مدارک دال بر همدستی امارات در ترور جمال هشتقچی

این اولین شواهد علیه دولت امارات از دست داشتن در ترور جمال هشکی است.

به گزارش مارکزک، تلفن حنان العطار زمانی که در آوریل 2018 پس از بازگشت به امارات توسط نیروهای امنیتی امارات دستگیر شد، هک شد.

وی دو گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و رمز عبور خود را به مأموران امارات تحویل داد و پس از آن با چشم بند و دستبند به مرکز بازجویی منتقل شد. در این بازجویی، مقامات امنیتی اماراتی از حنان العطر سوالات مختلفی در مورد حشقچی پرسیدند.

مركزك افزود: ماموران امنیتی امارات پس از توقیف تلفن های همراه حنان العطار، نرم افزار جاسوسی پگاسوس را بر روی گوشی وی نصب و چند روز بعد به وی تحویل دادند.

حنان العطار در ژوئن 2018، تنها چند ماه قبل از ترور او در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، در یک مراسم مذهبی در واشنگتن با هاشقچی ازدواج کرد. ازدواج آنها به طور رسمی ثبت نشد و هاشقچی این ازدواج را از نامزد ترک خود خدیجه جنگیز مخفی نگه داشت.

رسوایی نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس در سال جاری پس از انتشار گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی مبنی بر نفوذ نرم افزارهای جاسوسی به تلفن های همراه چند فعال سیاسی، روزنامه نگار و شخصیت سیاسی در سراسر جهان بالا گرفت.

تحقیقات جامع بیش از 17 سازمان خبری نشان داده است که نرم افزار جاسوسی به نام Pegasus که توسط شرکت فناوری اسرائیلی NSO تولید شده است، برای جاسوسی از تلفن های همراه صدها روزنامه نگار، فعال سیاسی و اجتماعی و سیاستمدار در سراسر جهان استفاده شده است.

به گزارش CNBC، یکی از افراد مهمی که گوشی او توسط این جاسوس افزار هک شد، نامزد جمال هشتقچی بود که در سال ۲۰۱۸ توسط ماموران دولت عربستان کشته شد.

کشورهایی که بیشترین استفاده را از این نرم افزار داشته اند عبارتند از آذربایجان، بحرین، مجارستان، هند، قزاقستان، مکزیک، مراکش، رواندا، عربستان سعودی و امارات.

یکی از برجسته ترین منتقدان دولت عربستان جمال حشقجی، روزنامه نگار سعودی بود که توسط عوامل بن سلمان در کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز وحشیانه ای به قتل رسید.

دیدگاهتان را بنویسید