مرکز بازنشستگان: پرداخت حقوق بازنشستگان در معرض خطر فقر

مرکز بازنشستگان: پرداخت حقوق بازنشستگان در معرض خطر فقر

علی اکبر عیوضی (عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران) با بیان اینکه انتقادهایی در خصوص باقی ماندن سهمیه بندی حقوق بازنشستگان وجود دارد، اما رفع نشد، اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی، بحث و تبادل نظر صورت گرفته است. وی می گوید: افزایش 1401 مشمول اجرای تناسب باقیمانده نشد، بلکه مشکل اصلی در جای دیگری است، در عدم کنترل تورم و بحران معیشتی مستمری بگیران.

وی به موضوع موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان در روزهای اخیر می پردازد و می گوید: اکنون در روزهای پایانی کار مجلس نمایندگان مردم از تصویب همسان سازی در کمیسیون ها (نه در سالن) خبر می دهند. در حالی که در چهار سال گذشته اقداماتی در راستای پرداخت تعهدات سازمان تامین، کمک‌های اجتماعی و بهبود معیشت کارگران بازنشسته انجام نشده است. لایحه جذب دائمی سال ها در مجلس می نشیند، چرا در این سال ها تصویب نشد، چرا در روزهای آخر به این فکر افتادند که همسان سازی جدیدی را مطرح کنند؟

عیوزی با بیان اینکه «به نظر می رسد معرفی همسان سازی بیشتر یک شعار تبلیغاتی است»، می گوید: پس از پانزده سال انتظار، در سال 2009 همسان سازی نیمه تمام اجرا شد. نسبت کارگران بازنشسته چقدر است؟ وقتی بعد از پانزده سال نظارت، اعتبار مناسبی برای همسان سازی DOO قائل نشدند، حالا در آستانه انتخابات از کدام برابری صحبت می کنند؟

وی ادامه می دهد: دولت بیش از 400 هزار میلیارد تومان به سازمان بدهکار است، کافی است این بدهی را پرداخت کند، ما خواهان جذب بیشتر نیستیم. به هر حال، اگر قانون افزایش دستمزد اعمال شود، نیازی به اعمال یکسان سازی نیست. حتی یک قانون دستمزد از ماده 41 قانون تامین اجتماعی تا ماده 96 و 111 قانون تامین اجتماعی اجرا نشده است، چرا وزیر کار را استیضاح نکردند، چرا دنبال همسان سازی هستند؟ یک فرد بازنشسته اگر طبق قانون حقوقش افزایش پیدا کند نیازی به توافق و تعدیل ندارد!

عیوضی با بیان اینکه «نمایندگان برای مستمری بگیران خوب نیستند»، می افزاید: وقتی آقای حاج بابایی در مجلس صحبت از همسان سازی می کند، باید پرسید کدام جذب؟ چرا دولت بدهی خود را به سازمان پرداخت نمی کند؟ مجلس چه نظارتی بر اجرای قانون دارد؟ اگر قرار نبود تورم امسال مهار شود، می توانید مدادی پیدا کنید که از پارسال تا امروز 50 درصد افزایش قیمت نداشته است!

این فعال صنفی بازنشستگان با تاکید بر اینکه شعار امسال مهار تورم و افزایش تولید است، اما مسئولان دولتی و نمایندگان مردم به شعار سال پایبند نیستند، تاکید کرد: شعار امسال کاهش تورم و افزایش تولید است. وی می گوید: در ابتدای سال با تصمیم رسمی شورای شهر، حمل و نقل 40 درصد گران شد; چه امکاناتی به حمل و نقل عمومی اضافه شد که بلیت مترو و اتوبوس را 40 درصد گران کرد؟

عيوزى در نهايت مى گويد: ما اميدى به همانندى وحى نداريم; اگر راست می گویند و در حمایت از کارگران و مستمری بگیران راست می گویند، چرا در این چند ماه که ما این همه انتقاد کردیم، وارد بحث دستمزد نشدند؟ چرا وقتی تورم حدود 50 درصد بود و دستمزدها و مستمری ها 27 درصد افزایش پیدا کرد، اقدام نکردند؟ پاک تاکید می کند که مستمری بگیر «جذب» نمی خواهد، مستمری بگیر «مستمری شایسته و قانونی» می خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید