مسئولیت دستگاه قضایی در تامین امنیت روانی جامعه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; شاید در نگاه اول وقتی صحبت از حاکمیت فضای مجازی به میان می آید، ذهن ها بیشتر معطوف دولت و شورای عالی فضای مجازی باشد. اما علاوه بر وظایف ذاتی و مهمی که شورا، دولت یا مجلس در این زمینه دارند، نقش مهم قوه قضائیه غیرقابل انکار است.

اخیراً رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه درباره نقش این قوه در تضمین امنیت روانی مردم فرمودند: یکی از حقوق عمومی مردم داشتن امنیت روانی است. امنیت روانی یعنی چه؟ یعنی نباید هر روز یک شایعه، یک دروغ، یک کلمه ترسناک وارد ذهن شود.

تا دیروز فقط روزنامه ها این کارها را می کردند، حالا فضای مجازی اضافه شده است. هر از چند گاهی یا هر چند روز یکبار، گاهی هر چند ساعت یکبار یک شایعه، یک دروغ، یک حرف از طرف فلان یا ناشناس در فضای مجازی منتشر می شود، مردم را نگران می کند، ذهن مردم را خراب می کند. دروغ می گوید، شایعه پراکنی می کند، خب امنیت روانی مردم از بین رفته است. یکی از وظایف دستگاه قضایی رسیدگی به این معضل است.

با این پیش فرض، به نظر می رسد قوه قضاییه در اینجا حداقل باید دو اقدام اساسی انجام دهد.

اولاً نباید از همان ابتدا اجازه دهد زیرساخت های ارتباطی و فضای مجازی کشور به گونه ای مدیریت شود که فضا برای کلاهبرداری، شرط بندی، قمار، نشر اکاذیب، ارعاب و… به راحتی آماده شود. یعنی تحت هر عنوانی مانند «پیشگیری از وقوع جرم»، «احیای حقوق عمومی»، «نظارت بر حسن اجرای قانون»، «جلوگیری از هرج و مرج»، «جلوگیری از برهم زدن امنیت و نظم اجتماعی» یا هر عنوان دیگری. از همان ابتدا باید در برابر بازی های سیاسی یا منافع شخصی بایستد و در جهت حفظ استقلال و منافع کشور و مردم گام بردارد. اگر برخی از مسئولان در این زمینه کمبود یا غیبت دارند با آنها برخورد کنید.

گام بعدی این است که علاوه بر این، در صورت وقوع جرم یا ناهنجاری در فضای مجازی، باید مانند فضای واقعی با آن برخورد شود. اگر چنین واقعه ای رخ ندهد یا توجه کم شود، ناهنجاری و جنایت مانند موریانه بر جامعه فرود می آید.

به عنوان مثال در خصوص امنیت روانی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید بگوییم که امروزه با گسترش فضای مجازی، مردم در معرض بمباران شبه اطلاعات، دروغ، تخریب، شایعه سازی، ارعاب و شبهه قرار گرفته اند. در مناطق مختلف در هر لحظه و ساعت.

اگر شبهات و شایعات در جامعه گسترش پیدا کند و به گوش و چشم ده ها میلیون نفر برسد، حتی اگر برای آن شبهه، شایعه، دروغ، اخبار جعلی، ارعاب یا مواردی از این دست پاسخ مناسبی داده شود، باز هم نباید انتظار داشته باشیم. بسیار انجام داد .

اساساً تعداد زیادی از افرادی که این شبهه و شایعه را دریافت کرده اند، به دنبال پاسخ نخواهند بود و یا به دلایلی به پاسخ دسترسی نخواهند داشت. تعداد قابل توجهی از آنها ممکن است حتی پس از شنیدن پاسخ قانع نشوند یا حداقل هنوز به خود شک دارند. این را هم اضافه کنیم که بسیاری از افراد پس از مطالعه و شنیدن شایعات و شبهات، آن را در فضای واقعی و مجازی بازنشر می کنند.

حال در نظر بگیریم که از صبح که از خواب بیدار می شویم، پیوسته و هر لحظه در معرض حملات و بمباران رسانه های دشمن و ضدانقلاب خارجی و نیروهای داخلی آنها هستیم. از مسائل مذهبی گرفته تا مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی همه در این حملات دخیل هستند.

قطعا وجود چنین فضای مجازی مدیریت نشده و بدون نظارت، ناقض نظم، استقلال، امنیت و آرامش یک کشور و مردم آن است که در سراسر جهان خط قرمز محسوب می شود.

در چنین شرایطی مسئولان و املاک باید از صبح تا شب بدوند و ببینند که دشمن به کدام منطقه ضربه زده است تا خرابی ها و تلفات جمع آوری شود. این را هم اضافه کنیم که به دلیل تعداد زیاد حملاتی که صورت می گیرد، بسیاری از این حملات به حال خود رها می شوند و امکان پاسخگویی به همه آنها وجود ندارد. علاوه بر این، تأثیرات اجتماعی، فرهنگی یا امنیتی که در پایین جامعه رخ می دهد، موضوع جداگانه ای است.

بنابراین یک دولت وظیفه دارد با معرفی قانون از ابتدا، نظارت بر حسن اجرای این قانون و برخورد قاطع با متخلفان – اعم از مردم عادی و مسئولان، ما را از فضای مجازی خطرناک جلوگیری کند. بخش مهمی از این پرونده ها بر عهده قوه قضاییه است.

با توجه به ابعاد خاص و تاثیر فضای مجازی بر مردم و جامعه، امروزه آنچه بسیار مهمتر از نظارت بر روزنامه ها -که در جای خود اهمیت زیادی دارد- مدیریت فضای مجازی و پیشگیری است.

هرج و مرج در آن حاکم است.

حرف آخر این است که برای توسعه ارتباطات نباید تنها به فکر کابل و سیم کشی باشیم، بلکه مهمتر از آن، مدیران کشور ابتدا باید بفهمند که آیا الزامات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی را رعایت کرده اند و توانایی آن را دارند. مدیریت فضای مجازی؛ بعد هرچقدر که بخواهند کابل و فیبر را اجرا کنند!

یعنی ما در فضای مجازی فقط جاده و ماشین نمی خواهیم، ​​هم جاده استاندارد می خواهیم و هم ماشین استاندارد و ایمن! دستگاه قضایی نباید در این زمینه کوتاهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید