مذاکرات طولانی بود و با شروط مکرر ایران قطع شد


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914893

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به تصمیم دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای و ورود آن به مذاکرات در وین، گفت: این مذاکرات طولانی بوده و به دلیل شرایطی که تهران بارها برای روند مذاکرات گذاشته است، قطع شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت ، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با سردبیر مجله فارین پالیسی در پاسخ به این سوال که برنامه هسته ای ایران او گفت: چقدر با تولید سلاح هسته‌ای فاصله دارد، او گفت: پاسخ به این سوال سخت است زیرا به این معنی است که چقدر به مواد شکافت‌پذیر غنی شده با درجه تسلیحات نزدیک هستند. همانطور که قبلاً گفتیم، فقط چند هفته است.

علیرغم اینکه مقامات ایرانی تاکید کرده اند که تولید و استفاده از تسلیحات هسته ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، اما مالی ادامه داد که آنها به داشتن مواد شکافت پذیر کافی برای تولید بمب هسته ای بسیار نزدیک هستند.

او استدلال کرد که این وضعیت برنامه هسته‌ای ایران نتیجه انتخاب خود ایران و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی با اشاره به تصمیم دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای و ورود آن به مذاکرات در وین، گفت: این مذاکرات به دلیل شرایطی که تهران بارها در روند مذاکرات قرار داده است طولانی و قطع شده است.

مالی در ادامه اظهارات تهدید آمیز علیه ایران گفت: تحریم می کنیم، فشار می آوریم و از دیپلماسی استفاده می کنیم. اگر هیچ کدام از اینها کارساز نبود، رئیس جمهور گفت که با گزینه نظامی به عنوان آخرین راه حل موافقت خواهد کرد، زیرا اگر این تنها راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد، این اتفاق خواهد افتاد. اما ما هنوز به آنجا نرسیده ایم.

او گفت که دولت بایدن هنوز امیدوار است ایران رویه فعلی خود را تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، گزارش‌های مالی مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در حالی مطرح شده است که حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود گفت: در مذاکرات لغو تحریم‌ها یکی از موضوعاتی که باعث تاخیر شد. حل اتهامات آژانس بود.” پیشنهاد طرف آمریکایی این بود که ابتدا برجام را تصویب کنیم و در آینده مشکلات آژانس را حل کنیم. بر اساس قانون راهبردی و سپس در مورد مشکلات آژانس که یکی از خطوط قرمز ما بود و ما قبول نکردیم صحبت کنیم و با طرف های مختلف در این باره صحبت کردیم و تاکید کردیم که آژانس از مسیر فنی خارج شده است. و وارد مسیر سیاسی شدند، گفتند توصیه می کنیم آژانس به سمت فنی اشاره کند، اما هفته گذشته در حالی که قرار بود هیئت آژانس به ایران بیاید، ناگهان آنها را اعلام کردند. در جنگ ترکیبی علیه ایران قطعنامه جدیدی را روی میز بگذاریم! صحبت ما با این کشورها این است که چگونه به شما اعتماد کنیم؟ در حالی که قرار بود شما ضامن رفتار آژانس باشید، خودتان از نمایندگی سوء استفاده می کنید.

وی ادامه داد: همچنین آمریکا در ابتدا پیشنهاد مبادله زندانیان با برجام یا بدون برجام را مطرح کرد، اما 40 روز بعد گفت که تبادل زندانی باید با برجام انجام شود. گفتیم فراز و نشیب های شما دیوار بی اعتمادی را محکم تر می کند. البته در یک ماه و نیم اخیر دوباره به طور جدی به دنبال تبادل زندانی هستند و ما به دلیل نگرانی های بشردوستانه پیگیر این موضوع هستیم.

وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات را بر اساس تامین حداکثری منافع ملی با هدف بازگشت به برجام ادامه می دهیم. از نظر ما برجام با تمام نقاط قوت و ضعف روی میز است و معتقدیم موضوعی که در اواخر دولت قبل و در یک سال گذشته مذاکره شد، می تواند به نقطه پایانی و توافقی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید