مرگ مهمان سگازی و امواج مترقی یک کنش اجتماعی

مرگ مهمان سگازی و امواج مترقی یک کنش اجتماعی

روز جدید در حال حاضر شاهد یک اقدام گسترده هستیم و شاهد نوعی همگرایی و اتحاد بین طیف های سیاسی، فعالان مدنی، اجتماعی و فرهنگی هستیم که نشان دهنده اراده مشترک ملت ایران و بیان کننده دیدگاه های مردم در این گسترده اجتماعی است. اقدام به در هر صورت مجلس باید نماد اراده عمومی در حوزه قانونگذاری و نظارت باشد.

اینها بخشی از گفتگوی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با خبرنگار ایلنا در خصوص درگذشت مهسا امینی مهمان پایتخت است. واکنش ها به این حادثه ناگوار در ایران و جهان بی سابقه و گسترده است و به قدری برای نظام گران شده است که رئیس جمهور و نمایندگان مجلس نیز به موضوع این مرگ با همه ابعاد مبهم آن ورود کرده اند.

محمد باکر کلیباف در جلسه علنی روز گذشته در این باره گفت: مجلس برای روشن شدن موضوع و اصلاحات لازم در ساختارها و فرآیندها در قبال خانم مهسا امینی رسیدگی می کند و مردم اجازه سوء استفاده از دشمنان و رفقای خود را نمی دهند.

رئیس مجلس افزود: درگذشت خانم مهسا امینی بار سنگینی بر دل ما گذاشته است و از همان ساعات اولیه که نمایندگان از ماجرا مطلع شدند، نهادهای نظارتی مجلس روند رسیدگی به این حادثه را در دستور کار قرار دادند. با تمام حساسیت در دستور کار خود قرار دارند.»

وی بیان کرد: کمیسیون داخلی مجلس وظیفه دارد در اسرع وقت تمامی ابعاد پرونده فوت مهسا امینی را با حداکثر دقت و کنترل کامل به اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران برساند.

کلیباف افزود: کمیته مذکور موظف است علاوه بر احراز ادله فوت مرحوم مهسا امینی، برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه، فرآیندها و شیوه های اجرا را در گشت های امنیت اخلاقی فرماندهی کل انتظامی بررسی کند. به منظور حل مسائل به روشی که باید اعمال شود.

به گفته رئیس مجلس بسیاری از نهادهای فرهنگی و اجتماعی به تعهدات مثبت خود در مقوله حجاب به درستی عمل نمی کنند و در چنین شرایطی مقابله با هنجارشکنی ها مستلزم برنامه ریزی دقیق تری با ضوابط مشخص و استفاده از نیروهای آموزش دیده از سوی سرلشکر است. فرماندهی نیروی انتظامی برای مقابله با مسئولیت کامل باید از اعمال سلیقه های شخصی و خطاهای فردی و سیستمی جلوگیری کند و این اقدامات مورد قبول مردم عزیز و شریف ایران خواهد بود.

بدون تعدیل روش ها، بعید است که این رویدادها تکرار شوند

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: اگر مشکل گشت ارشاد را تشخیص ندهیم و فقط اتفاقات رخ داده را جمع بندی کنیم و پرونده بسته شود و اصلاحی در روش ها، ساختارها و سیاست ها صورت نگیرد، اینطور نیست. بعید است.» این حادثه تکرار می شود.

رحیمی جهان آبادی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه طرحی را در خصوص گشت ارشاد به شورای اسلامی ارائه کرده است، گفت: هیچ برنامه ای داده نشد. بلکه پیشنهادی برای اصلاح بخشی از قوانین جزایی خود ارائه می کنم که به پلیس اجازه می دهد به عنوان ضابط دادگاه عمومی با جرایم مشهود برخورد کند و حجاب تحت آن جرایم تصوری تعریف شده است.

این نماینده شورای اسلامی تصریح کرد: با تعدادی از نمایندگان برای اصلاح بخشی از قوانین تعزیری و مجازات های اسلامی که پلیس را با عنوان جرم مشهود با موضوع حجاب برخورد می کند، برنامه ریزی و ارائه خواهیم کرد. به نظر من، اگر بتوانیم آن را اصلاح می کنیم و طرحی را برای اصلاح حکم اجرا می کنیم، برخی از این اقدامات که پلیس را محدود می کند و نمی تواند افراد را بدون حکم بازداشت کند.

وی در پاسخ به اینکه افکار عمومی مطالباتی مانند برچیده شدن گشت ارشاد را مطرح می کند، آیا نمایندگان می توانند این مطالبه را پیگیری کنند، گفت: معتقدم مجلس نماد اراده عمومی مردم است، در حال حاضر ما هستیم. شاهد اقدام گسترده و به نوعی شاهد تقریب و اتحاد بین طیف های سیاسی، فعالان مدنی، اجتماعی و فرهنگی هستیم که بیانگر اراده مشترک ملت ایران و بیان کننده دیدگاه های مردم در این کنش گسترده اجتماعی است. ، مجلس باید نماد اراده عمومی در حوزه قانون گذاری و نظارت باشد.

وی ادامه داد: معتقدم در این فضا و در این زمان نمی توان قضاوت کرد که سرنوشت گشت ارشاد چگونه باید باشد. به نظر من کار کارشناسی تغییر قوانین، دستگیری افراد و دخالت نیروی انتظامی در مقوله های فرهنگی و مذهبی مانند حجاب باید پایان یابد و مجلس این آسیب را که در قالب یک طرح قانون گذاری و نظارتی ایجاد شده کاهش دهد.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: طبیعی است که نمی توان نسبت به دغدغه ها و خواسته های اراده عمومی مردم بی تفاوت بود. مجلس هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه نظارت مظهر اراده عمومی است و طبیعی است که برای رسیدگی به رضایت و دغدغه مردم و خواست مردم وارد عرصه قانونگذاری شویم.

این عضو شورای اسلامی مجلس گفت: باید به نحوه تعامل با مردم، دخالت نیروی انتظامی و مقوله فرهنگی و مذهبی حجاب و نحوه برخورد با افرادی که پلیس آنها را متخلف می داند، رسیدگی شود. وی تصریح کرد: قطعا مجلس باید درگیر شود و نباید به راحتی از یک آسیب اجتماعی و دغدغه بزرگ ملت گذشت تا زمانی که این روند اصلاح نشود گول خواهیم خورد.

همچنین یکی از اعضای کمیته امور داخلی و مشاوره شورای اسلامی در خصوص ابعاد فوت مهسا امینی و عملکرد گشت ارشاد در سال های اخیر گفت: این روند باید اصلاح شود و تا اصلاح شود. ما به بیراهه خواهیم رفت.. خود ما عامل نارضایتی مردم شدیم.

جلال رشیدی کوچی افزود: با این رفتارها مردم را از دین منصرف می کنیم. بعد می گوییم اینها همه منافق و ضد انقلاب هستند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان ما حاضر نیستند درباره اشتباه خود صحبت کنند و اصرار دارند که کار درستی انجام داده اند. دوستان باید قبول کنند که گشت ارشاد اشتباه بوده است چون نتیجه ای جز ضرر و زیان به کشور ندارد. نیازی به آمار و نظرسنجی ندارد. اگر قرار بود ارشاد گشت به تنهایی در بحث حجاب موفق شود، حداقل باید در حوزه حجاب نسبت به 10 سال گذشته ثبات داشته باشیم.

وی در ادامه می‌گوید: «مقاومت در برابر پذیرش واقعیت‌ها بسیار دشوارتر از خود حقیقت است.» متأسفانه این مقاومت وجود دارد. چرا از ابتدا تا انتهای تور مضر است؟ چون تنهاست. در حالی که 330 تکلیف از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب صادر شده بود و 33 سازمان موظف به انجام آن بودند، 32 دستگاه انصراف دادند. در حالی که کار اصلی بر عهده این دستگاه ها است.

دیدگاهتان را بنویسید