، ثبت کرده است و دو سوم یا 65 درصد از مشمولان را دو بار ثبت کرده است. از رعایت امتناع کرد مکانی برای روشن کردن دستگاه های نظارتی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از مشکلات سازمان مالیاتی کشور ، که دولت های مختلف و حتی قدرت های دیگر در سال های اخیر نتوانسته اند آن را حل کنند ؛ اخذ مالیات یکی از دو شغل پردرآمد در وکالت و سازمان نظام پزشکی بوده و هست.

هر زمان که تصمیمی در این زمینه گرفته شد ، پزشکان و وکلای دینفا با توجیهات بی اساس از بازی کنار کشیدند و خواسته های مسئولان را نادیده گرفتند.

سرانجام با تأیید قانون امور مالیاتی او مجبور بود آن را اعمال کند. این سازمان روز 14 مارس 1398وی جزئیات راه اندازی سیستم فروشگاه پزشکان را توضیح داد و در بیانیه ای گفت: مطابق بند (i) تبصره (6) قانون بودجه سال 2009 و تبصره (2) بخش (169) قانون مالیات های مستقیم ، کلیه دارندگان مشاغل پزشکی ، پیراپزشکی ، دارویی و دامپزشکی دارای مجوز از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر شده است ، ملزم به نصب ، راه اندازی و استفاده از ترمینال فروشگاهی از ابتدای سال 1398 طبق مقررات تبصره (2) ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم.

بر این اساس ، همه صاحبان مشاغل و مشاغل مذکور موظف بودند درخواست اختصاص شماره شناسایی پایانه فروشگاه (کارت خوان) را در پرتال عملیات الکترونیکی سازمان مالیات به آدرس ایمیل به آدرس ایمیل ارسال کنند. حداکثر 14 آگوست در سال 1998 https://tax.gov.ir مشاهده و سعی کنید مشخصات خواننده کارت را ثبت کنید و در اولین ماه پس از دریافت شماره شناسایی ذکر شده ، از طریق پیامک از آن استفاده کنید.

87324995 72ec 4a01 a6e4 c8ada8fec560 خبر خاکستری

134e298d 2c12 4c45 a35d daa866efe378 خبر خاکستری

اما در این بین ، پزشکان مجدداً از ثبت نام در سیستم مذکور و رعایت این قانون خودداری کردند و خواستار به تعویق انداختن زمان ثبت نام شدند.

علی رستم پور مدیرکل نظارت نظارتی و خارجی وی در مصاحبه با شبکه خبری بابیان در ساعت 18:30 بعد از ظهر گفت که شرایط ثبت کارت خوان از 12 آگوست تا 15 سپتامبر 1998 تغییر کرده است. به درخواست سازمان نظام پزشکی ، استفاده از دستگاه های کارت خوان مربوط با سازمان امور مالیاتی در مطب پزشکان به اواسط سپتامبر موکول شد. از ابتدای اکتبر 1998 اعمال و محاسبه می شود.

98d0efba 91d7 413d 914a 42448f5ea69f خبر خاکستری

شبکه خبری در گفتگو با نماینده سازمان نظام پزشکی دلیل این کمبود در شامگاه 13 آگوست 1998 مورد پرسش قرار گرفت. محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی وی در گفتگوی تلفنی با شبکه خبری گفت: یکی از دلایل درخواست تمدید ثبت نام دستگاه های کارت خوان پزشکی از 12 مرداد تا 6 سپتامبر 1998 ، زیرساخت های آماده نشده شرکت های خدمات پرداخت بود.

جهانگیری با بیان اینکه جامعه پزشکی پیشگام در دستیابی به شفافیت در نظام مالیاتی کشور است ، گفت: بیش از 95 درصد پزشکان با اظهارات خود در مورد شفافیت درآمد و پرداخت مالیات موافق هستند.

e8ec53f1 65ea 4e08 9146 c097de4c611e خبر خاکستری

اما در نهایت پزشکان قانون استفاده از دستگاه های کارت خوان در مطب ها و مراکز بهداشتی را رعایت نکردند. کانون وکلای دادگستری نیز به بهانه های واهی ، از جمله این واقعیت که حرفه وکالت را نمی توان به عنوان سایر مشاغل در نظر گرفت ، متهم است. از آنجا که این شغل درآمد ثابتی ندارد و تخصیص مالیات دشوار خواهد بود و بنابراین …

گزارش کسر بودجه سال 99 دیوان محاسبات

دلیل موجه عدم رعایت دو طبقه با متن صریح قانون را می توان در گزارش کسر بودجه سال 1999 دفتر حسابرسی ملی ذکر کرد که در آن آمده است: 65 درصد از وکلا و حرفه های پزشکی از ثبت نام خودداری کردند در سیستم فروشگاه ترمینال

در بخشی از گزارش سال 1999 درباره کسر بودجه ، که اخیراً توسط دیوان محاسبات منتشر شده است ، آمده است: بر اساس بند (ز) تبصره (6) ، کلیه دارندگان مشاغل و حرفه های پزشکی ، پیراپزشکی ، دارویی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان نظام پزشکی ایران صادر شده است. یا سازمان سازمان دامپزشکی. سیستم و سازمان دامپزشکی ایران و کلیه اشخاصی که در امور حقوقی فعالیت می کنند ، اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده ، از ابتدای سال 1399 موظف به استفاده از پایانه فروشگاه بوده اند.

همزمان با سرزندگی که در سازمان نظام پزشکی ظاهر شددر تبصره 6 قانون بودجه ، بند “ز” نیز تأکید شده است که وکلا و سایر شرکت ها باید از پایانه های فروش یا کارت خوان استفاده کنند.

وحید عزیزی کارشناس مالیات و تحلیلگر وی در 8 اکتبر 1999 در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به قانون وکلا گفت: “اخیراً ، دولت این مسئله را جدی گرفته است ، و نه فقط با وکلا. سایر اصناف نیز درآمد بالایی دارند و به دلیل ضعف قانون و نبود زیرساخت های لازم هنوز مالیات دریافت نمی کنند ».

7edb376f 5920 4fed 8a72 19e45abffdb6 خبر خاکستری

او ادامه داد: «رئیس سازمان امور مالیاتی در مصاحبه ای اعلام کرده بود که 300 هزار میلیارد نفر در کشور شناسایی شده است که از این تعداد سه هزار نفر وکیل هستند که از مالیات فرار نکرده و سوابق مالیاتی ندارند. مالیات بر عوارض آنها رقم بالایی است. “حقوقدانان دارای درآمد بالایی هستند و به نظر می رسد آنها هنوز متناسب با درآمد خود مالیات معقولی پرداخت نکرده اند.”

با این اوصاف ، دیوان محاسبات در گزارش سال 1999 درباره کسورات بودجه در رابطه با این بخش نشان می دهد: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مفاد این بند را در تاریخ 25/4/2009 به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ابلاغ و نظارت بر روند اجرای دانشگاه های مذکور را تعیین نمود. در بخشنامه 16/8/2016 اداره امور حقوقی و پارلمانی قوه قضائیه ، موضوع استفاده از پایانه ها برای مغازه ها توسط وکلا تحت عنوان تکلیف خانه مشخص شده است.

نتایج مطالعات نشان می دهد که از بین 155،572 ذینفع مشخص شده ، تنها 54،490 نفر معادل 35٪ از مشمولین در سیستم مالیاتی ثبت نام کرده اند و 101،082 نفر ثبت نام نکرده اند که 65٪ آنها نیاز به توضیح دارد. از پایانه های فروشگاهی استفاده نکنید.

اخرین حرف

69174bbd d922 4e65 9b5d 117d3b89f1c2 خبر خاکستری

س importantال مهمی که به ذهن خطور می کند این است که چرا دقیقاً همان گروه پزشکان و حقوقدانانی که درآمد بالاتری نسبت به سایر مشاغل دارند از این قانون پیروی نکرده اند؟ اگر مجبور شوند از کارت خوان ها در دفاتر و مراکز کاری خود استفاده کنند ، چه حقایقی مشخص می شود؟ اگر درآمد آنها ، مانند سایر پزشکان ، بر اساس اصول حقوقی سازمانها و اتحادیه های مربوط است ، چرا باید از پرداخت مالیات بترسند؟

با این حال ، اگر هیچ یک از اعضای جامعه آگاه نباشند ، دو کلاس تحصیل کرده “پزشک” و “وکیل” باید بدانند که پرداخت مالیات در کشورهای پیشرو در جهان منجر به مدرن سازی ، پیشرفت و به روز رسانی و دریافت بخشی از درآمد ناشی از محل کار خواهد شد. فقط به کشور هدایت شود ما نه یک دولت جدا هستیم و نه یک دولت. زیرا در همه کشورهای جهان ، پرداخت و دریافت مالیات یک عمل رایج است که در واقع در بخشی از تعهدات ملت نسبت به دولت تعریف شده است.

چگونه می توان انتظار داشت که ماهانه از حقوق و دستمزد همه اصناف و مشاغل ، حتی مشاغلی مانند روحانیون کم درآمد شهرداری ، تحت عنوان مالیات کسر و به خزانه دولت واریز شود؟ اما برخلاف حرفه هایی مانند پزشکی و وکالت ؛ (به خصوص پزشکان و وکلایی که به این مقاله مراجعه می کنند و قانون مالیات و نصب دستگاه های کارت خوان در محل کار را رعایت نکرده اند) همیشه قوانین را دور زده و از پرداخت مالیات خودداری می کنید؟

با این وجود ، به نظر می رسد که نهادها و سرپرستان باید به صورت حل نشده وارد این موضوع شوند و سر و سامان خود را حفظ کرده و با وکلا و پزشکانی که خود را منزوی می دانند و از موقعیت رسمی خود سوء استفاده می کنند مشکوک شوند. نباید برای دیگر افراد جامعه اتفاق بیفتد که قانون امتیازات خاصی به چنین افرادی می دهد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید