مصوبه جدید شورای فرهنگی دانشگاه تهران در خصوص چهره برهنگی

ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 1301/10/30
کد خبر: 1923372

رئیس دانشگاه تهران از مصوبه جدید شورای فرهنگی دانشگاه تهران برای مقابله با پدیده حجاب در دانشگاه خبر داد و گفت: این مصوبه به روسای واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده و لازم الاجرا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دانشگاه تهران ، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روز چهارشنبه در جلسه شورای دانشگاه که با حضور روسای واحدهای دانشگاهی برگزار شد، بر جدیت این موضوع تاکید کرد. و اهتمام مدیران به اجرای ضوابط و ضوابط در این حوزه.«در چند ماه اخیر سعی شده از روشی منطبق بر بلوغ مورد انتظار دست اندرکاران دانشگاه در مواجهه با برخی ناهنجاری ها استفاده کنیم. هرچه جلوتر می رویم فضای احساسی چند ماه اخیر کمرنگ می شود، اما متأسفانه گروه اندکی از دانشجویان هستند که علاقه چندانی به رعایت قانون ندارند. قانون یعنی عقل سلیم; و همه ما موظفیم آنچه را که در قانون آمده است را به عنوان دیدگاه غالب قرار دهیم و همه ما ملزم به اعمال آن در سر کلام هستیم.

وی افزود: بین این جمله که «دانشگاه محل نگاه‌های متفاوت و کثرت‌گرا، نظریه‌پردازی علمی و گفت‌وگوی علمی» از نظر آراء است، با این‌که از نظر عملی «باید در برخورد با ناهنجاری‌های رفتاری جدی باشد. در t.h حجاب نداشتن طبق قوانین و مقررات.» هیچ منافاتی وجود ندارد، علاوه بر این که معتقدیم دانشگاه محیط مناسبی برای بحث در مورد مسائل و مشکلات جامعه است و باید نقش نیروی عاقل و خردمند را ایفا کند. راه حل بدهید، ما نیز تاکید می کنیم که در نقش رهبری دانشگاه در مرحله بحث های نظری باقی نمانید، بلکه باید بهترین راهکارهای عملیاتی برای اجرای قوانینی که مبتنی بر تئوری غالب و رایج است، اجرا شود. احساس، مفهوم.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: گاهی تعلیق مباحث نظری دانشگاه و حاکمیت رویکرد محتاطانه در اجرای قوانین و مقررات، عقلانیت تلقی می شود، اما این وضعیت نشان از رویکرد انفعالی دارد نه رویکرد عقلانی. به همین دلیل است که با قاطعیت احکام حجاب و عفاف را اجرا می کنیم و اجازه تخلفات و تخلفات قانونی افراد بی حجاب را نمی دهیم. اگر هرکسی باید بر اساس دیدگاه خودش عمل کند، شاهد جامعه ای متروک خواهیم بود که در آن نه تنها هیچکس به اهدافش نمی رسد، بلکه به جای صحبت از تعامل اجتماعی، باید مدام شاهد تقابل اجتماعی باشیم.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: در حوزه مدیریت و اجرایی آنچه اهمیت دارد قوانین و مقررات است و همه باید از آن پیروی کنند. در یک مقطعی به عنوان یک متفکر و نظریه پرداز دیدگاهی مطرح می شود، همه آن دیدگاه ها قابل احترام است. اما در حوزه عمل و عمل، ملاک عمل، نگاه غالبی است که به قانون تبدیل شده است. اگر استاد، پرسنل و دانشجو باید در فضای دانشگاه بر اساس دیدگاه خود عمل کنند، هرج و مرج به وجود می آید. البته در فضای علمی و در فضای گفتمان آزاد، نظر اندیشمندان به مقوله حجاب ارزشمند و قابل دفاع است، اما اگر هر طیفی بخواهد به دیدگاه خود عمل کند، هیچ منطقی آن را نمی پذیرد.

مقیمی یادآور شد: اگر قانون سر کلام نباشد، هر استادی بر اساس دیدگاه خود با دانشجویان رفتار می کند، هر کارمند به اجتهاد خود عمل می کند، هر مدیری اراده خود را به ذینفعان آن طور که می خواهد تحمیل می کند. بنابراین در این شرایط که ملاک عمل چند دیدگاه است، هیچکس به اهداف خود نمی رسد و تنها نقطه مشترک عقل سلیم است که به آن قانون می گویند و همه باید به قانون برگردیم و قرار دهیم. نظرات و سلایق خودمان را زیر کلاه قانون پیش ببریم و بفهمیم قانون کجا انعطاف پذیر است. بنابراین در عرصه جامعه و سازمان دیگر صحبت از دیدگاه، سلیقه و اعتقاد یک فرد به داشتن یا نداشتن چیزی مهم نیست و مدیران و نهادهای انتظامی ملزم به قانع کردن افکار عمومی به قانون نیستند. در یک موضوع و یا تغییر شمول قانون با توجه به دیدگاه خود. قانون عقل سلیم است و اگر عقل سلیم را قبول نکرد، باید عقل آن را زیر سوال برد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران دانشکده ها باید بر اساس بخشنامه مصوب شورای فرهنگی دانشگاه عمل کنند، خاطرنشان کرد: مقررات مربوط به حجاب و عفاف را به شدت اجرا می کنیم و اجازه تخلف و تخلف از سوی افراد بی حجاب را نمی دهیم. تمام تلاش ما حفظ عزت دانشگاه بوده و هست. بارزترین نقش ما به عنوان یک مدیر حرفه ای اجرای قانون و تاکید بر اجرای مقررات است، نه اینکه کسی را تحت فشار قرار دهیم. برای مدیریت پدیده حجاب، یک طیف عملکردی وجود دارد که در یک طرف این پیوستار «مهجور» و در طرف دیگر زنجیره «برخوردهای تند» قرار دارد. ما همواره با رویکردهای افراطی و افراطی در مدیریت دانشگاه مخالف بوده‌ایم و معتقدیم در مدیریت پدیده‌های فرهنگی باید نقطه‌ای را از این پیوستار انتخاب کنیم که متناسب با سطح بلوغ دانشگاه باشد. به گونه ای که ضمن اقناع ذینفعان، جدیت در اجرای قوانین و مقررات نیز وجود داشته باشد. بنابراین ما میانه این طیف را نقطه تعادل می بینیم و در مورد حجاب نیز با این رویکرد عمل خواهیم کرد. به گونه ای که با دعوت از مردم به رعایت مقررات و توجیه آن، در استفاده از ابزار قانونی جدیت نشان دهیم.

رئیس دانشگاه تهران ضمن تشریح راهکارهای پیش بینی شده برای مقابله با پدیده بی حجابی در دانشگاه که در مصوبه جدید شورای فرهنگی دانشگاه تهران آمده است، گفت: بر اساس این بخشنامه که موثر است. از امروز در مرحله اول افراد بدون حجاب در بدو ورود و در محیط دانشگاه با کارت دانشجویی شناسایی می شوند. در این مرحله به این افراد یادآوری می شود که به رعایت قانون بازگردند و فارغ از اعتقادات و دیدگاه های خود، قانون را سرلوحه گفتمان قرار دهند و از قانون پوشش تبعیت کنند. در این مرحله نیروی انتظامی پس از شناسایی افراد تنها به اخطاریه قانونی برای رعایت حجاب بسنده می کند و حتی برای افرادی که نسبت به اطلاعیه بی اعتنایی می کنند آنها را راه می دهد و با آنها برخورد نمی کند بلکه جزئیات را ثبت می کند. از این قبیل افراد است و آن را به مراجع ذیصلاح گزارش خواهد کرد.

مقیمی افزود: در گام اول برای افرادی که به اخطار بی توجهی می کنند پیامک ارسال می شود و از آنها خواسته می شود قوانین و مقررات را رعایت کنند. در مرحله دوم، دانشگاه با خانواده های افراد متخلف تماس می گیرد و به آنها اطلاع می دهد که فرزندشان ناسازگار است. در مرحله سوم، اگر فرد لجاجت کند و اصرار به سرپیچی از قانون داشته باشد، برای او پرونده انتظامی تشکیل می شود. در صورتی که این افراد در جلسه کمیته انضباطی به اشتباه خود اعتراف کنند و با دریافت تعهد قانونی شوند، پرونده انضباطی آنها از دستور کار خارج می شود و در صورت اصرار بر قانون گریزی به مجازات انضباطی بر اساس ماده 12 قانون اساسی محکوم می شوند. قانون

دیدگاهتان را بنویسید