میکات رضا(ع) و عروس کویرهای ایران آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی/ جاذبه های طبس; از «راز کال جنی» تا «مرتضی علی» بهار سرد و گرم


ساعت: 10:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816214

در حالی که شهر طبس به عنوان عروس کویر ایران شناخته می شود اما جاذبه های آن تنها به چند کویر گرم و خشک و روستای قدیمی ختم نمی شود و این شهر مجموعه ای از جاذبه های شگفت انگیز دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، شهرستان طبس میکت الرضا (ع) و بزرگترین شهر ایران است که در غرب خراسان جنوبی واقع شده است. این شهر قبلا جزو استان یزد بوده که در سال 1391 به استان خراسان جنوبی پیوست.

طبس در منطقه ای با آب و هوای کویری واقع شده است اما معادن غنی زغال سنگ این شهرستان نشان از وجود جنگل های انبوه و دریاچه های بزرگ در گذشته های دور در این منطقه دارد. علاوه بر این، این معادن طبس را به یکی از غنی ترین مناطق کشور از نظر ثروت ملی تبدیل کرده است.

این شهر یکی از مناطق کویری و در عین حال بسیار زیبای خراسان جنوبی است که جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است، جاذبه هایی که سالانه گردشگران زیادی را برای دیدن این شهر جذب می کند. . اگرچه این شهر به عروس کویر ایران معروف است، اما جاذبه های آن به چند کویر گرم و خشک و روستای قدیمی ختم نمی شود و این شهر مجموعه ای از جاذبه های شگفت انگیز دارد.


شهرستان طبس آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

کاظم نجاتیان رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس در گفت و گو با خبرنگار خاورستان با اشاره به آمادگی شهرستان طبس برای پذیرایی از مسافران نوروزی گفت: شهرستان، راهنمای گردشگری در ورود به شهرهای دیهوک، عشق آباد و طبس، توزیع اقلام تبلیغاتی برای ارائه جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری، ایجاد راهنمای گردشگری در جاذبه ها و خدمات اصلی شهرستان در سراسر نوروز، پاسخگویی 24 ساعته به مسافران و گردشگران از طریق تلفن راهنمای توریستی نصب بنر، ارائه جاذبه ها در تمامی بیلبوردهای شهر و ..

وی افزود: همچنین تورهای یک روزه و نیم روزه از خاستگاه باغ تاریخی گلشن به سمت جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری از جمله کویر هلوان، کال جانی، منطقه نمونه ازمیگان و آبگرم مرتضی علی وجود دارد. حوزه.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس با اشاره به تعهد کارکنان میراث فرهنگی شهرستان در تمامی ایام نوروز برای ارائه خدمات بهتر به مسافران نوروزی، گفت: بسیاری از اماکن و جاذبه های این شهرستان. این شهر برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی آماده شده است.

نجاتیان همچنین از ایجاد بازارچه صنایع دستی و سوغات در ضلع شرقی باغ گلشن خبر داد.

از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر طبس می توان به امامزاده حسین ابن موسی القاظم (ع) طبس، باغ تاریخی گلشن، ارگ حکومتی طبس، آب انبارهای شهر، کال جانی، چشمه مرتضی علی هورو، طاق شاه اباتر، آسیاب هال در کویر، تپه منصوریه مقاصد گردشگری هورو، ازمیگان، اصفهک، پیرحاجات، نایبند، سرند و مائودر، ملوند و بافت تاریخی کرت، دیهوک، نایبند و…

در ادامه به برخی از دیدنی های این شهر می پردازیم.


امامزاده حسین بن موسی القاظم (ع)

یکی از اماکن مقدس و تاریخی طبس، حرم امامزاده حسین بن موسی القاظم (ع) است که فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است، به همین دلیل طبس معروف به میکات الرضا (ع) زائران حرم رضوی قبل از عبادت امام هشتم در طبس برای زیارت برادرش. این بقعه متبرکه در زلزله سال 1357 به طور کامل تخریب شد و سپس آستان قدس رضوی آن را به زیبایی و با امکانات بیشتر مرمت کرد.


bf80d8e5 1b35 461a 9a5a 06770b136ddb خبر خاکستری


باغ گلشن

بین دو کویر نمک ایران، درست در دل یکی از گرم ترین دشت های جهان، باغی سرسبز به نام گلشن قرار دارد. باغ گلشن که یکی از نمادهای اصلی طبس محسوب می شود توسط امیرحسین خان سومین حاکم طبس ساخته شده و مربع شکل است.

این باغ یکی از کمیاب ترین باغ هایی است که در آن جریانی دائمی دارد و تمام باغ پوشیده از چمن زار و هوای مطبوع است. جالب است بدانید که استخرها و آبشارهای طبیعی این باغ از جمله شگفتی های طبیعت هستند که زیبایی وصف ناپذیر این باغ را به وجود آورده اند.

باغ گلشن یکی از معدود باغ‌های ایران است که آب آن مدام در آن جاری است و انواع نخل‌های زینتی، کاج، نارنج، نارنج، انگور و انواع گل‌های زینتی، این باغ را به یکی از منحصربه‌فردترین و رویایی‌ترین باغ‌ها تبدیل کرده است. در استان


کال جنی

دره اسرارآمیز که با افسانه پریان و پریان گره خورده است، یکی از جاذبه های شگفت انگیز طبس است. این دره که در 35 کیلومتری شهر طبس قرار دارد، یکی از اسرارآمیزترین مناطقی است که می توانید در این شهر ببینید. اهالی منطقه به دلیل صداهای وحشتناکی که از این دره شنیده می شود، معتقدند که اینجا محل زندگی ارواح و جن ها است و دلیل تعمید کال جنی به این موضوع برمی گردد، آنها معتقدند که هر انسانی به تنهایی یا در غروب آفتاب در این مکان بایستید، توسط طلسم شیطان گرفتار شده و یا توسط آنها کشته شوید. در قلب دیوارهای بلند دره، تونل‌ها و خانه‌های قدیمی وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوره ساسانی می‌رسد و زمانی محل زندگی زرتشتیان این منطقه بوده است.


2f41c707 a3e1 4685 9006 321d78d15646 خبر خاکستری


رودخانه شور طبس

یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین مناظر طبیعی طبس برای عکاسی و تماشای اثری زیبا از طبیعت همین رودخانه طبس سول یا کال طبس است که در 20 کیلومتری شمال غربی طبس و 8 کیلومتری روستای محمدآباد جلوه های مختلفی دارد. طبیعت طبس را به تصویر می کشد. در رودخانه نمکی طبس تا چشم کار می کند. جالب است بدانید قبل از استفاده از نمک های یددار، نمک کال طبس در میان انبوه مردم این شهر یافت می شد.


آبنما مرتضی علی

بی شک یکی از خوش آب و هواترین و بهترین مکان های طبس چشمه مرتضی علی است که در وسط دره ای با دیواره های بلند قرار دارد و گردشگران پس از طی مسیری بسیار جذاب می توانند به چشمه برسند. اما چشمه مرتضی علی یک چشمه آب گرم معمولی نیست، این چشمه طبیعی ترکیبی از آب سرد و گرم است که به فاصله 300 متری و قابل تفکیک هستند. آب گرم را در یک طرف رودخانه و آب سرد را در طرف دیگر احساس می کنید. آب این چشمه علاوه بر سرازیر شدن به باغ ها و مزارع منطقه، به دلیل خواص درمانی برای بسیاری از بیماری های پوستی و عضلانی نیز مفید است.


af115282 66b4 49d2 86d5 050721de74f0 خبر خاکستری


طاق شاه عباسی

یکی از بناهای تاریخی طبس، سد شاه عباس یا طاق 60 متری و عرض یک متری در نزدیکی روستای هورو است. سد شاه عباسی بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سد طاق‌دار جهان است که حدود ۷۰۰ سال پیش ساخته شده و برخی آن را «نازک‌ترین سد جهان» می‌نامند. در گذشته از این سد برای کنترل آب ورودی به شهر استفاده می شد.


کاروانسرای خان

در جاده قدیم طبس به یزد روستایی به نام «رباط خان» وجود دارد که در آن کاروانسرایی زیبا و تاریخی وجود دارد. این عمارت مربع شکل و بسیار زیبا دارای مجموعه ای از بادگیرها، گنبد شاهی و اتاق های متنوع است و یکی از نمونه های زیبای معماری متعلق به دوران صفویه است.


غار حلوان

غار حلوان در روستای حلوان در 75 کیلومتری شمال غربی شهر طبس قرار دارد که قدمت آن به 160 میلیون سال می رسد. با توجه به بقایای بزرگ استخوان های حیوانات مانند گوسفند، شتر، الاغ و پرندگان، این غار ممکن است پناهگاهی برای شکارچیان باشد.


صحرای حلوان

یکی از جاذبه های گردشگری طبس، کویر حلوان است که در 90 کیلومتری شمال شرق طبس و در نزدیکی روستای حلوان قرار دارد. این کویر وسیع است و شامل ماسه ها و تپه های کوتاه و بلندی است که بسیار زیبا هستند و تماشای غروب خورشید بر روی تپه های کویر حلوان خاطره ای بی نظیر را برای شما رقم خواهد زد.


db6ce1ce 67f0 4b3c a6d0 d762f8fa1358 خبر خاکستری


جنگل برفی

جنگل سانو در 24 کیلومتری شهر زباس و مناطق کوهستانی آن قرار دارد و با 800 گونه گیاهی مختلف یکی از پرطرفدارترین نقاط طبس است.

به دلیل کمبود آب در این منطقه گیاهان سرسبز و گلدار وجود ندارد، اما درختانی مانند زردچوبه، انگور و اسفناج وحشی از طوفان شن جلوگیری می کنند. به گفته اهالی طبس این مکان در زمان های قدیم جنگل بسیار سرسبز بوده که به دلیل استفاده بی رویه از منابع و کمبود آب باعث از بین رفتن بیشتر آن شده است.


روستای ازمیگان

در 40 کیلومتری شرق شهر طبس روستایی به نام ازمیگان قرار دارد که در آن آب دائمی جریان دارد و در شالیزارهای سرسبز آن برنج معطر «چمپا» کشت می شود.

این روستا چندان پرجمعیت نیست اما جاذبه های زیادی در انتظار گردشگرانی است که از این روستا دیدن می کنند. در این منطقه، احتمالاً هیچ چیز به اندازه ترکیب شالیزارهای سبز برنج شمالی با نخلستان های جنوبی برای مردم جذاب نیست.


روستای اصفهک

اصفهان نام یکی از قدیمی ترین روستاهای طبس است که در حدود 40 کیلومتری این شهر قرار دارد. این روستا به آب و هوای بسیار خوب و ساختار خاص خانه هایش معروف است. زلزله ای در سال 1957 روستا را ویران کرد و مردم را مجبور به ساخت خانه های چوبی برای زندگی موقت قبل از شروع ساخت و ساز در روستای جدید در کنار ویرانه های روستای قبلی کرد. علاوه بر این چندین قنات و چاه آب شیرین در این روستا وجود دارد که در روزهای گرم تابستان پذیرای مهمانان است.


روستای نایبند

معمولا روستاهای گام به گام را باید در دامنه کوه جستجو کرد، اما روستای نایبند در دل کویر قرار دارد و با معماری گام به گام جذابش چشم اندازی بسیار زیبا دارد. درست در کنار ماسه های داغ کویر نخلستانی بزرگ و زیبا به نام نایبند وجود دارد که پارادوکس جذابی را ایجاد کرده است. این روستا تا شهر طبس حدود 225 کیلومتر فاصله دارد.


c04b0e85 114e 4e92 b801 6549dcb2603f خبر خاکستری


برج هادر

قدم زدن در جنگل های بزرگ و زیبای طبس یکی از تفریحات بی نظیر بسیاری از گردشگرانی است که این شهر کویری را برای سفر انتخاب می کنند. با توجه به اهمیت این نخلستان ها در گذشته برج های مرتفعی به نام هادر باش برای محافظت از نخلستان ها در برابر دزدان و همچنین حیوانات وحشی ساخته شد. «هادر» در گویش اسب به معنای «مراقبت و مراقبت» است و در بسیاری از نخلستان های طبس بقایای این برج های گنبدی شکل یافت می شود.


قلعه اسماعیلیان

این قلعه بر روی کوهی به نام «بگ سلیمه» در نزدیکی روستای هاراوان قرار دارد و با چهار آب انبار بزرگ در بسیاری از موارد برای جمع آوری آب استفاده می شده است. معماری این بنا به قدری خوب است که چند سال دیگر یکی از آب انبارها بسیار امن و قابل بازدید است.


قلعه طبس

در زمان اسماعیلیان و قبل از آنها قلعه های کوچک و بزرگ زیادی در محل طبس ساخته شد که یکی از معروف ترین آنها به «قلعه طبس» معروف است. این قلعه مستحکم که طراحی منحصر به فرد آن نشان از ساخت آن در دوران جاهلیت دارد، در دامنه کوهی با شیب بسیار کم ساخته شده و در مقایسه با قلعه های مشابه در این منطقه بسیار بزرگ است.


دره سر

دره سردار که قدمت آن به صدها سال پیش می‌رسد، یکی از جاذبه‌های عجیب و غریب طبس است.

کال سردار در دشت همواری به همین نام قرار دارد و به جرات می توان گفت تا به این دره نزدیک نشوید، نمی توانید آن را ببینید و به وجود آن پی ببرید. برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید.


b34a9129 169e 4ffb aa6e d6d4f581ff05 خبر خاکستری


ارگ طبس

ارگ طبس که در بین مردم محلی به قلعه ای باستانی معروف است، یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی این شهر است که امروزه عظمت زیادی از آن باقی مانده است. قلعه ای که امروزه به عنوان ویرانه ای تاریخی می بینید، زمانی میزبان افراد مهمی چون ناصر هسرو بوده و در طول هزار سال شاهد حوادث تاریخی بی شماری بوده است. این بنای تاریخی در برخی کتب تاریخی با حروف «ارگ قدیم» و «قلعه باستانی» ارائه شده است.


سرزمین سیاه طبس

روستای پروده در جنوب شرقی کویر طبس و معادن زغال سنگ پرود در جنوب غربی کویر طبس هستند که گذشتند. این منطقه را سرزمین سیاه می‌نامند، این سرزمین شبیه گندم پخته شهداد در کرمان و حاصل آخرین فعالیت‌های آتشفشانی ایران در دوره کواترنر است. این منطقه پوشیده از سنگ های آتشفشانی سیاه و گدازه است و به همین دلیل به زمین سیاه معروف است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید