مرکز تولید دخانیات کشور به خام فروشی می پردازد/ تلاش برای سرمایه گذاری 20 میلیون یورویی در دخانیات گلستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; یکی از مشکلات پیش روی صنعت دخانیات کشور ورود دلالان غیر دخانی است که بازار را از دسترس شرکت های دخانی خارج کرده است و از سوی دیگر عمده نیاز کشور از خارج از کشور از طریق قاچاق وارد می شود.

یکی از مشکلات شرکت دخانیات در سال گذشته انتقال دخانیات به کارخانه ها و کارگاه های زیرزمینی غیرقانونی بود که منجر به تولید دخانیات نامرغوب و قاچاق تنباکو در کشورهای دیگر شد اما کشاورزانی که از گذشته می ترسند و خواهان انحصار این بازار هستند.

اما این موضوع به شرکت دخانیات استان گلستان لطمه وارد کرده است و شرکتی که زمانی به کشورهایی مانند ترکیه، روسیه، آذربایجان، عراق و گرجستان صادرات داشت، با ورود خریداران غیر دخانی این بازارها را از دست خواهد داد زیرا به گفته آنها کشورهای مقصد به هر شکلی در مقایسه با آنها تنباکوی مورد نیاز خود را چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی تهیه می کنند.

اما به نظر می رسد کشاورزان گلستانی امسال با بسته حمایتی ویژه به شرکت دخانیات اعتماد کرده اند و مهران یونسی پیش بینی استان برای تولید دخانیات در استان را تا دیروز 3370 تن اعلام کرد که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته وی، کمتر از یک ماه دیگر در گرگان و علی آباد کتول پیوند تنباکو انجام می شود و در مینودشت و دوزین در حال انعقاد قرارداد هستیم و پیش بینی می کنیم تعداد قراردادها نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یابد.

با وجود اینکه استان گلستان 60 درصد دخانیات کشور را تولید می کند، اما تنها 10 درصد از این تولید در کارخانه های استان به سیگار تبدیل می شود و یکی از دلایل آن گرانی تولید سیگار است، اما قطعاً دخانیات باکیفیت در استان گلستان و یا غیره. استان ها استخراج یا به صورت خام صادر می شود که در هر دو صورت ارزش افزوده چندانی برای استان نخواهد داشت.

کارگران دخانیات می گویند که می خواهند 20 میلیون یورو سرمایه گذاری کنند و اگر این اتفاق بیفتد، می توانند تا 40 درصد از تولیدات استان را به سیگار تبدیل کنند که بیشتر آن صادر می شود، یعنی ارزش گذاری می شود.

از سوی دیگر، به گفته یونسی، با انعقاد تفاهم نامه با شرکتی در کشور ثالث، قصد دارند فیلتر دستگاه های سیگار در استان تولید کنند و کشور برای ورود از مالزی یا دبی نیازی به این فیلترها نخواهد داشت.

کارگران دخانیات ابراز امیدواری کرده اند تا پایان سال بتوانند خط تولیدی را در استان راه اندازی کنند و باید دید این مهم تا چه اندازه برای استان اهمیت دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید