مسئولیت مدیریت پادگان مجلس بر عهده کلیباف بود

مسئولیت مدیریت پادگان مجلس بر عهده کلیباف بود

اولین بار نیست که تعبیر «مجلس پادگانی» از سوی برخی نمایندگان در انتقاد از مدیریت مجلس توسط رئیس جلسه مطرح می شود. این عبارت در گذشته ای نه چندان دور برای نحوه اداره مجلس علی لاریجانی و امروز برای شیوه حکومت داری محمدبکر کلیباف به کار می رفت. بنابراین فرقی نمی کند که رئیس مجلس چه کسی باشد، چه تفکر و دیدگاه سیاسی داشته باشد. همیشه افرادی هستند که از نحوه اداره مجلس ابراز نارضایتی و نارضایتی می کنند و می گویند که رئیس مجلس بیش از دیگران نماینده دیده می شود.

واژه «پارلمان پادگانی» برای اولین بار از سوی برخی نمایندگان مردم با انتقاد از نحوه مدیریت مجلس توسط رئیس مطرح نشد. این عبارت در گذشته ای نه چندان دور برای نحوه اداره مجلس علی لاریجانی و امروز برای شیوه حکومت داری محمدبکر کلیباف به کار می رفت. بنابراین فرقی نمی کند که رئیس مجلس چه کسی باشد، چه تفکر و دیدگاه سیاسی داشته باشد. همیشه افرادی هستند که از نحوه اداره مجلس ابراز نارضایتی و نارضایتی می کنند و می گویند که رئیس مجلس بیش از دیگران نماینده دیده می شود.

ماجرا از این قرار است که روز گذشته یکی از نمایندگان به نحوه اداره مجلس قالیباف اشاره و انتقاد کرد و نماینده دیگری نیز در پاسخ به او با الفاظ تند و تیز به او حاشیه‌هایی در صحن علنی ایجاد کرد. بنابراین نتیجه این مناظره شفاهی این شد که اداره پادگان مجلس از سوی کلیباف نوع اداره مجلس نامیده شد. پیش از این در اسفند ماه سال 1397 در جریان رسیدگی به تبصره 6 لایحه بودجه 1400 در بخش هزینه ها، محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز که قصد داشت به عنوان مخالف طرح پیشنهادی صحبت کند، ابتدا درخواست تذکر داده بود. با مخالفان خلیباف روبرو شد و به او روی آورد. وی با بیان اینکه این موضوع تبدیل به یک رویه شده است، گفت: نمایندگان در ابتدای سخنان خود تذکر می دهند و از صباغیان می خواهند در بیانیه مخالف این طرح توضیحاتی را ارائه دهند. اما صباغیان در پاسخ به این سخنان به انتقاد از رئیس مجلس پرداخت و گفت: آقای کلیباف اجازه دهید من صحبت کنم. ما رویه ای ایجاد کرده ایم که در آن پیشنهاد دهنده باید به صندلی هیئت مدیره بیاید و نام خود را بنویسد و به شما بگوید که اجازه دهید پیشنهاد ارائه شود. این تحقیر نمایندگان مردم است که باید به شما التماس کنند». وی همچنین ادامه داد: آقای قالیباف اینجا مجلس است نه پادگان نظامی. ما همه نماینده مردم هستیم، شما هم نماینده مجلس هستید نه نماینده عالی. همه باید به وظایف نمایندگی خود عمل کنیم…» حالا باز هم به شکل دیگری تکرار شد و ناصر موسویلرغانی نماینده چهار دوره مجلس و عضو سابق کمیسیون رئیس مجلس با تذکر شفاهی و متهم به رئیس مجلس خطاب کرد. او از رویکرد وسوسه انگیز در نحوه اداره مجلس.

موسویلرگانی: چرا مجلس را خوشمزه اداره می کنید؟

موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی روز گذشته مجلس با استناد به ماده 16 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: ابلاغیه اینجانب خطاب به هیات رئیسه مجلس است. به نظر می رسد امروز مجلس سلیقه ای است. چند سوال از وزرا دارم که مدت هاست در دستور کار مجلس نبوده است. من یک سوال از وزیر ورزش داشتم که باید در دستور کار قرار می گرفت اما هنوز در دستور کار قرار نگرفته است. سه سوال هم از وزیر صمت دارم که بیش از هشت ماه از اعلام آنها می گذرد». وی همچنین گفت: به نظر می رسد باید به کمیته آیین نامه بگوییم که آیین نامه را تغییر دهند تا بخشی از آن به خواست هیات رئیسه و بخشی دیگر به خواست رئیس مجلس باشد. امروز آیین نامه شورای اسلامی زیر پا گذاشته می شود.نماینده مردم فلورجان در مجلس در حالی که علی نیکزاد در غیاب قالیباف ریاست جلسه مجلس را بر عهده داشت، گفت: گاهی در دستورات شاهد هستیم. وقتی مخالف و موافق صحبت می کنند، رئیس مجلس بدون کسب اجازه و نظر وارد بحث می شود، اگر رئیس قبلی مجلس وارد مناظره می شد، از موافقان و مخالفان مجوز می گرفت؛ هیئت رئیسه نمی تواند نامزد شود. مجلس آنطور که می خواهد.موسویلرغانی در ادامه سخنان خود افزود: سه شنبه باید روز رصد می شد، چرا بحث نمایندگان در دستور کار نیست؟«ما این همه قانون داریم که اجرا نمی شود، پس چرا اصرار داریم. در مورد تصویب قانون پشت قانون؟”.

پاسخ نیکزاد به لارگانی

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که در غیاب کلیباف مسئولیت جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر موسوی لارغانی گفت: روز سه شنبه دو سوال نمایندگان در دستور کار قرار گرفت اما سپس تعدادی از نمایندگان مردم اعتراض کردند که خوب است سوال جا نیفتاده و قرار شد سوال ها یکی یکی مطرح شود. در مورد دوم، هرکسی که جلسه را اداره می‌کند، باید بی‌طرفانه عمل کند، اما گاهی لازم است برخی مسائل برای همکاران روشن شود.»

انتقاد بابایی از منتقدان: کورکورانه بخوانید تا مجلس آینده را فتح کنید

اما ماجرا به تذکر لرغانی و توضیحات نیکزاد ختم نشد و علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس با انتقاد از عملکرد مجالس گذشته و حمایت از نحوه اداره مجلس توسط رئیس فعلی، در پاسخ به موسویلرغانی گفت: برخی افراد بیرون از مجلس او را مردی نابینا خطاب کردند که به بهانه تضعیف مجلس یازدهم می خواهد مجلس آینده را تصاحب کند. علی بابایی کارنامی در جلسه علنی روز گذشته با استناد به اصول 84، 85 و 86 قانون اساسی در تذکری در واکنش به تذکر سیدناصر موسویلرغانی نماینده فلورجان گفت: این نماینده به رئیس مجلس تذکر داد. ; رئیس مجلس حق اظهار نظر در مورد تذکرات نمایندگان مردم را دارد. برخی فراموش کردند که برجام در 20 دقیقه در مجالس گذشته تصویب شد و چه مصوباتی علیه کارگران کشور بود.

وی در ادامه حمایت از رئیس فعلی مجلس تاکید کرد: عملکرد چهار دوره قبلی باعث شد امروز در کشور با مشکل مواجه شویم. ارزش پول ملی را تایید کردند، اما انتقاد ناعادلانه ای از رئیس مجلس انقلابی کشور و هیات رئیسه مجلس یازدهم وارد شد. اجازه ندهید عده ای با ابزارهای برون مجلسی و به بهانه جریان های سیاسی به مجلس یازدهم جفا کنند. منتقدان باید منصف باشند. رئیس مجلس کی گفته به چه کسی رای بدهیم یا نه؟ رئیس جلسه حق کار کارشناسی دارد. بابایکارنامی همچنین مدعی شد: «آیا فراموش کرده‌اید که مجلس گذشته بانک رفاه کارگران را یک شبه به برخی احزاب تحویل داده است؟» برخی فراموش کرده‌اند که در طرح‌های جامع دوم، سوم و چهارم، همسویی‌هایی با سرمایه ملی تصویب شده است. آیا عده ای به مجلس قبل افتخار می کنند؟ مجلس یازدهم انقلاب پرافتخارترین مجلس بود و اکنون به رئیس و نایب رئیس و همه اعضای خود افتخار می کند. این نماینده مجلس با طرح سوالی متهمانه، مدعی شد: در مجلس بحث کارشناسی می کنیم. بنابراین ما به برخی مسائل از جمله محرومیت زدایی در مناطق کشور انتقاد می کنیم، اما برخی نباید از این فضا سوء استفاده کنند و بیرون از مجلس خط و نشان بکشند. ما اجازه چنین چیزی را در کشور نخواهیم داد. برخی خارج از مجلس به بهانه تضعیف مجلس یازدهم به صورت کورکورانه زنگ زدند که می خواهند مجلس آینده را تحویل بگیرند. مردم این کشور از همه شما انقلابی ترند.

موسویلرگانی: اینجا پادگان نیست

این سخنان، ادعاها و تهمت ها موسویلرغانی را بر آن داشت تا با استناد به ماده 75 آیین نامه داخلی مجلس و در پاسخ به سخنان علی بابایی کارنامی تذکری صادر کند. موسویلرغانی تاکید کرد: در صحبت‌هایم تاکید کردم که هیات رئیسه باید طبق مفاد مجلس شورای اسلامی کار کند. اگر سؤالی در مجلس مطرح شود و رئیس مجلس قصد صحبت داشته باشد باید از وقت موافق یا مخالف استفاده کند وگرنه خودش نمی تواند صحبت کند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رئیس مجلس هر روز صبح 15 دقیقه سخنرانی دارد. من در سخنانم نه از رئیس جمهور قبلی دفاع کردم و نه با رئیس جمهور کنونی جنجال زدم. فکر من این بود که آیین نامه رعایت شود. ما همه نماینده هستیم و باید به اساسنامه پایبند باشیم.

موسویلرگانی افزود: اگر رئیس مجلس قصد ورود به موضوعی را دارد باید بر اساس آیین نامه باشد. گفتم بی ربط یا دیگران؟ بروید بررسی کنید چه کسانی در مجلس یازدهم حرف های آشغال زدند. آقای نیکزاد امروز هم درگذشت آیت الله مصباح را تسلیت گفتید که طبق مقررات فرصت نشد. من چهار دوره در مجلس بودم، از کجا این اتهام را به من زدم؟» نماینده مردم گلریزان در مجلس تصریح کرد: این حرف ها در جایگاه و شأن یک نماینده نیست، من حرفی زدم. منطقی و در چارچوب قانون.» وی با اشاره به تکرار سخنان دهلوش، عضو کمیسیون حقوقی مجلس، گفت: صبح امروز آقای دلهوش هم تذکر مناسبی درباره بودجه دادند، حالا بودجه وارد مجلس شده است اما موسویلرغانی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه هفتم مجلس اجازه نمی دهد که برنامه هفتم مطرح شود. عبارت «اینجا پادگان نیست» و عملکرد کلیباف در اداره مجلس را «پادگان» ارزیابی کرد و در ادامه با انتقاد از وی ادامه داد: اینجا پادگان نیست، آقای قالیباف نمی تواند نظر خود را اعمال کند اما همه ما باید در داخل عمل کنیم. چارچوب مقررات طوری رفتار نکنید که در مجلس به ما بخندند او هم خیلی پومو لی نیکزاد که رئیس نظارت بر رفتار هیأت معاونت است در صورت صحبت های غیر منطقی با وی برخورد کند و اگر سخنان بابایی کارنامی توهین آمیز است با وی برخورد کند.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در واکنش به هشدار موسوی سعی در تصمیم گیری کرد. وی تصریح کرد: تا آنجایی که من یادم می‌آید، روسای قبلی مجلس باید در این زمینه روشنگری کرده باشند. از طرفی همه نمایندگان تحصیل کرده، آگاه و تصمیم گیرنده هستند. نمی دانم کلمه پادگان از کجا آمده است اما اصلا کلمه خوبی نیست. همه ما نماینده مردم هستیم و عقاید و افکاری داریم. هیچکس نمی تواند مانند پادگان مجلس را اداره کند.

معین الدین سعیدی، نماینده مجلس یازدهم نیز در تشریح این ماجرای حاشیه ای به «شرق» گفت: یکی از همکاران ما که به نحوه اداره مجلس اعتراض داشت، از تعابیری استفاده کرد که مورد قبول برخی از همکاران قرار نگرفت اما همکاران وی با واکنش مواجه شدند. و او را به تأثیرپذیری از فضا متهم کرد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: البته در همه مجالس دنیا از این قبیل درگیری ها وجود دارد و این موضوع مهمی نبوده است، اما مردم انتظار دارند که برخاسته از اراده و اراده مجلس شاهد چنین برخوردهایی در مجلس نباشند. ملت و اینکه اکثر فرآیندهایی که در پی مطالبات مردم است دنبال خواهد شد تا چالش های اقتصادی پیش روی جامعه کاهش یابد و درگیر این گونه مشکلات داخلی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید