مطالبات مستمری بگیران چیست؟

مطالبات مستمری بگیران چیست؟

مهدی گلبان با اشاره به اینکه آستانه حقوق حداقل حقوق بگیران پنج میلیون و هشتصد هزار تومان است، گفت: با توجه به روند صعودی تورم و مشکلات جدی معیشتی این دسته از مستمری بگیران، به هیچ وجه مخالف افزایش نرخ ها نیستیم. دستمزد حداقل دستمزد کارگران اما مخالف این هستیم که به جای بهره مندی از منابع مردمی و کمک های دولتی برای گروه مشخص شده، سهم سایر سطوح کسر و به آنها اضافه شود و این باعث از بین رفتن انصاف بیمه شود.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم باید به قانون بازگردد و اگر قرار است به افراد حداقل دستمزد کمک شود، باید از منابع دولتی انجام شود نه اینکه از سطوح دیگر برداشته شود.

این فعال بازنشسته بار دیگر به قانون اشاره کرد و گفت: در ماده 96 قانون تامین اجتماعی نیز تاکید شده است که تامین اجتماعی موظف است مجموع مستمری های بلندمدت، مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری وراثت کلی را در بازه های زمانی که کمتر از آن نباشد پرداخت کند. روزی بیش از یک بار با توجه به افزایش سطح زندگی باید متناسب با تورم رسمی کشور افزایش یابد، اما می بینیم که تقریباً 15 سال است که این اتفاق نیفتاده است، بنابراین اکنون دستمزد بازنشستگان حدود 50 درصد کمتر شده است. نسبت به تورم رسمی کشور

وی در توضیح این موضوع ادامه داد: متأسفانه تامین اجتماعی در حال حاضر منطبق بر این قانون نیست و این نکته نیز در تقسیم قانون برای مستمری بگیران به دو دسته موثر است.

این فعال حقوق بازنشستگان یادآور شد: مستمری بگیران سایر رده ها همچنان مطالباتی از تناسب سال های 1399 و 1400 تحت عنوان 25 درصد باقیمانده تناسب دارند که علیرغم موافقت و قول مدیرعامل سازمان در مناسبت های مختلف، از جمله مصاحبه تلویزیونی شبکه خبر در خرداد 1401 و جلسات مکرر با اتحادیه ها. به خصوص برای اعضای شورای حاکمیتی کانون عالی کارگران و مستمری بگیران کشور تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و بازنشستگان همچنان انتظارات خود را از این سازمان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید