مردم از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد راضی نیستند

مردم از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد راضی نیستند

روز جدید :نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه روز گذشته در آستانه سالگرد دولت برگزار شد. این نشست خبری با حضور 250 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار داخلی و خارجی برگزار شد، برخی از رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا فرصت یافتند تا سوالات خود را مطرح کنند. این باعث کاهش تعداد سؤالات روزنامه نگاری شد. نکته ای که حائز اهمیت بود نبود سوال در مورد مسائل سیاست داخلی بود. برخی از کاربران توییتر به سخنان رئیس جمهور واکنش نشان دادند. رئیس جمهور همچنین برخی از مشکلات کشور را متوجه دولت های گذشته و گذشته دانست. تاپیک ستاره صبح با علی محمد نمازی نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

به نظر شما ارتباط رئیس جمهور با رسانه ها چه تاثیراتی دارد؟

رسالت اصلی نشست خبری رئیس جمهور یا روسای دولت با اصحاب رسانه پاسخگویی سران قوه مجریه به سوالات افکار عمومی مردم است که علاوه بر پاسخگویی به برنامه های کاری آتی باید با مردم در میان بگذارید و آنها را از برنامه های دولت آگاه کنید. بنابراین در یک نشست خبری ابتدا باید ابهامات، سوالات و نگرانی ها رفع شود و ثانیا مردم به آینده امیدوار باشند.

ارزیابی کلی شما از سخنان رئیس جمهور چیست؟

در نشست خبری رئیس جمهور بیشتر وقت صرف ارائه عملکرد یکساله دولت شد تا پاسخگویی به خبرنگاران و رسانه ها بدون ارائه آمار دقیق، یک سوال بپرسید.

به نظر می رسد مردم از عملکرد یکساله دولت به ویژه در مسائل اقتصادی ناراضی هستند. دستاوردهای دولت موفقیت آمیز نبوده و همین موضوع باعث اعتراض مردم در شبکه های مجازی و رسانه ها شده است. آمار و ارقامی که دولت برای اجرای یکساله آن پیش بینی کرده است مشخص است، معلوم نیست تا چه حد محقق شده است، مثلاً دولت مدعی است در سال گذشته وقفه ای در انرژی و برق نداشته ایم. سوال این است که چگونه دولت توانسته است تولید برق را برای یک سال افزایش دهد به گونه ای که برق قطع نشود؟ روسیه حدود 8 سال طول کشید تا بازسازی 10 درصد نیروگاه اتمی بوشهر برای تولید برق را به پایان برساند.

ارائه اخباری که مردم تاثیرات آن را در زندگی خود لمس نمی کنند و یا حتی در سطح کلان در آمارهای اقتصادی دیده نمی شوند، اعتماد عمومی جامعه را خدشه دار می کند. فروش نفت بیشتر در دولت سیزدهم و آزادسازی منابع سرگردان مردم را به این سوال واداشته است که چرا روند صعودی قیمت متوقف نمی شود؟

دولت مدعی است در یک سال اخیر به جای سبدگردانی مدیریت میدانی بوده است، نظر شما در این مورد چیست؟

مطالعات خوبی در این زمینه داشته ام. در علم مدیریت تعریفی از مدیریت حوزه یا پورتفولیو وجود ندارد در واقع این ادبیات ریشه علمی ندارد.

سوال این است که اگر مدیریت میدانی مثمر ثمر است چرا در کشورهای پیشرفته دنیا این اتفاق نمی افتد؟در هیچ کشور پیشرفته ای نمی بینیم که رئیس جمهور شخصاً در میان مردم و شهرهای مختلف برود تا بر کار مسئولان نظارت کند و دغدغه های مردم

با گسترش امکانات و وسایل ارتباطی مختلف، سفرهای استانی نه تنها هزینه های زیادی را به دولت تحمیل می کند، بلکه وقت مدیران ارشد دولتی را نیز می گیرد.

چگونه می توان در یک سفر یک روزه متوجه شد که مشکلات یک استان چیست؟ چگونه می توان حلقه مفقوده نظارت در کشور را با یک سفر یک روزه جبران کرد؟ یکی از خلأهای موجود در کشور نظارت است.

رئیس جمهور آماری از دیدارهای خود با خبرنگاران در یک سال گذشته ارائه کرد، اما سوال اینجاست که این دیدارها تا چه اندازه توانسته فاصله دولت و ملت را کاهش دهد، آیا او توانسته بود دغدغه های مردم را جبران کند؟ هدف از کنفرانس مطبوعاتی احیای سرمایه اجتماعی تا کنون تحقق نیافته است.

رئیس جمهور در نشست خبری خود عنوان کرد که دولت در حاشیه نیست، اگر دولت قبل در حاشیه بود، منظورش از حاشیه چیست؟

از رئیس جمهور و اعضای دولت گلایه وجود دارد که با گذشت یک سال از شروع کار، مشکلات همچنان به گردن دولت قبل افتاده است.

در دولت قبل رئیسی از رئیس جمهور گلایه کرد که چرا مشکلات را به گردن دولت نهم و دهم می اندازید، باید بنشیند و با رئیس جمهور قبلی برای حل مشکلات صحبت کند، امروز از رئیس می خواهم که با رئیس مناظره کند. دولت قبل بتواند مسئول ناکارآمدی های موجود را شناسایی کند.بحث می تواند پایه گذاران وضعیت فعلی را شناسایی کند.

در دولت قبل برخی از مراکز دولتی با روحانی نبودند. در اهداف دولت با سایر قوا تضادهایی وجود داشت که مشکلاتی را به وجود آورد. اما امروز قدرت و هماهنگی با هم ادغام شده اند. شاهد بودیم که در برخی تصمیمات بین دولت و مجلس اختلافات جدی وجود دارد، نمایندگان مجلس بارها خواستار استیضاح وزرا شده اند حتی زمانی که کار وزیر به یک سال نرسیده است.

ارزیابی شما از عملکرد یک ساله دولت چیست؟

رئیسی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شعارهای کلی می داد، به گفته کارشناسان برنامه ای برای اقدامات اقتصادی دولت وجود ندارد، به عنوان مثال وعده رئیس جمهور برای ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال عقب مانده و منابع آن مشخص نیست، برخی اظهارات رئیس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی فاصله قابل توجهی با واقعیت داشت.

منبع: ستاره صبح

دیدگاهتان را بنویسید