کشف سرنخ های جدید در مورد اهرام سه گانه مصر/عکس

مطالعه جدیدی که در 29 آگوست در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، دیدگاه مصریان باستان را که به آنها اجازه ساخت اهرام بزرگ جیزه (یکی از نمادین ترین پدیده های ساخته دست بشر در جهان) را می داد، را به تفصیل شرح می دهد. ، ارائه می دهد

اکنون، در این مطالعه جدید، محققان کشف کرده اند که در یکی از شاخه های خشک شده رود نیل به نام شاخه خوفو، مردم به دنبال راهی برای انتقال ابزار و موادی مانند سنگ به فلات جیزه برای ساختن جیزه سه گانه بودند. اهرام.

شیشا هادر، جغرافی دان طبیعی در دانشگاه اکس مارسی فرانسه و نویسنده اصلی این مطالعه، خاطرنشان کرد که رود نیل منبع حیاتی برای مردم این دوره بود، نه تنها برای حمل و نقل، بلکه برای غذا، زمین برای مردم این دوره. کشاورزی و آب وی در این رابطه گفت: «سطح بالای آب رود نیل نوید ثبات جامعه مصر باستان را می داد. اما از سوی دیگر خشکسالی ناشی از پایین آمدن رود نیل فاجعه بار و عامل ناآرامی های اجتماعی و گاه حتی جنگ های داخلی تلقی می شد.

کشف سرنخ های جدید در مورد اهرام سه گانه مصر/عکس

در ماه مه 2019، هادر و تیمش پس از حفاری زمین در اطراف جایی که زمانی شاخه خوفو رود نیل در آن جریان داشت، گرده گیاهان یافت شده در این منطقه را بررسی کردند. دو مورد از محل‌های تحقیقاتی در ناحیه شاخه خوفو و حدود 109 نمونه مربوط به دوران پیش از تاریخ مصر (به 3100 سال قبل از میلاد) و آغاز دوره سلسله مصری یا تینیتی (بین 3100 تا 2686 قبل از میلاد) قرار داشتند. مسیح) برای تجزیه و تحلیل جمع آوری شد و این گرده ها بر اساس هفت الگوی گیاهی به گروه های مختلف تقسیم شدند.

اهرام مصر

الگوهای پوشش گیاهی، همراه با سایر اطلاعات به دست آمده، از جمله فعالیت های آتشفشانی نزدیک که ممکن است باعث تغییرات آب و هوایی، تابش خورشیدی و سطح آب در آفریقا در این دوره شده باشد، به جغرافیدانان کمک کرده تا تغییرات سطح آب را در آنجا ترسیم کنند. آب و هوا را دنبال کنید و تصویری از تغییرات و شرایط آب و هوایی مصر در هشت هزار سال گذشته ترسیم کنید. این جدول زمانی شامل تاریخ تکمیل اهرام سه گانه در جیزه، خوفو، خفره و منکور است که پیش بینی می شود بین سال های 2686 تا 2160 قبل از میلاد باشد.

هادر در ادامه اظهار داشت که از مهندسان باهوش پادشاهی در آن دوران که می‌توانستند محیط اطراف خود و پویایی رودخانه نیل را به طور کامل کنترل کنند تا غیرممکن‌ها را به واقعیت تبدیل کنند، شگفت‌زده و متعجب شده است.

او می گوید که مصریان باستان در آن زمان موفق به طراحی بندری در حاشیه صحرا شدند تا کانال کوچک خوفو بدون خطر سیل به آب متصل شود. هادر در این خصوص گفت: سیلاب در قسمت غربی کانال را لایروبی کردند و آب را جاری کردند و کشتی ها برای تامین تدارکات تدارکاتی اهرام سازان به آنجا حرکت کردند.

جوزف منینگ، استاد تاریخ در دانشگاه ییل در آمریکا، معتقد است که تا قبل از این تحقیق، راه رسیدن آب به اهرام جیزه به طور کامل و دقیق درک نشده بود: «ما می دانستیم که جریان آب نزدیک فلات جیزه می آید و بنابراین آنها سنگ های معادن تورا (منبع اصلی سنگ آهک مصر) را از طریق رودخانه به جیزه منتقل کردند. “من فکر می کردم که آنها در حال ساخت کانال های متصل هستند، اما به نظر می رسد که یک کانال رودخانه طبیعی است.”

علاوه بر این، منینگ گفت، یافتن ویژگی‌های طبیعی رودخانه نحوه تعامل و بهره‌برداری انسان با محیط را در ایجاد پروژه‌های دشواری مانند اهرام جیزه تعیین می‌کند. البته یکی از دغدغه هایی که وی در این پروژه به آن اشاره می کند، چگونگی تحلیل اطلاعات مربوط به فوران های آتشفشانی در این دوره توسط محققان است. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که فوران‌های آتشفشانی نقش مهمی در نوسانات شاخه خوفو داشته است، که در این مورد خاص منجر به کاهش سیل‌های تابستانی رودخانه نیل شد: «صرف وجود و وقوع یک فوران آتشفشانی لزوماً نشان نمی‌دهد. شما در مورد شرایط رودخانه نیل چیزی دارید. »

به عنوان مثال، برخی فوران‌های آتشفشانی بزرگ در مناطق با عرض جغرافیایی بالا مانند ایسلند یا آلاسکا بر موسمی شرق آفریقا تأثیر می‌گذارند که می‌تواند باعث تغییراتی در سطح آب رودخانه نیل شود. اما منینگ معتقد است که هر فوران آتشفشانی بر این مشکل تأثیر نمی گذارد. وی در این رابطه توضیح داد که برخی عوامل دیگر مانند زمان وقوع این رویداد، مکان آتشفشان و اندازه فوران آتشفشانی بر واکنش های موسمی به عنوان مثال در خاورمیانه تأثیر می گذارد.

کریستف مورنگ، ژئومورفولوژیست در دانشگاه اکس مارسی فرانسه و یکی از محققان ارشد این مطالعه، گفت که این تحقیق فراتر از دانستن منشأ این ساختمان‌های عظیم است: «در عین حال، تأثیر انسان در مورد محیط زیست و اهمیت باستان شناسی منظر.”

هادر توضیح می دهد: ظهور و سقوط امپراتوری مصر باستان به تغییرات رودخانه نیل بستگی داشت و نگاه کردن به جامعه ای که با بهره برداری از اکوسیستم محلی به قدرت رسید می تواند سرنخ ها و اطلاعات خوبی در مورد شرایط آب و هوایی امروز به دانشمندان بدهد.

اهرام مصر

وی ادامه داد: این مهم است که بدانیم مسیر و محیط تاریخی آنها چگونه می تواند امپراتوری شکوفایی مانند مصر باستان را هدایت کند. اما دانستن این موضوع که تغییرات آب و هوایی و محیطی باعث سقوط این امپراتوری شده است، نکته مهمی است که باید درک کرد، به خصوص اگر قرار باشد با چالش های آب و هوایی فعلی و آینده روبرو شویم.

دیدگاهتان را بنویسید