شهر باستانی قاین آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است/ جاذبه های گردشگری از قلعه کوه تا آرامگاه بوذرجمهر منتظر مسافران است.


ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815381

شهر قاین پایتخت زعفران جهان با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان آماده پذیرایی از مسافران و میهمانان نوروزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اورست ؛ نوروز فرصت مناسبی برای کاوش و آشنایی با پیش از تاریخ، قدمت، سنت ها و فرهنگ های مناطق مختلف است. قاین نیز یکی از شهرهای باستانی و تاریخی استان خراسان جنوبی است که بر اساس متون تاریخی قدمت آن به دوران پیش از اسلام می رسد و در دوره اسلامی بزرگترین شهر قهستان بوده و با جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان، مقصد مناسبی برای سفر به نوروز . .


راه اندازی 5 نقطه پذیرش مسافر در شهرستان قاین

حمید عباس زاده رئیس اداره فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گاین در گفتگو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: بروشورها و نقشه های گردشگری. این شهر نیز چاپ شده و در دسترس مسافران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این ایستگاه ها، بازارچه های صنایع دستی نیز در سطح شهرستان برپا می شود، گفت: یکی از برنامه های دیرهنگام نوروزی مراسمی در نوروزگا با موسیقی محلی و مرشد خوانی در شهرستان برگزار می شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاین از جمله مناطق گردشگری این شهرستان، مسجد جامع قاین، قلعه کوه قاین، آرامگاه بوذرجمهر، بقعه زیدالنار آفریز، قلعه زیرزمینی قاین، مسجد جامع و آب انبار خضری، گریمونج بزرگ. مسجد، غار فرسام درختان سرو محمودی به عنوان قدیمی ترین درختان خراسان جنوبی با قدمت بیش از 1500 سال معرفی شده اند.

عباس زاده افزود: همچنین روستاهای بن آباد، کرشک، صبوری، مزارانگیری در روستاهای روم، دک و دشت اسفدن دارای آب و هوای مطلوبی بوده و از تفرجگاه های شهرستان محسوب می شوند.

وی گفت: این شهرستان همچنین دارای 4 موزه از جمله موزه مردم شناسی، مشاهیر، آب و عکاسی است که در طول ایام عید فعال خواهند بود.


رسم سنتی شکستن کوزه قاین برای ازدواج

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گاین گفت: یکی از مهم ترین سنت های نوروزی مردم گین بعد از چهارشنبه سوری، آیین سفال شکستن است که در فهرست ناملموس ها به ثبت رسیده است. معنوی) میراث کشور با شماره 817 در 4 بهمن 1389 وارد می شود.

عباس زاده ادامه داد: در این آیین قدیمی مردم و البته بیشتر دختران شاد کوزه های قدیمی را پرتاب می کردند که با جلبک دریایی بسته می شد و آب در کوچه داخل خانه تراوش نمی کرد و خنک نمی شد و به آن اعتقاد داشتند. با شکستن این کوزه بلا و بیماری توسط این خانواده برطرف می شود و در حالی که کوزه را می انداختند شعر «نوروز کوزه نو شیطان برو ای شیطان برو» را می خواندند.

وی توضیح داد: داخل کوزه نیز; آب با چند سکه (سکه های کوچک) و یک انگشتر همراه بود و یک دستمال شاد و یک روسری منعطف (مثلثی شکل) به دسته کوزه بسته می شد که هر کدام اهمیت داشت.

عباس زاده گفت: اولین رهگذر پس از شکستن کوزه و ریختن محتویات آن، محتویات کوزه شکسته را به سلیقه، نیاز و ذائقه خود انتخاب می کند. کوزه شکسته معنی آن کلمات را داشت. اگر جوانی که در انتظار داماد است و قصد دختر شدن را داشت، باید از این فرصت استفاده می کرد و سکه و انگشتر و طلسم را به نشانه و علاقه به این خانواده جمع آوری می کرد و به خواستگاری می رفت.

a79df6b2 160d 479c b048 4ebeaf8157f0 خبر خاکستری


با پیروی از سنت بی بی گردی غم و اندوه را از خود دور کنید

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گاین گفت: یکی دیگر از سنت های نوروزی در منطقه گائنات، مراسم بی بی گردی است که به شماره 1457 مورخ 21/8/96 نیز در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: در این مراسم که 12 فروردین ماه بر اساس یکی از داستان های قدیمی در برخی از مناطق گاینات از جمله حضری، دشت بیاض، کرشک و بسکاباد برگزار می شود، از بانوان سالخورده (بی بی) برده می شود. زن سالخورده ای در روستا خشت خام را جدا می کند و سطح آن را با گل می پوشاند و زنان و دختران جوان از تکه چوب و پنبه شمع های فیتیله ای می سازند و روی خشت روشن می کنند سپس یکی از پیرزن ها گل را می گیرد. بالای سر او و در مقابل او زنان و دختران با شادی و حلقه زنان پشت سر او روستا را ترک می کنند و در محلی که آب و لوله کشی بود جمع می شوند و امسال را با شادی و شادی و سلامتی آغاز خواهند کرد.

1808b2d4 3e6d 426f 9bc6 2ad8131c90aa خبر خاکستری

وی گفت: شهرستان قاین آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است و از مردم نقاط مختلف کشور دعوت می کنیم البته با رعایت پروتکل های بهداشتی به این شهرستان سفر کنند.

در زیر برخی از آثار تاریخی برجسته و مهم منطقه قاینات را مشاهده می کنید.


مسجد قاین

بنا بر کتیبه ایوان مسجد اعظم، این بنا در سال ۷۹۶ هجری قمری ساخته شده است. ق به سفارش امیر جمشید کارنی بود. از این رو مسجد قاین یکی از آثار ساخته شده در اواخر ایلخانی و اوایل دوره تیموری است. این اثر دارای اجزایی مانند پاسیو، ایوان، کشتی، اتاق، ورودی، انتهای و ساعت آفتابی است. ایوان مسجد برجسته ترین عنصر معماری است. عمده ترین تزیینات به کار رفته در بنا شامل آجرکاری سردر، نقاشی های سطوح داخلی ایوان و تزئینات به کار رفته در محراب های دوتایی آن است.


مسجد جامع حضری

مسجد جامع خضری در یک کیلومتری شهر جدید خضری قرار دارد. این فاصله شاید نشان دهنده وقوع زلزله ای در سال 1347 باشد که شهر را ویران کرد. بنای اصلی مسجد حضری پس از تخریب با کمک مردم بازسازی شد.ساختمان فعلی در محل بنای اصلی مسجد مربوط به دوران صفویه است.


آرامگاه بوذرجمهر

آرامگاه بوذرجمهر از عارفان، سیاستمداران و شاعران معروف قرن چهارم و پنجم هجری قمری در 5 کیلومتری جنوب قاین در دامنه کوه ابوذر قرار دارد. این بنا یکی از بناهای ساخته شده در قرن ششم و هفتم هجری قمری است. خوبه. این بنا به شکل صلیب با معماری زیبا ساخته شده است. بقعه چهار ایوانی دارد و گنبد بر روی این ایوان ها بنا شده است. تزیینات گچبری زیر گنبد یکی از زیباترین قسمت های این بنا است. در پشت بقعه فلاتی وجود دارد که بناهای جانبی بقعه بر روی آن ساخته شده است. در کنار آرامگاه بوذرجمهر درختی کهنسال با عمر 700 سال وجود دارد.

9e5328af 814e 4200 b255 af17575a2f3b خبر خاکستری


امامزاده زیدالنار افریز

زیدبان موسی فرزند امام موسی کاظم (ع) است که آرامگاه او به نام امامزاده زیدالنار در روستای آفریز در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی گاین قرار دارد. مصالح ساختمانی و کوشک قدمت آن به دوران صفویه می رسد. ورودی اصلی این بقعه در ضلع شمالی است که مقرنس بسیار زیبایی در آن قرار دارد. بقعه امامزاده زیدلنگان‌آباد دارای بنای باشکوه و بلندی است که دارای دو صدف است که با کاشی‌های شیشه‌ای فیروزه‌ای رنگ و گل‌ها و درختچه‌های سفید رنگ تزئین شده که برخی از آنها فرو ریخته و ناپدید شده‌اند. داخل گنبد سنگی خاکستری رنگ است که مردم اعتقادات خاصی به آن دارند.

ae671170 7327 479e a080 026300833a9f خبر خاکستری


خانه تاریخی سلطانی (موزه مردم شناسی گاین)

بنای خانه قدیمی سلطانی متعلق به خانواده سلطانی از مالکان و بزرگان گاینات بوده است. این بنا همزمان با بنای قدیمی خانه واقعی (میر) ساخته شده است و به دلیل شباهت های فراوان (از نظر طراحی و تزیین معماری) که بین این دو بنا وجود دارد، احتمالا معمار دو بنا یکی بوده است. مرد. بنای اولیه مربوط به دوره زندیه است و در دوره قاجار تغییراتی در ایوان زمستانی بنا ایجاد شد. در اوایل دوره پهلوی در جبهه جنوبی و ایوان جنوبی (تابستان)، ایوان کوتاه و چند محل زندگی ساخته شد. در دوره های بعد دیواری بین دو اتاق برای کوچکتر ساختن آن ساخته شد. این اقدام فضای باقی مانده پشت دیوارهای اضافی را به انبار تبدیل کرده و از زیبایی فضای اصلی کاسته است. تزیینات به کار رفته در بنا شامل تشریفات، تزیینات مخصوص بخاری های دیواری، تزیینات مخصوص ملحفه های داخل حیاط است که خود شامل قاب بندی و نقوش گچی می باشد. این بنا در سال 82 توسط شهرداری و شورای اسلامی خریداری و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت تا به موزه مردم شناسی تبدیل شود تا پس از مرمت کامل مورد بهره برداری قرار گیرد. این اقدام فضای باقی مانده پشت دیوارهای اضافی را به انبار تبدیل کرده و از زیبایی فضای اصلی کاسته است.


خانه کارنی

بنای خانه قرنی در بافت قدیمی شهر قاین قرار دارد و بنابر شواهد موجود قدمت ساخت آن به دوره قاجار می رسد. این بنا در ضلع شرقی دارای ایوان ورودی است که توسط ایوانی به حیاط متصل می شود. ایوان زمستانی در ضلع شرقی قرار دارد و فضای ارتباطی دو طرف ایوان در دو طبقه بوده و دسترسی به آن از طریق فضای ارتباطی ضلع شمالی ایوان امکان پذیر است. ایوان تابستانی در ضلع غربی بنا واقع شده است. انتهای ایوان و فضای دو طرف در دو طبقه است. در ضلع شمالی بنا چهار اتاق وجود دارد که دو اتاق آن نان تست است و در ضلع جنوبی اتاق هایی شامل انباری، دو اتاق نشیمن و فضای ضلعی دیگر قرار دارد، بنا واقع شده است که متاسفانه تخریب شده است. بیشتر فضاها با قوس، موچین و گرمکن پوشیده شده است. تزئینات بنا شامل فرمالیسم، گچبری، گل و بوته اسلیمی، بخاری دیواری و … می باشد.


قلعه کوه قاین

قلعه کوه قاین بنای عظیم و قابل توجهی به وسعت چند هکتار است که یکی از دژهای دوره سلجوقی و یکی از پایگاه های اصلی شهدای دوره اسماعیلیه است. این قلعه بر روی کوهی مشرف به شهر قاین ساخته شده است که از جنوب و شرق به کوه و از غرب و شمال به دشت قاین محدود می شود. این قلعه از دو قسمت مجزا تشکیل شده است که بسته به استحکام کوه، یکی متعلق به سربازان و دیگری متعلق به امارت است. فضای داخلی آن شامل اتاق ها، برج ها، مخازن متعدد و راهروهای ارتباطی است.


پل سنگی ایرانی (غار فارسان)

پل سنگی فارسی در ۲ کیلومتری شمال گاین، ۲ کیلومتری شمال خضری و ۲ کیلومتری شمال شرقی ساغوری قرار دارد. این منطقه شرایط خوبی برای تفریح ​​دارد. پل سنگی به طول 2 متر و ارتفاع 2 متر به همراه چندین غار کوچک و بزرگ پناهگاه پرندگان شکاری به ویژه کبوتران وحشی است.

ae3cb98f 2f0e 4454 bcf4 b875ee3a2a57 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید