مسمومیت های زنجیره ای بدون “سرنخ”. روز جدید

مسمومیت های زنجیره ای بدون “سرنخ”.  روز جدید

پس از درگیر شدن مدرسه ای در بروجرد، مسمومیت های عمدی در مدارس دخترانه تهران، کرمانشاه و اردبیل نیز رخ داد.

استنشاق گاز با منشا نامشخص در حدود 50 مدرسه تکرار شد و بیش از 350 دانش آموز را تحت تاثیر قرار داد. بروز علائم مشکوک به مسمومیت شامل بی حالی، ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی عضلانی و … در بین دانش آموزان شهرهای مختلف در روزهای 18 آذر، 22 آذر، 8 بهمن، 22 بهمن، 25 بهمن، 26 بهمن، 23 بهمن، 14 بهمن. مارس هودیل در 3 مارس، 6 مارس، 7 مارس و 9 مارس در بیمارستان بستری بود.

شهرهای مختلفی هستند که حتی در مورد تعداد آنها نیز توافقی وجود ندارد و همین چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس از درگیری 15 شهر بر سر این موضوع خبر داد و رئیس مجلس آن را تکذیب کرد. کلیباف تاکید کرد: این مشکل فقط در قم و بروجرد رخ داده است. اما حالا خبرها حاکی از تکرار آن در کرمانشاه، مازندران، اردبیل و تهران است. اگرچه برخی از مسئولان پیش از این وقایع قم را به شوخی رد کرده و یا آن را به آزار دختران نسبت دادند، اما در نهایت وزارت بهداشت و آموزش و پرورش این مسمومیت را تایید کردند. اما ایجاد غرض او را به نهادهای ذیربط سپردند. در حالی که روز گذشته عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مسمومیت نزدیک به 900 دانش آموز از استان های مختلف کشور خبر داد.

شهریار حیدری آماری از تعداد جان باختگان این مسمومیت ها ارائه نکرد و معتقد است این موضوع بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. هر چند پیش از این مرگ یک دانشجو با این اتفاقات مرتبط بود که در ادامه برخی خبرگزاری ها آن را تکذیب کردند.

هر چه بود مسمومیت دانش آموزان از قم شروع شد، به بروجرد، پردیس و تهران رفت و اکنون دانش آموزان مدرسه بهاران معراج استان اردبیل نیز در این مسمومیت نقش دارند. روز گذشته دانش آموزان یکی از مدارس منطقه تهرانسر و همچنین دو مدرسه در هاجر و سیزده آبان نیز درگیر این حادثه شدند. به گفته شاهدان: مسئولان مدرسه فقط می خواستند مدرسه را خالی کنند و اوضاع را آرام کنند. بوی تخم مرغ گندیده فضا را پر کرده بود. دانش آموزان حالت تهوع داشتند، از دهانشان کف می آمد و چشمانشان می سوخت.

صحبت از پرتاب بمب های متعفن در حیاط مدرسه است، حتی در کلاس های درس، این گازهای سمی استنشاق شده و باعث مسمومیت دختران دانش آموز شده است که به نوعی می تواند ادعای خارجی بودن منبع و عامل را به چالش بکشد.

دستور دیرهنگام رئیس جمهور به وزیر کشور

پس از گذشت چندین روز از سکوت رئیس جمهور و عدم واکنش به این اتفاق، سرانجام اوضاع به حدی پیش رفت که ابراهیم رئیسی روز گذشته دستور پیگیری وزیر کشور را صادر کرد.

احمد راستین، سخنگوی کمیسیون فرهنگ مجلس روز گذشته در گفت و گو با ایلنا به رمزگشایی از پشت صحنه مسمومیت های سریالی پرداخت. وی این کار را مرهون منافقین و گروه های مخالف دانست و شاهد ایجاد ظرفیت بی نظیری برای تحصیل دختران در 44 سال جمهوری اسلامی بود.

رئیس جمهور به وزیر کشور موظف شد در اسرع وقت به بررسی و ریشه یابی معضل مسمومیت تعدادی از دانش آموزان در برخی مدارس و اطلاع رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده ها بپردازد. . وی تاکید کرد: وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و سایر ادارات باید در این زمینه به وزیر کشور کمک کنند و هرگونه اطلاع رسانی از طریق وزارت کشور انجام شود.

از جنجال مسئولان تا وعده پیگیری فردا!

در حالی که فعالان سیاسی و رسانه های هر دو طیف سیاسی کشور خواستار پایان تناقضات مسئولان و پیگیری سریع و افشای شفاف نتایج بررسی معضل مسمومیت انسانی هستند. حتی خبرگزاری فارس نیز دیروز پیگیری درخواستی موضوع را با پوشش ضعیف و دیرهنگام ماجرای مهسا امینی مقایسه کرد و حتی فرصت اعتراضی جدید را در شرایط اقتصادی این کشور ایجاد کرد و سکوت و پوشش ضعیف را تلقی کرد. پرتنش و خطرناک بودن؛ اما دوباره روی همان پاشنه می چرخد.

روز گذشته خبرگزاری فارس از دستگیری سه نفر در رابطه با مسمومیت در مدارس دخترانه خبر داد، اما کمی بعد سردار رادان و وزیر کشور هر دو تکذیب کردند و اعلام کردند که تحقیقات هنوز به پایان نرسیده است.

عواقبی که از همان روز اول از سوی مراجع قضایی، مجلس، وزرای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و… وعده داده شده اما معلوم نیست چرا تکمیل نشده است؟! همین دیروز بین دو نماینده مجلس در خصوص رسیدگی به این موضوع و اولویت آن برای مجلس تنش ایجاد شد!

موضوعی به اندازه امنیت کشور در خطر است و امنیت روانی مردم به بدترین شکل ممکن مدیریت می شود تا افکار عمومی و امنیت روانی جامعه بیش از پیش مورد تهدید قرار گیرد. تا دیروز تعدادی از والدین نگران دانش آموزان مقابل یکی از مدارس نارمک شرق تهران تجمع کردند.

باز شدن ماجرا به اعتراضات پاییز امسال برمی گردد

عباس عبدی درباره مسمومیت سریالی دانش آموزان می نویسد: هیچ عاقلی باور نمی کند که دستگاه های انتظامی و امنیتی ما حتی در شهری مثل قم نتوانسته اند حادثه را کشف کنند یا حداقل سرنخی از آن به دست آورند.

این واقعیت که مسمومیت مدارس دخترانه بلافاصله پس از پایان اعتراضات در پاییز امسال آغاز شد، سرنخی است که دو حدس و گمان را به وجود آورده است. سوالی که از سوی برخی اصلاح طلبان مطرح شده و احتمال تفکر طالبان در پس حادثه مسمومیت و دخالت گروه های افراطی در واکنش به اعتراضات اخیر و نیز احتمال دخالت گروه های خرابکاران را رد نکرده اند. مطرح شده توسط رسانه های اصولگرا.

در همین رابطه احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگ مجلس دیروز در گفت و گو با ایلنا به رمزگشایی از پشت صحنه مسمومیت های سریالی پرداخت. وی این کار را مرهون منافقین و گروه های مخالف دانست و شاهد ایجاد ظرفیت بی نظیری برای تحصیل دختران در 44 سال جمهوری اسلامی بود.

سایت مشرق نیوز اگرچه احتمال معاندی را تایید می کند، اما هدف آنها را تحریک جمعیت خاموش در اعتراضات اخیر می داند و می نویسد: «دانشجویان گروهی هستند که بیشترین «شمولیت» را در جامعه دارند و با به خطر انداختن سلامت این قشر، جریان های ضد ایرانی». آنها سعی دارند با کمک گرفتن از نوجوانان، خانواده های آنها و اقشار آرام جامعه، “چرخه جدیدی” از اعتراضات را آغاز کنند.

از سوی دیگر سوابقی مانند قتل های کرمان یا اسیدپاشی در اصفهان و عدم برخورد مسئولان وقت با عوامل تصادفی در این موارد، افکار عمومی را نسبت به این ماجرای عجیب بدبین کرد، به طوری که نگاهی به سخنان مسئولان انداخت. و همه وعده های پیگیری با شک.

عباس عبدی در یادداشتی در این خصوص نوشت: هیچ عاقلی باور نمی کند که دستگاه های انتظامی و امنیتی ما حتی در شهری مانند قم نتوانسته اند حادثه را کشف و یا حداقل سرنخی از آن به دست نیاورند، به خصوص که عمدی بوده است. و سازماندهی شده است. شکی نیست که این اتفاق به دلیل تکرار آن هم در قم و هم در برخی شهرهای دیگر رخ داده است. در صورت عدم تمایل به رسیدگی، تمامی موسسات وابسته و غیر وابسته برای پیگیری وارد تاپیک می شوند. ضمناً تروریست های این جنایت اصرار داشتند که پیام آنها مورد قبول دیگران قرار گیرد وگرنه هیچ عاقلی با این اقدام تروریستی به چندین مدرسه دخترانه شهر قم بدون رساندن پیام خود حمله نمی کرد.

عبدی به تعصبات فرهنگ سنتی به عنوان مانعی بر سر راه تحصیل زنان در کشور در قبل از انقلاب اشاره کرد که از دستاوردهای مهم انقلاب برای لغو آن بود اما اکنون این دستاورد نیز در حال از دست رفتن است.

عباس آهوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی نیز نوشت: مسمومیت دانش آموزان دختر بی شک جنایت علیه بشریت و فاجعه برای حاکمیت است. علاوه بر لزوم شناسایی عاملان این جنایت، باید ریشه تفکر او خشکانده شود. شرم آور است که بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی در آموزش همگانی برای دختران اینگونه پایمال شود.»

دیدگاهتان را بنویسید