معرفی جاذبه های گردشگری شهر کهک در کوم


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817747

شهر کهک در فاصله کمی از شهر کوم دارای آب و هوای کاملاً متفاوتی است چرا که خانه تاریخی ملاصدرا، تپه های تاریخی سارم و سد تاریخی کبر از نقاط دیدنی تاریخی منحصر به فرد کهک هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کمتر کسی معتقد است که شهر کهک در 30 کیلومتری کوم، آب و هوای کوهستانی دارد و با کوم کاملاً متفاوت است.
خانه تاریخی ملاصدرا، تپه های تاریخی صرم و سد تاریخی کبر از جمله بناهای تاریخی بی نظیر کهک هستند. کرمجگان، ابرجس، فردو از روستاهای این منطقه هستند که در تعطیلات نوروزی می توانند مقصد خوبی برای گردشگری باشند.
اما به قول معروف خانه تاریخی ملاصدرا یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان کهک است.

7b94b488 f9c9 4df7 a836 2b5dbca64c8b خبر خاکستری

خانه تاریخی ملاصدرا متعلق به محل سکونت 15 ساله محمدبن ابراهیم یحیی شیرازی ملقب به صدر المطلحین و معروف به ملاصدرا متولد 979 یا 980 هجری قمری از بزرگان فلاسفه و از فیلسوفان است. دانشمندان بزرگ جهان جهان در حکمت الهی و علمای برجسته اسلامی.
خانه ملاصدرا از خشت خام، ملات گل و سقفی با تیرهای چوبی ساخته شده است و دارای فضایی جذاب و قدیمی با سقف های بلند و گنبدی با دیوارهای سیاه و کاشی گلی و تزئینات تخت ساده با کاربردهای زیبای سقف است که دارای چهار قسمت بین جناغی است. فرم ها دارای فضاهای سرپوشیده مستطیل شکل هستند که عموماً شبیه به حرم های دوره صفویه است.

اطراف آن را خانه های روستایی با بافت معماری مناطق استوایی احاطه کرده است. پلان اصلی بنا شبستانی است که در چهار گوشه طبقه همکف و طبقه اول، حجره ها و اتاق ها صلیبی است و دو اتاق دیگر در بازسازی سال 1356 بازسازی شده است. از تزئینات این بنا می توان به تخت های فرش مانند و گچ تخته های خوابگاهی اشاره کرد. در قسمتی از خانه قنات نسبتاً آبی وجود دارد که از همان دوران این بنا است و جزء مجموعه خانه ملاصدرا محسوب می شود.

0a212934 a04d 4f46 a4e7 464d5287e3a5 خبر خاکستری


خانه ملاصدرا آماده پذیرایی از گردشگران است
به همین دلیل علیرضا ارجمندی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این جاذبه گردشگری گفت: اداره کل میراث فرهنگی ویژه برنامه های نوروزی را در مجموعه فرهنگی و تاریخی ملاصدرا با مشارکت شهرداری کخاک تدارک دیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کوم با اشاره به ایجاد سفره هفت سین، آماده سازی فضا و گل آرایی های مناسب عید نوروز در این مجموعه، ادامه داد: نمایشگاه محصولات خانگی در مولا برپا می شود. مجموعه تاریخی و فرهنگی صدرا از ساعت 8 الی 18
ارجمندی ایجاد ایستگاه نقاشی کودک و ارائه برنامه های طنز عمو گلی با حضور طنزپردازان استانی را از دیگر برنامه های نوروزی در مجموعه فرهنگی تاریخی ملاصدرا عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کوم گفت: نوروزگاه در نوروز سال 1401 پس از دو سال محدودیت عروق کرونر طبق روال بهداشتی در خانه تاریخی ملاصدرا راه اندازی می شود.

خانه ملاصدرا، تپه تاریخی سارم، قلعه ساسانی سیرو، شهر باستانی شمشیرگا، غار وله، میل میم، چهار طاقی کرمجگان، حمام روستای گبادبازان، آب انبار کهک، آب انبار البرز و وجود حرم 16 امامزاده و آثار مختلف بخش های دیدنی و مذهبی کهک.
این آثار متنوع می طلبد که میراث فرهنگی و گردشگری استان در زمینه بازدید گردشگران از این مکان های دیدنی اقدام موثری انجام دهد و شاید اولین اقدام موثر اطلاع رسانی از طریق بروشورهای مناسب برای ارائه به زائران و گردشگران ورودی به استان باشد.
در هر صورت این جاذبه های گردشگری می تواند گردشگران زیادی را در استان برای بازدید از آثار مختلف استان و شهرهای قم فراهم کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید