مسئولان صحبت کردند؛ درگیری نیروهای امنیتی!

مسئولان صحبت کردند؛  درگیری نیروهای امنیتی!

مراسم 16 آذر و روز دانشجو در شرایط عادی سیاسی است، ناگفته نماند که این مراسم مربوط به اعتراضات سال 1401 است و طبیعتاً همین همپوشانی مراسم روز دانشجو امسال را نسبت به سال های گذشته پر التهاب و پرتنش کرده بود.

حضور ابراهیم رئیسی در دانشگاه تهران

صبح روز 25 آذرماه رئیس جمهور برای شرکت در جشن روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت و به همین دلیل فضای خیابان الگینال فوق العاده امن بود و نیروهای نظامی تمام خط خیابان الگینال را تحت پوشش قرار داده بودند. و حراست دانشگاه بیشتر مراقب شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه بود. و البته خود ابراهیم رئیسی هم در صحبت هایش گفته بود که به او توصیه شده بود که به دلیل شرایط امروز در دانشگاه حاضر نشود یا حداقل به دانشگاه تهران نرود، اما قبول نکرد.

در آن سخنرانی دانشجویان حامی دولت حضور پررنگی داشتند که یکی از آنها پرسید چرا سعید جلیلی را پاسخگو نمی گذارید؟ یا جایی دیگر وقتی رئیسی دلیل فیلتر شدن اینستاگرام و واتس اپ را می گفت، حضار تشویقش می کردند.

رئیسی در پاسخ به این سوال دانشجو مبنی بر اینکه چرا به سعید جلیلی مسئولیتی واگذار نکردید، گفت: من شخصاً مسئولیت هایی را به ایشان پیشنهاد دادم و ایشان قبول نکردند. البته الان که در سایه هستند به دولت کمک می کنند».

نمایندگان دانشجویان نیز در برنامه حضور رئیسی به سخنرانی پرداختند و بخش اصلی صحبت آنها انتقاد از وعده های رئیسی بود. وی در میان انتقاداتی که به رئیسی برای فیلترینگ وارد شد، پاسخ داد: من در انتخابات حرفی زدم که گاهی برخی می خواهند به من یادآوری کنند! یاد خودم افتادم! ما هر چه گفتیم به یاد داریم. نظر ما این است که اگر دشمن بیاید و در فضا و باستی دشمنی کند و بخواهد کشور را خراب کند، می گویید اجازه دهیم؟ محدودیت های ایجاد شده ناشی از اضطراب دشمن و عدم اطمینانی است که ایجاد می کند. محدود است و باید بدانید که در شرایط امن شرایط متفاوت خواهد بود.

تهدیدات دانشگاه شهید بهشتی

تمام هنر شما سوزاندن سطل های زباله است

علیرضا زاکانی شهردار تهران که روز سه شنبه به دانشگاه شریف سفر کرده بود و حضوری پرحاشیه و ادبیات غیر سنتی داشت، روز گذشته به دانشگاه شهید بهشتی رفت و به سخنرانی پرداخت. برخی منابع خبری از جلوگیری از حضور تعدادی از دانشجویان معترض خبر دادند. صحبت های زاکانی با تشویق و تشویق شاگردان حامی وی همراه بود و چند تن از منتقدان نیز در آن حضور داشتند. در میان معدود دانشجویانی که در این جلسه حضور داشتند، عده ای شعار دادند و زاکانی در پاسخ به این شعار گفت: مرگ بر همه دیکتاتورهای این کشور، اما آدرس اشتباه ندهید و با ترقه نمی توانید انقلاب کنید.

او خطاب به معترضان گفت: چرا می خواهید کسی جز شما صحبت نکند؟ آنها هیچ چیز ندارند و با وجود اینکه چیزی دارند فشار زیادی وارد می کنند.

فرمود: اینها کسانی هستند که تمام هنرشان آتش زدن سطل زباله است; همین گروه های فشار. شاگرد نمی تواند صدای بلندی داشته باشد، ذهنش منجمد است و گوش شنوایی ندارد. او دانش آموز نیست و در همان دبیرستان و دوران کودکی می ماند.

لازم به ذکر است عکس ها و فیلم های منتشر شده از سوی دانشگاه شهید بهشتی دانشجویان این دانشگاه را در حال خواندن ترانه های اعتراضی مختلف در این دانشگاه نشان می دهد.

پس از پایان سخنرانی زاکانی، روز سه شنبه ویدئویی از تجمع دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به حضور شهردار تهران در آن دانشگاه منتشر شد. این تجمعات با شعارهای بلند دانشجویان همراه بود.

ذوالنوری:

خواسته دانشجویان معترض «سلفی مختلط و آغوش رایگان» است.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز و همزمان با روز دانشجو گفت: بالاترین خواسته دانشجویان معترض «سلف مختلط و آغوش مجانی» است.

مجتبی ذوالنوری در نشست علنی مجلس گفت: دانشجویان با ایده و هدف سقوط نظام سلطه به انقلاب پیوستند و نباید اجازه دهند در بدنه جنبش دانشجویی که بیشترین تلاش آن را داشته، انحرافی ایجاد شود. سلف آمیخته و آغوش مجانی است».

توضیح وزیر ارشاد درباره «عدم آزادی بیان» در دانشگاه الزهرا

وزیر ارشاد روز گذشته همزمان با روز دانشجو از دانشگاه الزهرا بازدید کرد.

محمدمهدی اسماعیلی درباره وضعیت این روزهای هنرمندان و مشکلات آنها گفت: امروز هر هنرمندی می خواهد یک برنامه هنری ارائه کند، عده ای به صورت سازماندهی شده و با الفاظ سخیف و تهدید از او جلوگیری می کنند. این چه ربطی به آزادی کار و آزادی بیان دارد؟ برنامه هنری یک نفر نیست، یک گروه آن را تهیه کرده است. از گیشه بلیت فروشی گرفته تا اپراتور نور، سالن و صدا، همه درگیر هستند. برخی از اهالی فرهنگ و هنر به امرار معاش خود می پردازند و به دلیل این وضعیت دچار مشکل معیشتی می شوند.

در این میان تعدادی از دانشجویان نیز خواستار شنیدن صدای اعتراض مسئولان بودند.

اسماعیلی در پاسخ به سخنان یکی از دانشجویان مبنی بر «عدم آزادی بیان» تاکید کرد: اعتراض حق دانشجویان و حق مردم است و باید اصل ۲۷ قانون اساسی را به درستی اجرا کنیم و فضا را در یک فضا آماده کنیم. شیوه مناسب برای اعتراضات مردمی

درگیری نیروهای امنیتی و یونیفرم پوش با دانشجویان

کانال خبری شوراهای صنفی دانشجویی کشور «روز دانشجو» از درگیری نیروهای امنیتی با تجمعات دانشجویی در برخی از دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه تهران خبر داد. به طور کلی، دیروز جو اکثر دانشگاه ها “ایمن و گرم” گزارش شد.

از جمله این دانشگاه ها می توان به شهید بهشتی، هنر اصفهان، خوراسگان، اصفهان، سوره تهران، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد تهران، آزاد رشت، دانشکده شیمی و محیط زیست دانشگاه تهران اشاره کرد.

دانشگاه فردوسی مشهد نیز از تجمع دانشجویان این دانشگاه به تنش و درگیری خبر داد.

منابع خبری از عدم حضور دانشجویان دانشگاه سوره در کلاس های درس دیروز خبر دادند.

جو اعتراضی شدید در دانشگاه خواجه نصیر

در سایر دانشگاه‌های ایران، اوضاع کمی داغ‌تر بود. به عنوان مثال، در دانشگاه خواجه نصیر تهران، اعتراضات دانشجویی بسیار گسترده‌تر از سایر دانشگاه‌ها گزارش شد و شعارهای سر داده شده در این دانشگاه نیز تندتر از سایر دانشگاه‌ها بود.

مهمترین اتفاقی که در دانشگاه خواجه نصیر افتاد، راهپیمایی دانشجویان بود که با شعارهایی در محوطه دانشگاه و حتی راهروهای ساختمان دانشگاه همراه بود.

منابع خبری همچنین از بازداشت تعدادی از دانشجویان این دانشگاه مانند علیرضا پورصفر و محمدامین افتخاری خبر دادند.

بیشترین تعداد تجمعات دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر روز گذشته در مقابل دانشکده ریاضی تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

در بین دانشگاه های کشور بیشترین تجمعات مربوط به دانشگاه امیرکبیر بود که در چند نوبت درگیری در آنجا گزارش شد. با توجه به اینکه تعداد دانشجویان دستگیر شده در این دانشگاه زیاد بود تجمعات بیشتری در آنجا صورت گرفت.

پوستر «زنان آزادی» در دستان دانشجویان تربیت مدرس

روز گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز دست به تحصن زدند. عکس ها نشان می داد که تعداد این دانش آموزان زیاد نیست. اعتراض این دانشجویان ظاهرا در واکنش به بازداشت چند دانشجوی این دانشگاه بوده است.

همچنین عکس هایی از تعدادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس منتشر شد که با در دست داشتن پوسترهای «زنان زندگی آزادی» تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید