مشکلات بزرگ در آستانه انتخابات فوتبال با حکم قضایی/ کامرانی فر و اعضای کمیته بدوی مجازات شدند؟


ساعت: 14:37
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893587

اگرچه اسامی نامزدهای انتخابی فدراسیون فوتبال با حضور سه نفر برای تصدی پست ریاست به فیفا ارسال شده است اما شرایط برای اعضای کمیته مقدماتی سخت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا، اولین اشتباه هیات پیش انتخاب فدراسیون فوتبال در احراز صلاحیت نامزدها، بی توجهی به بند 3 اصل 33 قانون اساسی و موافقت مهدی تاج برای حضور در انتخابات بود. ضمن اینکه علیرغم عدم تایید وی از سوی نهادهای ذیربط به دلیل پرونده قضایی، کمیته بدوی تایید کرد که تاج برای شرکت در انتخابات مشکلی ندارد و حسن کامرانی فر، دبیر کل فدراسیون فوتبال به استعلام خود بی توجهی کرد. و اسامی را به فیفا ارسال کرد.

علیرغم صراحت بند 3 اصل 33 قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت حضور مجدد افراد با سه دوره سابقه در هیات مدیره فدراسیون فوتبال، کمیسیون اول این بار به استعلام قضایی وی و عدم موافقت وی بی توجهی کرد. هم اکنون نامه جدیدی از دادستانی تهران به حسن کامرانی فر ارسال شده که مهدی تاج را متهم کرده و از پرونده علنی این نامزد انتخاباتی خبر داده است.

حال این نامه سرگشاده که صبح امروز در رسانه ها منتشر شد به دست علی فلاحتی رئیس کمیته بدوی رسیده و کمیته بدوی برای بررسی صلاحیت نامزدها تشکیل جلسه داده است. در بند «ح» ماده 5 قانون انتخابات آمده است که «ارسال فهرست و سایر مدارک لازم به دبیرکل برای استعلام سوابق کیفری توسط مراجع قانونی ذیربط» از وظایف عمومی کمیسیون بدوی انتخابات است. به این ترتیب دبیر کل فدراسیون فوتبال به عنوان برگزارکننده انتخابات و اعضای کمیسیون بدوی به عنوان بررسی کننده شرایط نامزدهای حضور در مجمع، نمی توانند قوانین فدراسیون را زیر پا بگذارند و اجازه دهند فردی باشد. که برای شرکت در انتخابات پرونده قضایی دارد.

نکته جالب اینجاست که حتی اعضای کمیته بدوی نیز اجازه حضور در این کمیته را نداشتند و ارتباط با دولت علی فلاحتی، غلامرضا شاهکرمی و مهدی کردانی باعث منع قانونی حضور آنها در کمیته بدوی شد اما دقیقاً دو نفر از آنها حامیان اصلی مهدی تاج هستند که با توجه به وضعیت دولتی خود با نادیده گرفتن حکم قضایی قابل مجازات هستند.

در مورد تاج نیز بارها اعلام شده که پرونده علنی دارد و اخیراً نام وی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از پرونده 92 هزار میلیاردی فولاد مبارکه اصفهان نیز دیده می شود. وی با وجود عدم تایید قضایی در هیات گزینش اولیه تایید صلاحیت شد که تخلف آن کمیته محسوب می شود. تا زمانی که کمیته بدوی و دبیر کل فدراسیون فوتبال نتوانند از این موضوع عبور کنند و در این صورت خودشان را به دردسر بیاندازند. زیرا موافقت تاج برای حضور در انتخابات علیرغم بررسی های قضایی نوعی نافرمانی از قوه قضائیه است.

ماده 496 قانون آیین دادرسی کیفری به صراحت می گوید: «کلیه مقامات قضایی، نیروهای انتظامی و نظامی، مقامات و کارکنان وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی، مؤسسات عمومی غیردولتی و سازمان ها و مؤسساتی که شمول آنها در قانون مستلزم ذکر یا ذکر است. با ذکر نام موظفند در چهارچوب وظایف خود دستور قاضی اجرای احکام کیفری را در مقام مجری حکم که مربوط به اجرای آن است انجام دهند. متخلفان از مقررات این ماده علاوه بر پیگرد انتظامی و اداری به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد.

بر اساس بند یک ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال، این فدراسیون بر اساس قوانین جمهوری اسلامی تشکیل شده است که یکی از «موسساتی که نام آن باید در قانون درج شود» تلقی می‌شود. بنابراین کمیسیون بدوی که زیرمجموعه فدراسیون فوتبال است باید در اجرای مقررات اصل یک قانون اساسی را نیز لحاظ کند و عدم رعایت قانون موجب مجازات افرادی می شود که خلاف قانون عمل کرده اند.

در مورد مجازات تخلف از این قانون، ماده 576 قانون آیین دادرسی کیفری می گوید: «در صورتی که مقامات، مستخدمین و کارمندان دولت و شهرداری ها در هر رتبه و سمتی از موقعیت رسمی خود سوء استفاده کنند و از دستورات کتبی یا اجرائیات دولتی تبعیت نکنند. در صورتی که مانع اجرای قوانین کشوری یا اجرای احکام دادگاه یا اجرای احکام دادگاه یا هر دستور صادره از مراجع قانونی شود به یک تا پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم می شود. حال باید دید تصمیم نهایی کمیسیون بدوی انتخابات و حسن کامرانی فر به عنوان دبیر مجمع یک روز مانده به انتخابات چیست. پیروی از قانون یا حمایت از مهدی تاج به قیمت مجازات خودشان؟

بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید