مراجع نقش تاریخی در استقلال کشور دارند/ آیت الله صافی ولی فقیه اهل بیت(ع) بود.


ساعت: 15:29
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1805728

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تلاش چند صد ساله آیت الله صافی گلپایگانی در فقه و اصول را یادآور شد و گفت: شیخ مرجئه معتقد است که ولی فقیه در عرصه تمدن اسلامی مسئول است و این عرصه هیچ حد و مرزی ندارد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سبلان ما، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل صبح امروز در مراسم بزرگداشت شیخ المرجع آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع شیعه با حضور جمعی از اهالی بازارهای استان اربی شهرستان با ویژگی های این وکیل برجسته شیعه می گویند: مسئولین در استقلال کشور نقش تاریخی دارند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی وکیلی پرتلاش بود که یک قرن با شعور و بصیرت بالا در مقابل دشمنان اسلام ایستاد و به فقه اهل بیت(ع) خدمت کرد، گفت: این مراسمات. بهترین فرصت برای معرفی نسل جدید با مرجعیت و فقاهت است.

وی با بیان اینکه مسئولان در استقلال کشور نقش تاریخی دارند، به ویژگی های مجتهد اشاره کرد و گفت: مجتهد کسی است که تمام علوم پایه را با موفقیت به امانت سپرد تا به قوت نتیجه گیری برسد و به بالاترین درجه رسیده باشد. “

این عالم دینی با بیان اینکه گاهی اوقات زندگی عادی انسان برای تکمیل دوره آموزشی کافی نیست، گفت: وکیل می تواند با حداکثر تلاش و تلاش شبانه روزی به جایی برسد که حکم شرعی صادر کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخشی دیگر از سخنان خود به دوران خلفای بزرگ اشاره کرد و گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت و تدوین احادیثی که اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را به زندان انداختند و برخی را نیز از خواندن منع کردند تا احکام شرعی را در یک مکان جمع کنند.

وی با بیان اینکه کتب حدیثی به دستور خلفا از بین رفت، گفت: این اقدام خلفا صدمات جبران ناپذیری به اسلام وارد کرد، زیرا احکام اسلامی در انحصار پیامبر ما بود، نیرویی که پیامبر اکرم (ص) . می توانید با یک حدیث کوتاه «با تمام دنیا صحبت کنید.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه احکام دینی سخنان جامعی است که از سوی خداوند متعال برای نجات امت به پیامبر اکرم رسیده است، گفت: این احکام و احادیث گنجینه بزرگ جهان اسلام بود.

وی گفت: پس از مدتی خلفا به اشتباه متوجه شدند که این گنج عظیم از بین رفته است، در آن زمان که مشکل دینی پیش آمد، خلفا برای گره گشایی به حضرت علی (ع) روی آوردند.

آیت الله عاملی با یادآوری تشدید فرقه های مذهبی در زمان خلیفه رشید، گفت: خلفا پس از اینکه به اشتباه خود پی بردند، تصمیماتی برای جبران رانت صادر کردند. در مقطعی از تاریخ اسلام بیش از 200 دین شرعی تأسیس شده است و از اینجاست که اختلافات مذهبی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه خلیفه راه حل را در بستن مذاهب می دید، گفت: دستور داد همه مذاهب در فقه مالکی جمع شوند و چون آقای مالک از انحصار راضی نبود، برای رفع اختلاف باید چهار مذهب ایجاد می شد.

این عالم دینی به مذهب اهل بیت (ع) یعنی . مذهب شیعه است و می گوید: این دین تنها دین اسلام است که بر پایه فرقه گرایی استوار است، زیرا پیروان این مذهب منابع خود را حفظ کرده و نگذاشتند دیگران از بین بروند.

وی با بیان اینکه در دین اهل بیت(ع) ذن و قیاس جایگاهی ندارد، گفت: در ادیان دیگر به دلیل بلاتکلیفی کار به جایی رسید که استثناها بیش از اصول بود.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود، تلاش امام صادق (ع) و امام بکر (ع) برای تربیت علمای دین و گسترش مذهب تشیع را یادآور شد و از حضور بیش از 3 هزار راوی پیرو سیره امام صادق (ع) گفت: امام باکر (ع) گاهی به علمای دین اجازه می دهد که با امام معصوم (ع) گاهی بیش از یک ماه ملاقات کنند.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) همه احکام الهی را می دانستند اما جنگ ها از ابتدای اسلام اجازه نداد که احکام به عموم مردم منتقل شود، گفت: امروز فقه اصیل و ناب ائمه اطهار(ع) است. (ع) برای شیعیان خاطره است.

نماینده ولی فقیه استان اردبیل در بخشی دیگر از سخنان خود از آیت الله صافی گلپایگانی، یک قرن تلاش شیخ المرجع در فقه و اصول یاد کرد و گفت: .

وی گفت: کتاب جامع مهدویت نیز به دستور آیت الله بروجردی توسط آیت الله صافی گلپایگانی نوشته شده که از آثار ممتاز شیعیان است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی نه تنها در عرصه علم بلکه در عرصه سیاست نیز حضور داشت، گفت: سخنان این نهاد عالی به دولت های گذشته فراموش شدنی نیست.

وی به سخنان آیت الله صافی به دولت چین مبنی بر بی اعتنایی به کشتار مسلمانان اشاره کرد و گفت: شیخ المرجعی معتقد بود که وکیل در عرصه تمدن اسلامی مسئولیت دارد و حد و مرزی وجود ندارد. “

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آیت الله صافی معتقد است دین و سیاست از هم جدا نیستند، گفت: برای دنیا نام مرزهای جغرافیایی معنا ندارد.

واعظی با بیان اینکه تسلط و تجربه آیت الله صافی در علوم مختلف شگفت انگیز است، گفت: این مرجع عالیقدر در کنار تسلط بر ظرافت های ادبیات عرب، شاعری توانا و توانا نیز بود.

وی خواستار بررسی محافل ادبی اشعار آیت الله صافی گلپایگانی توسط صاحب نظران شعر و ادب شد و گفت: حسادت دینی در تمام اشعار آیت الله صافی رسوخ می کند.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود ویژگی های آیت الله صافی گلپایگانی را برشمرد و گفت: این نهاد عالی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز نقشی بی بدیل داشت، بنابراین این قانون اساسی گنجینه ای بی نظیر برای جهان و بشریت است.

وی همچنین به مرکز تحقیقات اسلامی الزهرا(س) اشاره کرد و گفت: آیت الله صافی گلپایگانی با نبوغ و ذهن نقاد خود این پژوهشگاه را راه اندازی کرد تا مرکزی پاسخگوی معروف ترین شهادت دینی جهان اسلام باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ذوق هنری شیخ المرجع را یادآور شد و گفت: آیت الله صافی خواستار کتابت قرآن کریم توسط خوشنویسان ایرانی در تمام مساجد کشور بود.

وی با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی معتقد به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها برای تامین عفاف بود، گفت: ایشان بارها این را گفته اند. ایجاد دانشگاه برای زنان در کشور.

آیت الله عاملی در پایان سخنان خود به نگاه آیت الله صافی گلپایگانی به ولایت فقیه نیز اشاره کرد و گفت: این مرجع عالیقدر در یکی از کتاب های خود تمامی دلایل عقلی و نقلی ولایت فقیه را نوشته اند. .

وی روحیه همدلی شیخ مرجئه با عموم مردم را یادآور شد و گفت: امروز همه مراجع در اردوگاه مردم هستند زیرا علمای دین جامعه را یک خانواده می بینند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید