محسنی اژه 15 اولویت قوه قضائیه در سال 1401 را تشریح می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای امروز دوشنبه (19 فروردین) در اولین جلسه مشترک شورای عالی قضایی با شورای قضایی استان در سال 1401 که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ماه مبارک رمضان را یک ماه تزکیه و خوش گذرانی گرامی داشت. ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوبی است و ما باید در این ماه بیشتر متعهد به کمک و کمک به مردم باشیم.»


اولویت های 15 گانه قوه قضائیه در سال 1401 را توضیح دهید



رئیس قوه قضاییه پس از جلسه امروز، اولویت های 15 گانه قوه قضائیه در سال 1401 را تبیین کرد و تمامی کارکنان دادگستری سراسر کشور را موظف به انجام اقدامات مناسب برای اجرای کامل و دقیق این 15 اولویت کرد.



«تأمین زمینه هایی که منجر به ارائه بهتر خدمات قضایی به مردم توسط قوه قضائیه شود». «اجرای کامل سند تحول قضایی و کمال آن»؛ «کاهش ورود پرونده‌ها به قوه قضائیه با اصلاح و تدوین قانون و اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی در برخی موارد». “کوتاه کردن دوره تولید”؛ «کاهش جمعیت کیفری و کاهش تعداد زندانیان»؛ «اجرای شعار سال و حمایت همه جانبه و همه جانبه از تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان»؛ کمک بیشتر به دولت برای حل مشکلات مردم مانند سال گذشته و بهبود معیشت و برخورد جدی تر با گرانفروشان، اراذل و اوباش و فراریان مالیاتی؛ تلاش ها برای حفظ حقوق عمومی به ویژه در مبارزه با ساخت و سازهای غیرقانونی و تغییر کاربری اراضی و برخورد با مسئولانی که در این زمینه سهل انگاری می کنند، افزایش دهید.» «انسداد بسترها و تنگناهای فاسد»؛ “نخبه گزینی و ارتقای نیروهای واجد شرایط، جوان و با انگیزه”؛ «تضمین اجرای عدالت در همه زمینه ها اعم از صدور رأی و فرآیندهای پرسنلی و اداری». “اجرای به موقع تصمیمات دادگاه”؛ «تقویت مشارکت گروه های مختلف مردمی در اصلاح اصل و ایجاد صلح و سازش در قوه قضائیه». «مبارزه جدی، مصمم، سریع و اصولی با مفاسد مختلف» و «ارتباط تنگاتنگ قوه قضائیه با مردم» 15 اولویت قوه قضائیه در سال 1401 است که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در جلسه امروز به تشریح آن پرداخت.



رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع «ارائه بستر و زمینه‌هایی که منجر به ارائه خدمات بهتر قضایی به مردم توسط قوه قضائیه می‌شود»، گفت: در قانون مسائل مربوط به کارکنان قوه قضائیه و با اولویت‌بندی درج شده است. این مشکلات باید تمام تلاش خود را برای حل آنها به کار گیرد.


تلاش بیشتر برای اجرای مفاد سند تحول



رئیس کل دادگستری با اشاره به اهمیت «اجرای کامل سند تحول و دستاوردهای بالای آن» گفت: امسال باید برای اجرای مفاد سند تحول و «جایگزین‌های» قانونی «و» راهبردی تلاش بیشتری کنیم. در این خصوص باید به بخشی از سند تحول که نیازمند قانون است توجه ویژه ای شود.



«کاهش پرونده در دستگاه قضایی با اصلاح و تدوین قانون و همچنین اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی در برخی موارد» از دیگر اولویت های قوه قضائیه در سال 1401 بود که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در جلسه امروز به تشریح آن پرداخت. : اگر اقدامی برای کاهش پرونده های واصله در قوه قضائیه صورت نگیرد، با مشکل مواجه خواهیم شد و ممکن است کیفیت پرونده های قضایی ما آنطور که باید نباشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با پرهیز از موضوع «کاهش مدت رسیدگی» گفت: رسیدگی سریع به پرونده های قضایی یکی از خواسته های مردم است که اجرای آن رضایت بیشتر آنان را به دنبال دارد، بنابراین باید تدابیر جدی اتخاذ شود. گرفته شده. در این زمینه گرفته شده است: «تا حد امکان جلسات دادگاه را کاهش دهید.


کاهش جمعیت کیفری و کاهش زندانیان از اولویت های دستگاه قضایی است



«کاهش جمعیت کیفری و کاهش زندانیان» از اولویت های قوه قضائیه در سال جاری است. این موضوع مورد توجه قاضی جلسه امروز شورای عالی قضایی با شورای قضایی استان ها بود؛ تحمیل هزینه های اجتماعی، کاهش امکان اجتماعی شدن مجدد و اصلاح زندانیان، طبقه بندی و تفکیک نکردن آنان و ایجاد مشکل برای خانواده مددجویان از جمله پیامدهای افزایش جمعیت کیفری است که رئیس قوه قضائیه در این خصوص عنوان کرد. همه روسای محاکم کشور دستور داده اند با مدیریت و نظارت دقیق در جهت کاهش جمعیت کیفری به ویژه در زمینه جذب نیرو اقدام کنند.


تاکید رئیس قوه قضاییه بر تحقق شعار سال



یکی از اولویت های روشن ما حمایت از تحقق شعار سال است. این موضوع مورد توجه رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز بود. در این راستا حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی به کلیه کارکنان دستگاه قضایی سراسر کشور دستور داد تا نسبت به «اجرای شعار سال و حمایت همه جانبه و همه جانبه از تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان» توجه ویژه داشته باشند. در این راستا رئیس قاضی از رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تقدیر کرد که بی درنگ آمادگی حمایت بیشتر از شرکت های دانش بنیان و برخورد با موانع پیش روی تولیدکنندگان و کارآفرینان و کسانی که وی تاکید کرد: ارائه خدمات به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی سالم کافی نیست.



رئیس قوه قضائیه در ادامه بر «کمک بیشتر دولت برای حل مشکلات مردم و معیشت مردم و برخورد جدی تر با خاویار، کلاهبرداران و فراریان مالیاتی» تاکید کرد و این امر را از اولویت های دستگاه قضایی در سال 1401 دانست.


به حفظ حقوق عمومی بیشتر توجه کنید



“افزایش تلاش ها برای حمایت از حقوق عمومی، به ویژه در مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری.” حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اجایی با اشاره به آسیب‌های ناشی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز به‌ویژه در بستر رودخانه‌ها و اراضی آن، یکی از اولویت‌های اصلی قوه قضائیه در سال جاری است. وی بر برخورد قاطع و پیشگیرانه با این گونه موارد و پرونده های غیرقانونی در سال جاری تاکید کرد.



در همین راستا قاضی به کلیه معتمدان و مسئولان ذیربط در حوزه حقوق عمومی که به تعهدات قانونی خود به موقع عمل نمی کنند هشدار داد که با آنها برخورد مناسبی صورت خواهد گرفت و این یکی از برنامه های جدی قوه قضائیه در سال جاری است. است.


آمادگی قوه قضائیه برای کمک به دولت در جلوگیری از فساد



رئیس قوه قضائیه در ادامه جلسه مشترک شورای عالی قضایی با شورای قضایی استان به موضوع «بستن بسترها و گلوگاه های فساد» پرداخت و به تجربه قوه قضائیه در به ثمر رساندن این مهم اشاره کرد. فساد گزارش شده است. رئیس قوه قضاییه در این بخش خاطرنشان کرد: کمک به دولت برای جلوگیری از فساد و ترویج مسائلی مانند اصلاح نظام بانکی نیز در کاهش ورود پرونده‌ها به قوه قضائیه مؤثر است.

«حذف و ارتقای نیروهای شایسته، جوان و با انگیزه» از دیگر اولویت های دستگاه قضایی در سال 1401 بود که طی آن رئیس قاضی دستوراتی در این خصوص به معاون اول و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و جذب نیروهای نخبه صادر کرد. وی بر ضرورت وجود نظام برون دادرسی و ارتقای عناصر شایسته و کارآمد در قوه قضائیه در شش ماهه نخست سال جاری تاکید کرد.



وی در این راستا شناسایی و ارزیابی تعداد قابل توجهی از قضات واجد شرایط توسط معاونت منابع انسانی و دادسرای انتظامی قضات در سال گذشته را مورد توجه قرار داد و بر استفاده آنان از سمت های رهبری در قوه قضائیه تاکید کرد.


نقض تصمیمات دادگاه را به حداقل برسانید



حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه با تاکید بر “تامین قوه قضائیه در همه حوزه ها از جمله صدور آراء و فرآیندهای ستادی و اداری” به دیوان عالی کشور، دادگاه انتظامی قضات و رؤسای قضات دستور تقویت و اتخاذ تدابیر ویژه داد. مبنایی برای تصمیمات قانع کننده تر و محکم تر در دادگاه ها؛ به گونه ای که تخلف از آرای دادگاه ها به حداقل برسد و شاهد صدور رای خلاف شرع نباشیم.



«اجرای دستورات قضایی به موقع» از دیگر دستورات رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز بود؛ بر این اساس، رئیس کل دادگستری دادستان های سراسر کشور را موظف به توجه ویژه به موضوع «اجرای به موقع آرای دادگاه» کرد و به دیوان عالی کشور، دادگاه انتظامی قضات و معاونت راهبردی دستور داد تا اجرای به موقع آرای دادگاه ها را «فهرست» کنند. .

قاضی با اشاره به آمار ۷۶۴ پرونده قصاص منجر به صلح و سازش در سال گذشته، بر اهمیت «تقویت مشارکت اقشار مختلف مردم در اصلاح اصل و ایجاد صلح و سازش در دستگاه قضایی» در سال جاری تاکید کرد. در سال 1401 دستورات مشخصی به رئیس مرکز توسعه اختلاف داد.



وی همچنین بر آثار بخشش و صلح و سازش در پرونده ها تاکید کرد و به معاون اول قاضی دستور داد ساماندهی احکام قطعی حبس و قصاص را در سه ماهه نخست سال جاری تکمیل کند.

«مبارزه جدی، قاطع، سریع و اصولی با مفاسد مختلف» یکی از اولویت های اصلی قوه قضائیه در سال جاری است که رئیس کل دادگستری نیز بر آن تاکید کرد. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در این خصوص خاطرنشان کرد: من به طور قطع می گویم که باید با فساد اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برخورد کنیم و معتقدیم آسیب برخی مفاسد فرهنگی و اجتماعی از مفاسد اقتصادی بیشتر است. .



رئیس کل دادگستری افزود: در موارد تورم کاذب، هتک حرمت به ارزش‌های جامعه، افراد و مقدسات نمی‌توان دادستان را نادیده گرفت چرا که وظیفه شرعی داریم و باید با این افراد برخورد جدی، قاطع، سریع و اصولی داشته باشیم. فساد و نیازمندی از مشورت با کارشناسان.



محسنی اجایی در پایان اولین بخش از جلسه مشترک امروز شورای عالی قضایی با شورای قضایی استان ها بر «ارتباط نزدیک مسئولان قضایی با مردم» تاکید کرد و با اشاره به ماه مبارک رمضان، دستور مجدد داد. مساجد به عنوان یکی از بسترهای ارتباط مستقیم با مردم و ارتباط مستقیم با مردم و رفع مشکلات آنان به دور از کار تبلیغی، مساجد در سراسر کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید