مخالفت سازمان برنامه و بودجه با ورود پروپان بوتان به سبد سوخت/هزینه کشور چه توجیهی دارد؟

ساعت: 10:10
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798711

اگرچه دولت در لایحه بودجه پیشنهادی مبنی بر گنجاندن پروپان بوتان در سبد سوخت خودروها ارائه نکرده بود، اما در جلسه اخیر کمیسیون انرژی و نماینده برنامه، ورود پروپان بوتان به سبد سوخت خودرو مورد بررسی قرار گرفت. و بودجه سازمان با این امر مخالفت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موضوع گنجاندن پروپان بوتان در سبد سوخت کشور که در ماه های پایانی سال گذشته در قالب بند غیرکارشناسی در رسیدگی به لایحه بودجه 1400 به قانون بودجه امسال اضافه شد، در دوازدهم محقق نشد. یا دولت سیزدهم

الحاق این بند به قانون بودجه سال 1400 با اسناد بالادستی مغایرت داشت و علاوه بر مغایرت با اسناد بالادستی، قابل اجرا نبود و مشخص نبود چه کسانی به دنبال تصویب آن در رسانه ها، بخش خصوصی و مجلس هستند. این بند در قانون بودجه هدف از این پیگیری چه بود؟

ماحصل تکلیف این مجموعه ویژه برای الزام دولت به تخصیص منابع و شروع تامین سوخت پروپان بوتان خودروها، تصویب آن در بند ح تبصره قانون بودجه سال 1400 بود که در این بند آمده است: «وزارت نفت و کشور موظف به احداث جایگاه و زیرساخت برای استفاده قانونی از گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و باربری با کمک بخش خصوصی و دولتی حداکثر تا سقف «ارائه دو میلیون تن در سال”.

همچنین در این بند تاکید شده است: «آیین نامه این بند ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت نفت و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد».

اینکه مفاد اجرایی این بند از قانون بودجه علیرغم انقضای 10 ماه در دولت دوازدهم و یا سیزدهم تصویب یا ابلاغ نشده است، به دلیل انصراف دولت ها نیست، بلکه پاسخ روشن به غیرکارشناسی و غیرکارشناسی است. قانون بودجه نامناسب

در کمال تعجب همان افرادی که در ماه های پایانی سال 99 این بند غیر کارشناسی را به بودجه 1400 اضافه کردند، این روزها در صدد تکرار این بند در قانون بودجه 1401 هستند.

به دنبال این افراد، در یکی از آخرین جلسات کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، موضوع گنجاندن پروپان بوتان در سبد سوخت و درج آن در جریان بررسی لایحه 1401 مطرح شد.

مصطفی نهایی سخنگوی کمیسیون مشورتی انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع گنجاندن پروپان بوتان در سبد سوخت خودروها در لایحه بودجه 1401 دولت لحاظ نشده است.

وی افزود: در قانون بودجه سال 1400، در تبصره اول، بندی در این خصوص ذکر شده که این بند اجرایی نشده و دولت در بودجه سال 1401 به موضوع ورود پروپان بوتان به سبد سوخت خودرو اشاره ای نکرده است. .

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که پروپان بوتان باید در سبد سوخت خودرو گنجانده شود و به همین دلیل این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و در جلسه ای با حضور نماینده برنامه و بودجه بررسی شد. سازمان. “

وی ادامه داد: این موضوع در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد و چند نماینده پیشنهاد افزودن پروپان بوتان به سبد سوخت از جمله در قانون بودجه را دادند که باید به کمیسیون تلفیق ارائه می شد و در آنجا بررسی می شد.

نهای گفت: کمیسیون انرژی تصمیمی برای گنجاندن پروپان بوتان در سبد سوخت خودروها ندارد.

وی افزود: در جلسه ای که با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و سازمان برنامه و بودجه مخالف ورود پروپان بوتان به سبد سوخت خودروها بود و اعلام شد سازمان برنامه و بودجه اعتقادی به ورود LPG ندارد. سبد سوخت. ماشین

عبدالعلی رحیمی مظفری در تشریح هفتمین جلسه آذرماه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه با حضور روسای کارگروه انرژی سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور و استفاده از سبدهای سوخت جایگزین مانند LPG نیز یکی از چالش برانگیزترین موضوعات این نشست بود.

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان معتقدند که گاز مایع باید در سبد سوخت گنجانده شود زیرا تنوع سوخت به نفع مردم است و امکان صادرات سایر محصولات را فراهم می کند. اما مسئولان سازمان برنامه و بودجه به این موضوع اعتراض کردند که ساخت جایگاه‌هایی بر روی این سوخت نیاز به 6000 میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد و خودروهای استاندارد در کشور از گاز مایع استفاده نمی‌کنند و با توجه به اینکه این بحث تمام نشده، تصمیم گرفت. باید کمیسیونی برای بررسی بیشتر تشکیل شود.

دلیل مخالف این است که برنامه و سازمان بودجه LPG را در سبد سوخت گنجانده است

در حال حاضر بیش از 6500 پمپ بنزین در سراسر کشور وجود دارد که LNG، بنزین و گازوئیل را تامین می کنند. تا جایی که به LPG مربوط می شود، تعداد جایگاه های عرضه این نوع سوخت که از گذشته باقی مانده اند، انگشت شمار است.

برای افزودن این نوع سوخت به سبد سوخت خودروها باید حداقل 2000 جایگاه LPG در کشور راه اندازی شود.

حداقل هزینه برای ساخت ایستگاه تامین پروپان بوتان به شرح زیر است:

سوخت خودرو،

هزینه های محاسبه شده در جدول بالا برای ساخت یک ایستگاه عرضه پروپان بوتان معمولی است، در واقع با احتساب این هزینه ها، ساخت 2000 ایستگاه تامین پروپان بوتان نیاز به سرمایه گذاری در حدود 45 تا 50 تریلیون تومان دارد.

با توجه به اهمیت ایمنی جایگاه LPG و اشتعال پذیری بیشتر آن نسبت به بنزین، ایجاد یک جایگاه LPG با استانداردهای امروزی حدود 3 میلیون دلار هزینه دارد.

به عنوان مثال، ایستگاه بیهقی تهران، تنها محل استاندارد و ایمن برای عرضه پروپان بوتان ایران به‌جای مانده از گذشته، 3 میلیون دلار معادل 80 تا 90 میلیارد تن فولاد به قیمت فعلی قیمت دارد.

در واقع اگر بخواهیم 2000 ایستگاه استاندارد از این نوع در کشور بسازیم به همان رقم 6000 میلیون دلاری می رسیم که نماینده سازمان برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد داد. این هزینه بالا فقط برای ساخت جایگاه است و علاوه بر آن هزینه های سرسام آور واردات مخازن LPG استاندارد و هزینه های بالای ساخت زیرساخت برای تولید یا واردات خودروهای LPG ضروری است، چرا که امکان معرفی LPG در ایران وجود ندارد. سبد سوخت با شرایط نسمان مصرف غیررسمی و غیرقانونی گاز ال‌پی‌جی را در برخی خودروها مقایسه می‌کند و با وجود خطرات بسیار بالای سوخت LPG، کمترین کاری که می‌توان در صورت ورود آن به سبد خودروها انجام داد، استانداردسازی سیستم توزیع و مصرف LPG از ریسک‌های بالای آن است. برای کاهش این امر منجر به هزینه های بالایی می شود. با وجود صنعت CNG‌ در کشور و ایجاد ارزش در مصرف LPG در صنعت پتروشیمی و توجیه بالای صادرات آن به استفاده از زیرساخت‌ها در صنعت پتروشیمی، هزینه‌های بالای معرفی این سوخت در سبد سوخت خودروها وجود دارد. غیر منطقی، گران برای کشور، ارز و به شدت خطرناک.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید