محوریت محسنی ایاج بر طبقه بندی و تفکیک زندانیان / تشریح اولویت های قوه قضائیه در سال جدید


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819513

رئیس قوه قضاییه گفت: نباید شعار سال فقط در گوشه روزنامه نوشته شود، بلکه باید برای اجرای آن تلاش کرد و قوه قضائیه به همه نقاط کشور و مردم کمک خواهد کرد. دو شاخه دیگر در دستیابی به این هدف.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در جلسه امروز شورای عالی قضایی، با استقبال از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصتی استثنایی برای جلب رضایت خداوند متعال و برخورداری از عنایات الهی دانست. گفت: ماه مبارک رمضان از کرامت، عزت و فضیلت بالایی برخوردار است و همه باید در حفظ حرمت این ماه و قداست الهی کوشا باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع «اجرای کامل سند تحول قضایی و کمال آن» که یکی از اولویت های ۱۵ گانه قوه قضائیه در سال ۱۴۰۱ بود، گفت: تعمیق قوه قضاییه و گسترده تر و گسترده تر شدن آن. عملیاتی شود تا اهداف نظام و وظایف قوه قضائیه در قانون اساسی و الزامات مندرج در ابلاغیه مقام معظم رهبری مشخص شود.

رئیس قوه قضائیه یکی از اهداف اصلی قوه قضائیه در سال 1401 را ” برداشتن گام های بلندتر در جهت تحقق عدالت اجتماعی” دانست و در این راستا به بیانات مقام معظم رهبری و الزامات گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد. مبنای برقراری عدالت.

«اجرای شعار سال و حمایت همه جانبه و همه جانبه از تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان» یکی از 15 اولویت قوه قضائیه در سال جاری است که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اعجایی در جلسه قبلی قوه قضائیه به تشریح آن پرداخت. شورا؛ رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز بار دیگر به کارکنان و واحدهای مختلف قوه قضاییه تذکر داد که برای اجرا، عملیاتی و حداکثری تحقق شعار سال تلاش مجدانه و پیگیرانه داشته باشند.

قاضی در این خصوص تاکید کرد: نباید شعار سال فقط در گوشه روزنامه نوشته شود بلکه باید برای اجرای آن تلاش شود و قوه قضاییه به همه نقاط کشور و سایر نقاط کشور کمک کند. دو نیرو برای رسیدن به آن هدف.»

رئیس قوه قضائیه «گشودن گره از کار مردم» را از اهداف اصلی مجموعه تحت امر خود در سال 1401 می‌داند و به دعای سفارش شده در ماه مبارک رمضان اشاره می‌کند که در آن از خداوند متعال خواستار رضایت آن هستیم. هر گرسنه ای برای سیر کردن هر غمی و برای رهایی هر زندانی گفت: گره گشایی از کار انسان فضیلتی است و این عمل در جامعه فضیلت بیشتری دارد. لذا با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام اول سال 1401 لازم است مسئولان و همکاران دربار در گره گشایی از کار مردم اهتمام بیشتری داشته باشند.

«تسهیل و تسریع دسترسی مردم به قوه قضاییه» از دیگر اهداف قوه قضائیه در سال جاری است که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در جلسه امروز شورای عالی قضایی به آن اشاره کرد. رئیس قوه قضائیه در این خصوص گفت: دسترسی مردم به عدالت باید ارزان‌تر و مطلوب‌تر باشد و برخورد همکاران قضایی با ارباب رجوع باید همراه با مهربانی باشد و دستگاه قضایی امسال با جدیت این هدف را دنبال خواهد کرد.

همچنین رئیس قوه قضاییه به کارکنان دستگاه قضایی توصیه کرد از ایجاد حاشیه و پیگیری و سرگرمی حاشیه های ایجاد شده توسط دیگران پرهیز کنند و تنها بر پیشبرد اهداف و اولویت ها تمرکز کنند.

پرهیز از تجمل گرایی، اشرافی گری و رفاه طلبی از دیگر توصیه ها و تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی به قوه قضائیه بود. رئیس قاضی در همین راستا به زیردستان یادآور شد: توجه به ثروت و تجمل باعث می شود مردم مشکلات و مشکلات خود را نادیده گرفته و برای رفع آنها چاره اندیشی کنند.

در همین راستا قاضی همچنین به همگان یادآور شد که از هرگونه اقدامی که هزینه های سیاسی، فرهنگی و مادی را بر کشور و مردم تحمیل می کند، جداً خودداری کنند.

در ادامه جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اجایی به همه دستگاه‌ها و دستگاه‌های قضایی دستور داد برنامه‌ها و اهداف عملیاتی سال جاری خود را در اسرع وقت ارائه کنند. وی همچنین معاونت راهبردی قوه قضاییه را موظف کرد بر برنامه ها و اهداف ارائه شده از سوی قوه های مختلف مطابق با سند تحول و مقتضیات زمان نظارت کند.

رئیس قوه قضائیه از سازمان زندان ها به دلیل تعیین اولویت های هشت گانه برای سال جاری، «دسته بندی و تفکیک هر چه بیشتر زندانیان با در نظر گرفتن معیارهای مختلف از جمله سن، نوع جرم و…» و «حفظ مجازات در سال جاری» تقدیر کرد. زندان. “” محل سکونت یا نزدیکترین زندان به محل سکونت خانواده آنها حتی الامکان.”

«استفاده از ظرفیت مردم برای اجتماعی شدن مجدد و استخدام زندانیان» از دیگر توصیه های قاضی به رئیس سازمان زندان ها بود. خود را به این نوع خیریه محدود نکنید و از ظرفیت بالای مردم برای ایجاد تحول بیشتر در زندان ها استفاده کنید.

در ادامه جلسه امروز شورای عالی قضایی، رئیس قاضی با استناد به دستور سال گذشته نحوه استفاده از دستبند و دستبند در هنگام بازداشت یا انتقال متهمان و محکومان به معاونت قضایی قوه قضاییه دستور داد در اسرع وقت مساعدت کنند. با سایر ادارات قضایی مطابق کلیه قوانین و مقررات موجود دستورالعملی برای استفاده منظم از دستبند و غل و زنجیر به منظور دستگیری متهم و انتقال محکومان از زندان به دادسرا یا دادگاه تهیه شود.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: دستور استفاده از دستبند و پابند علیه متهمان و محکومان در سال گذشته از سوی مسئولان و سایر دستگاه های قضایی به طور کامل و جامع اجرا نشده است.

وی افزود: لازم به ذکر است که استفاده از دستبند و غل و زنجیر برای همه متهمان در حضور خانواده یا همکاران و همچنین هنگام انتقال محکومان از زندان به مراجع قضایی الزامی نیست، مگر اینکه این افراد مجرم خطرناکی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در پایان با قدردانی از مردم و نیروی انتظامی که در ایام نوروز به ایجاد فضایی سرشار از آرامش و امنیت در کشور کمک کردند، ضمن گلایه از تصادفات جاده ای و تلاش همه دستگاه های ذیربط و دستگاه های کاهش، بر ضرورت اجرای این برنامه ها تاکید کرد. از بین بردن تلفات جاده ای

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید