مسکو امیدوار است توافق ایران و آژانس به مذاکرات وین کمک کند

ساعت: 19:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792684

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز گفت: مسکو امیدوار است که توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی از مذاکرات جاری در وین (برای رفع تحریم ها) حمایت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه امیدوار است که توافق ایران و آژانس به مذاکرات هسته ای در وین کمک کند.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک کانال تلگرامی از وزارت امور خارجه روسیه درباره توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران در مورد مجتمع TESA در کرج اعلام کرد: ما از این توافقات استقبال می کنیم.ما از آمادگی دوجانبه آژانس بین المللی حمایت می کنیم. انرژی اتمی و ایران به همکاری خود در چارچوب توافق جامع پادمان و بر اساس الزامات برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران و بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دهند.

وی افزود که خبر خوب اکنون بیش از هر زمان دیگری برای از سرگیری مذاکرات در وین در 29 نوامبر مهم است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که با ایران برای نصب دوربین های مداربسته در مجتمع تسا در کرج به توافق رسیده است.

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: توافق با ایران برای جایگزینی دوربین های جدید (به جای دوربین های آسیب دیده) در تاسیسات کرج، تحول مهمی برای فعالیت های بازرسی و نظارتی ایران است. این قرارداد به ما اجازه می دهد تا آگاهی دائمی خود را از (فعالیت) این موسسه تجدید کنیم. این دوربین ها در روزهای آینده نصب خواهند شد.

در این بیانیه به نقل از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس افزود: من صمیمانه امیدوارم که بتوانیم به گفتگوهای سازنده برای حل و فصل هر گونه مسائل امنیتی باقی مانده با ایران ادامه دهیم.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی و تهران برای نصب مجدد دوربین های فیلمبرداری در کارگاه کرج به توافق رسیده اند. محرک آزاردهنده ای که از ماه سپتامبر توجه بسیاری را در جامعه بین المللی و رسانه ها به خود جلب کرده بود، اکنون برداشته شده است. به هر دو طرف تبریک می گویم!

موضع روسیه در قبال توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی با تهران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در توئیتی از توافق ایران و ایران برای نصب دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسا کرج خبر داد و افزود: این موضوع برای تحقیق در مورد توافق هسته‌ای بسیار مهم است. و کار برای رسیدگی به سایر مسائل مهم والدین ادامه خواهد داشت.

گروسی: آژانس در حال نصب دوربین های مداربسته جدید در سایت کرج است

پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد ایرانی و غربی گزارش داده بود که تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین های مداربسته در تاسیسات سانتریفیوژ کرج به توافق رسیده اند.

امیر عبداللهیان در آخرین روز از همایش «دیدار سران نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» که با حضور وزیر امور خارجه و معاونان وی برگزار شد، طی سخنانی گفت: گفتگوهای صادقانه انجام شده است. برگزار شد همین رویکرد با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می شود.

وی با اشاره به تعامل ایران و ICP و اینکه آژانس گاهی اوقات از ابزارهای فنی برای تأثیرگذاری سیاسی بر مذاکرات در وین استفاده می کند، گفت: دیشب به توافق خوبی با آژانس رسیدیم که می تواند برخی از نگرانی های ادعایی را برطرف کند. موضوع برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و پیگیری هرچه بیشتر همکاری متقابل با آژانس.

گفتنی است پس از عملیات خرابکارانه مجتمع تسا کرج، تهران اعلام کرد تنها پس از بررسی های فنی و امنیتی نهادهای مسئول اجازه سرویس یا تعویض دوربین را می دهد. بر این اساس، تحقیقات ایران قبلاً انجام شده است و بنابراین اجازه تعویض دوربین ها داده شده است. اما مجوز فعلی تهران به معنای ارسال عکس نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید