مردم از ابتدای دی ماه برای دریافت دارو مشکلی نخواهند داشت


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914169

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همواره در برخی اقلام با حداقل کمبود مواجه هستیم و ارزیابی ما این است که تا پایان آذر ماه مشکل اصلی کمبود دارو برطرف شده و مردم از ابتدا مشکل حادی در تهیه دارو نخواهند داشت. ژانویه”.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه جلسه کمیسیون دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص سیاست های این سازمان برای تامین دارو، افزود: رفع مشکلات مربوط به تامین پایدار دارو، طی دو هفته گذشته در دستور کار قرار گرفته است و تامین دارو از مسیرهایی که در داخل امکان پذیر است انجام خواهیم داد. البته پیگیری نقدینگی مورد نیاز صنعت داروسازی و اعطای وام مرتبط با ارتقای سطح خدمات بانکی و موضوعات مرتبط با ارزش افزوده نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در صورت رفع مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان، بخشی از نیازهای دارویی برطرف می شود، البته ممکن است بخشی از نیازها از طریق تولید تامین نشود و حدود 2 درصد از کل بازار مربوط به واردات است که از طریق آن تامین می شود. ما واردات را ارائه خواهیم داد. در قسمت تولید که مشکل داریم و فکر می کنیم رفع آن زمان بر است تا زمانی که به تولید پایدار و ذخیره سازی مطمئن دست یابیم واردات را در دستور کار قرار می دهیم محموله های بزرگ وارد کشور می شود و یک عرضه خوب دارو در ماه دسامبر

محمدی یادآور شد: امیدواریم تولیدکنندگان بخش زیادی از اقلام را در آذرماه طبق برنامه تامین کنند. برخی از ارائه‌دهندگانی که مشکل قیمت‌گذاری داشتند، با بررسی‌های انجام‌شده در قیمت‌گذاری گنجانده شدند و برخی نیز شامل نشدند که از آن‌ها خواستیم طبق معمول ادامه دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: همواره در برخی اقلام با حداقل کمبود مواجه هستیم که ممکن است به دلایل خاصی از جمله تحریم ها و مشکلات ایجاد شده برای خطوط تولید باشد و برآورد ما این است که تا پایان آذر ماه، مشکل کمبود دارو حل می شود و مردم از ابتدای دی ماه مشکل حادی برای تامین دارو نخواهند داشت.

وی در خصوص عدم همکاری برخی شرکت های دارویی و نحوه برخورد با آن گفت: بخشی از کمبود تولید به دلیل عدم شناخت نیاز است و اینکه بسیاری از شرکت های دارویی از این نیاز متعجب شدند به گونه ای که تولید یکی از آنتی بیوتیک ها به 20 برابر رسید که برای برخی شرکت ها این مشکل اصلا قابل پیش بینی نبود. البته برخی شرکت ها نیز سهل انگاری کرده اند که از طریق سیستم های نظارتی رصد می شود و اگر ثابت شود قصور آنها عمدی بوده با اشد مجازات مواجه می شوند و در حال حاضر تمامی سازندگان ظرفیت خود را 3 برابر کرده اند و در صورت وجود برخی از آنتی بیوتیک ها، بر اساس نیاز، تا 20 برابر افزایش تولید داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید