مصوبه مصلحت نظام مخالف واردات خودرو است

مصوبه مصلحت نظام مخالف واردات خودرو است

روز جدید : شورا حسب مورد مصوبه واردات خودرو به کشور را تصویب کرد. اما این تایید با محدودیت هایی همراه است. یکی از بی‌اهمیت‌ترین شرایط این مصوبه که در متن مصوب مجلس و شورا به‌اقتضای مقتضی به آن اشاره شده است، تاکید بر واردات خودروهای خارجی در مقابل صادرات خودرو و مایحتاج اولیه است. به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، شرط واردات خودرو نیست. اگرچه این شرط در مجلس و مجمع به عنوان ابزاری برای تقویت تولید داخلی معرفی می شود، اما کارشناسان خودرو با این موضوع مخالف هستند و این شرط را برخلاف واردات خودرو می دانند. ستاره صبح در گفت و گو با محمدجواد عباسیان کارشناس خودرو به این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانید:

شورا حسب صلاحدید مصوبه واردات خودروهای خارجی به کشور را تحت شرایطی تصویب کرد. یکی از این شرایط، تاکید بر واردات در ازای صادرات خودرو و تحویل خودرو است. با توجه به کیفیت و کمیت تولیدات داخلی، آیا چنین شرطی قابل اجراست؟

این حالت خودش یک حکایت است. صنعت خودروسازی ما بازار بسته، محدود و غیررقابتی دارد و محصولات ما سهمی از بازار جهانی ندارند. سوال اینجاست که کدام خودرو و قطعات ایرانی را صادر خواهیم کرد؟ مردم در سراسر جهان با بنز، بی ام و و غیره رانندگی می کنند. آیا ما برای این ماشین ها قطعات تولید می کنیم؟ سپر و گلگیر و چراغ پراید به کدام کشور صادر کنیم؟ تنها بازار خودروی ما تاکسی های سوریه و بازار زمانی محدود عراق بود که پراید و سمند ما دیگر از آن خرید نمی کنند. واضح است که در این شرایط واردات خودرو عملا غیرممکن خواهد بود و تنها باعث افزایش انحصار خودروسازان می شود. زیرا هم واردات و هم بازار داخلی کاملاً به دو شرکت خودروسازی داخلی وابسته می شود. باید از قانونگذاران و طراحان این شرط پرسید که چرا در شرایطی که خودروسازان ظرفیت و توانایی پاسخگویی به نیازهای بازار داخلی را ندارند، چنین شرط وارداتی را در نظر گرفته اند؟ یافتن بازاری برای صادرات یک محصول استاندارد و مناسب چندان آسان نیست. سوال اینجاست که چگونه می توان برای این پرایدها و قطعاتی که با تکنولوژی روز دنیا تولید نمی شوند بازاری پیدا کرد؟! علاوه بر این، دست خودروساز ایرانی همیشه برای صادرات باز بوده است. اگر امکان فروش محصولات به خودروسازان ایرانی وجود دارد چرا تاکنون سفارش و صادرات خارجی نداشته اند؟

اگر این مصوبه را در عمل مخالف واردات خودرو بدانیم، تکلیف کاستی های بازار خودرو در کشور و شعله ور شدن این بازار چه می شود؟ آیا راهی جز واردات برای متعادل کردن بازار خودرو وجود دارد؟

اگر مجلس به دنبال ارتقای کیفیت محصولات خودروسازان داخلی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو است، باید هر شرطی غیر از سقف واردات خودرو را از مصوبه واردات خودرو حذف کند. ماشین خانگی هم کیفیت پایینی دارد و هم قیمت بالایی دارد. اگر سالانه چندین هزار خودرو خارجی وارد شود، از هیجان بازار خودرو کاسته می شود؟ بازار خودرو زمانی می تواند به تعادل برسد که عرضه و تقاضا برابر باشد. زمانی که تقاضا بیش از عرضه باشد، افزایش تولید و واردات بهترین راه برای کنترل بازار است، در غیر این صورت قیمت ها افزایش می یابد و روال قبلی تکرار می شود.

زمانی که کشوری با کمبود کالا مواجه است، مجاز است آن کالاها را وارد کند تا بازار متعادل شود. این کشور با کمبود خودرو و تقاضای بالا مواجه است، اما واردات خودرو در حال کاهش است. دلیل این سیاست دوگانه و کنار گذاشتن بخش خودرو چیست؟

سوال روشن است، مافیای ثروت با واردات خودرو مخالف است و اجازه ورود خودروهای خارجی به کشور را نمی دهد. این بازار انحصاری مزایای بسیاری را ارائه می دهد و این مافیای ثروت با تأثیرگذاری بر مراکز «تصمیم گیری» و «تصمیم گیری» بر تصمیمات خودرویی تأثیر می گذارد. حتی می بینیم که اخبار منتشر شده در مورد واردات خودرو تاثیری بر قیمت ها در بازار خودرو ندارد، زیرا واضح است که بحث واردات در حد حرف است و بازار خودرو مطمئن است که این تصمیم باعث تسهیل واردات خودرو در بازار خودرو نمی شود. کشور . به همین دلیل این مصوبه ضد واردات خودرو است و این مصوبه باعث رفع مافیا و انحصار خودرو می شود زیرا وارداتی که سود و منافع آنها را به خطر بیندازد، وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید