مردم هنوز از ما راضی نیستند. پاسخ قانع کننده ای نداریم/ رفع تحریم را مهم ترین موضوع می دانیم

مردم هنوز از ما راضی نیستند.  پاسخ قانع کننده ای نداریم/ رفع تحریم را مهم ترین موضوع می دانیم

روز جدید محمدباقر قالیباف گفت: ما در بسیاری از حوزه ها پاسخ قانع کننده ای به مردم نداریم و به همین دلیل برخی از مردم در این زمینه احساس گیر افتادن و سرخوردگی می کنند.

محمدبکر کلیباف رئیس شورای اسلامی شهر در دومین روز از بیست و پنجمین اجلاس سراسری ائمه جمعه که عصر سه شنبه در تهران برگزار شد، ائمه جمعه را مرزبانان مکتب اهل بیت و قرآن کریم دانست.

وی به برخی گلایه های نمایندگان ولی فقیه و ائمه جماعات کشور در خصوص مشارکت نمایندگان در استیضاح و نصب در استان ها و شهرستان ها اشاره کرد و تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ایشان اشاره کردند. دخالت نمایندگان مجلس در استیضاح و نصب نمایندگان مردم هرگز قانونی نیست. البته این مداخلات کاهش یافته و هرگز قابل مقایسه با گذشته نیست.

رئیس شورای اسلامی به برخی از ریشه های عزل و نصب نمایندگان در استان ها و شهرستان ها اشاره کرد و یادآور شد: ضعف در کار و مدیریت برخی وزرا، سوء استفاده نمایندگان مجلس از قوانین نظارتی، عدم وجود منشور اخلاقی. در نظام حاکمیتی کشور و ضعف در برخی قوانین شورای اسلامی یکی از ریشه های این مشکل است. البته ما باید به وزیر اجازه دهیم در حوزه اجرایی خود تصمیم بگیرد و بر اساس آن عمل کند تا پاسخگوی کار خود باشد.

وی همچنین به مشکل ضوابط نظارتی برای تایید و رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: بیش از 5 ماه است که با شورای نگهبان برای حل این مسائل و خوشبختانه انتخابات مجلس شورای اسلامی بحث و تبادل نظر داشتیم. به توافق نهایی رسیدیم تا مغایرتی با قانون نداشته باشد.» این موضوع اساسی نیست و امیدواریم به زودی در شورای اسلامی تصویب شود.

کلیباف دلایل عدم اجرای سیاست های کلی قانون انتخابات در قوانین جاری کشور را تشریح کرد و گفت: بیان اینکه سیاست های کلی قانون انتخابات در این زمینه اجرا نشده است، بحث درستی در حوزه است. شورای شهر زیرا سیستم نظارت بر شوراهای شهر مستلزم انضباط، دقت و فاقد مسیر درست و متاثر از بحث های حاشیه ای، قومیتی و قبیله ای است. بدین منظور قاطعانه اعلام می کنم که تایید و سلب حقوق افراد در این حوزه بر اساس اصول قانون انجام می شود.

وی استفاده از نظرات نخبگان و ائمه جمعه در تصویب قوانین شورای اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ائمه جمعه از نزدیک با موضوعات آشنا هستند، به همین منظور از طریق مرکز پژوهش های شورای اسلامی به بررسی سامانه ای می پردازند. اتاق فکر مدیریت با استفاده از نگاه نخبگانی و مردمی را در استان ها راه اندازی کردیم تا بتوانند از نگاه نخبگانی به صورت استانی بهره مند شوند.

رئیس قوه مقننه وجود منشور اخلاقی در شورای اسلامی را ضروری دانست و تصریح کرد: بر این اساس با توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی در خصوص شورای اسلامی، تمامی این موارد را جمع آوری و در قالب آن منتشر کردیم. اساسنامه شورای اسلامی خواهد بود.

وی نظارت بر اجرای قانون و ترک اقدامات را از جمله برنامه های مهم شورای اسلامی برشمرد و تاکید کرد: در این حوزه سیاست هایی را تدوین کرده ایم و در حال نهایی شدن این سیاست ها هستیم.

کلیباف ترکیب این مجلس را تلفیقی بی نظیر از جوانان انقلابی و متعهد، مجرب و پیشکسوت عنوان کرد و ادامه داد: این مجلس دارای مدیران شایسته ای است که تجربه موفقی در وزارتخانه ها و استان ها در حوزه های مختلف داشته اند و امروز ترکیب مجلس شامل دانش، بلوغ و تجربه نعمت بزرگی در این مجلس وجود دارد که تا به حال دیده نشده است به گونه ای که بیش از 220 رأی برای تصمیمات حیاتی و مهم ثبت شود.

وی به اولویت های مجلس در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: امروز شورای اسلامی نظارت را بین دوگانگی قانون گذاری و نظارت در اولویت قرار داد. از آنجایی که تورم در حوزه قانونگذاری زیاد است، این قوانین در حوزه نظارتی به خوبی اعمال نمی شود. البته مجلس هرگز به دنبال مچ بند نظارتی نخواهد بود، بلکه به دنبال تسهیل گری در قوه مجریه خواهد بود.

رئیس مجلس یکی از اصول مهم مدیریتی را حمایت از مدیران قوی، شجاع و شایسته تعریف کرد و ادامه داد: در مجلس به دنبال برنامه ریزی دقیق در استان ها هستیم و اگر تخلفی در دولت صورت گیرد، ما را دنبال می کنیم. قاطعانه اخطار لازم را صادر خواهد کرد.

وی به بسیاری از مشکلات کشور در ساختار اداری جامعه نگاه کرد و بر رفع و اصلاح این معضل تاکید کرد.

کلیباف درباره دوگانگی لغو تحریم ها و خنثی سازی تحریم ها گفت: مجلس رفع تحریم ها را مهم ترین موضوع می داند زیرا بیست سال است که درگیر بحث هسته ای هستیم. امروز باید به زبان بین المللی صحبت کنیم و انقلاب و اراده ملت ایران باید از طریق مترجم بین المللی در چارچوب قوانین بین المللی بیان شود تا بتوانیم به خوبی از حقوق اساسی خود دفاع کنیم. لذا حفظ عزت، اقتدار و مصلحت کشور و ملت را در تصویب قانون به عنوان اقدام راهبردی رفع تحریم ها ضروری دانستیم که به صورت دقیق، تخصصی و کارشناسی انجام شد. ما تمام تلاش خود را برای خنثی کردن تحریم ها انجام خواهیم داد.

وی به معضل دیگری در شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات ما در این معاونت این است که در این مجلس چه اولویت هایی دارد؟ بحث فرهنگی و دیگری بحث اقتصادی است. ما باید راه حل های دقیقی را برای اجرای این مشکلات انتخاب کنیم که شامل چهار نکته هوشمندی، شفاف سازی، ارتقاء و کارایی است.

رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش های زیادی در دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم انجام شده است اما این تلاش ها را کافی نمی داند، تصریح کرد: با وجود این همه تلاش، مردم همچنان راضی نیستند. ما، از بسیاری جهات، ما پاسخ قانع کننده ای برای مردم نداریم. به همین دلیل است که برخی در این زمینه احساس بن‌بست و استیصال می‌کنند، در حالی که این سناریو توسط دشمنان درون و بیرون طراحی و دنبال می‌شود.

وی به برخی از اقدامات انجام شده در شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات اولویت دادن به محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال است. توسعه راه های روستایی، رفع کمبود آب شرب و کشاورزی در روستاهای فقیر، توجه به خانه های بهداشت، بیمه رایگان سه دهه اول، توجه به مستمری بگیران، رتبه بندی معلمان، تصویب قانون جهش تولید مسکن ، تصویب مالیات خانه خالی، تصویب قانون مسکن، کنترل قوانین اجاره بها، توجه به تولید دانش که برخی مصوب و برخی دیگر در حال پیگیری است.

کلیباف درباره اهمیت جهاد تبیینی گفت: در حوزه جهاد تبیینی باید به مردم اطلاع رسانی کنیم و اطلاع رسانی به مردم بسیار مهم است. در گام اول باید مردم را از حقوق خود آگاه کنیم. زمانی که حقوق را بدانند، آسوده خاطر می شوند و وظایف خود را به خوبی انجام می دهند.

وی اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه اجتماعی می داند و بیان می کند: وقتی اعتماد ایجاد شود مردم در همه عرصه ها مشارکت هر چه بیشتر خواهند داشت، بنابراین کارها ثابت نمی ماند و مردم خودشان به میدان می روند تا مشکلات را حل کنند. از طرفی مشکل سیستم اداری و بروکراسی حل خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی مردم را رکن مهم نظام و انقلاب دانست و ادامه داد: باید در همه زمینه ها از مردم کمک بگیریم و مردم در کار موثر حضور داشته باشند. وقتی مشارکت مردم اتفاق بیفتد، مطمئن باشید که پیشرفت و توسعه نیز وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید